• housewife

Vågar jag???

Hej alla!
    Är ny här och behöver några goda råd. Har en liten tjej på 2 1/2 år. Arbetar som förskollärare 75%. Nu till mitt dilemma. Min man arbetar borta i veckorna och är bara hemma från fre-sön, alltså är det jag som får sköta allt hemma o då menar jag ALLT! Med detta också ta hand om en liten tjej och sköta ett ganska krävande arbete där du förväntas vara glad o pigg jämt känns just nu bara för mycket. Funderar på att säga upp mig och bara hoppa in o jobba när det själv passar mig o resten av tiden vara hemma o njuta av min dotter. Tycker om att vara hemma, men vågar jag ta steget fullt ut? Hur klarar man sig ekonomiskt? Nån mer i samma sits?
    Kram på er

• Svar på tråden Vågar jag???
  • hammarby

Ni får väl räkna på det ekonomiska, funkar det så kör på! Ni slipper ju dagisavgiften om du är hemma..och så får du mer kvalitetstid med din dotter..

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • inkka

Och så kanske det finns vårdnadsbidrag i din kommun. Det ger ju några kronor extra iaf ett par månader (då din dotter snart är tre).

Jag är har två barn hemma och maken jobbar borta. Är jätteglad att jag inte behöver jobba också.

• fiamalm

Bara det går runt ekonomiskt är det väl bara att göra det. Men tänkt på att du förlorar de pensionspengar din arbetsgivare betalar in för dig och du förlorar ditt SGI. Sen kanske du inte kan räkna med att få jobba lite extra, Sverige går ju mot lågkonjuktur och då är det timvikarierna som ryker först.

Annas kanske ett alternativ är att kolla om du inte kan få jobba 50% istället.

• Ella Mia

Du behöver en plan B också. Vad händer om du och din man skulle separera? Hur klarar du dig då?

• nynne76

Ella Mia skrev 2008-11-18 23:02:23 följande:

Du behöver en plan B också. Vad händer om du och din man skulle separera? Hur klarar du dig då?
    Måste man alltid ha en plan B, själv tänker jag chansa och säga upp mig från min fasta 100% tjänst då jag vill va hemma när barnen är små. Den tiden kommer aldig igen och jag vill inte stressa och missa en massa i barnens liv. Jag älskar min man och tror på oss, skulle livet ha oväntade överraskningar får vi ta det då. Dock ska vi pensionsspara till oss och mannen har en livförsäkring.
  • housewife

Ja vi har nyligen gift oss men det är ju ingen garanti förstås.... Men jag känner likadant som du Nynne76 att barnen är bara små en gång och då vill jag bara vara mamma. Vårdnadsbidrag får man bara när barnet är mellen 1 och 2 år i min hemkommun tyvärr...

Jag har funderat lite och till saken hör att jag och mannen försöker få till ett syskon och jag har svårt att bli gravid.
    Jag känner också att jag aldrig kommmer bli det så stressad som jag är just nu. Ska faktiskt fråga chefen om jag kan få bli tjänstledig ett tag. Få se om han går med på det, håll tummarna är ni snälla!

• inkka
    housewife skrev 2008-11-22 17:23:53 följande:
    Ja vi har nyligen gift oss men det är ju ingen garanti förstås.... Men jag känner likadant som du Nynne76 att barnen är bara små en gång och då vill jag bara vara mamma. Vårdnadsbidrag får man bara när barnet är mellen 1 och 2 år i min hemkommun tyvärr... Jag har funderat lite och till saken hör att jag och mannen försöker få till ett syskon och jag har svårt att bli gravid. Jag känner också att jag aldrig kommmer bli det så stressad som jag är just nu. Ska faktiskt fråga chefen om jag kan få bli tjänstledig ett tag. Få se om han går med på det, håll tummarna är ni snälla!
    Håller tummarna för dig Synd du inte kan få vårdnadsbidrag... Men, stanna hemma! Det hade jag gjort i ditt fall. Man kan spara massor på att vara hemma med. Det gäller bara prioriteringar. Lycka till!!
  • Ella Mia
    nynne76 skrev 2008-11-21 20:21:24 följande:
    Ella Mia skrev 2008-11-18 23:02:23 följande:
    Måste man alltid ha en plan B, själv tänker jag chansa och säga upp mig från min fasta 100% tjänst då jag vill va hemma när barnen är små. Den tiden kommer aldig igen och jag vill inte stressa och missa en massa i barnens liv. Jag älskar min man och tror på oss, skulle livet ha oväntade överraskningar får vi ta det då. Dock ska vi pensionsspara till oss och mannen har en livförsäkring.
    Nej, det måste man förstås inte ha, men man bör ju göra medvetna val som att pensionsspara etc.
  • Ella Mia
    housewife skrev 2008-11-22 17:23:53 följande:
    Ja vi har nyligen gift oss men det är ju ingen garanti förstås.... Men jag känner likadant som du Nynne76 att barnen är bara små en gång och då vill jag bara vara mamma.
    Låter skönt å ha kommit till den insikten. Jag kan känna så också ibland. Men jag gillar nog mitt jobb alldeles för mycket för att välja bort det helt. Lycka till!
  • Renoveringsobjekt

Jag skulle gå ned på halvtid och sedan skaffa städhjälp. Du kanske vill ha ett barn till? Då kan du gå upp i tid igen för att få bättre F-penning. Se till att du är gift, att du också har en livförsäkring och att du pensionssparar ordentligt.

• Renoveringsobjekt

Sedan förstår jag inte varför inte din man kan göra lite grejer på helgen... Skriv veckomenyer och skicka iväg honom till ICA för att storhandla på helgen. Det tar typ 1,5 timma. Jag lovar dig att han även hinner fixa med tvätt och lite med andra saker på helgen. Dock kan du ju vara rimligt med städhjälp, fönsterputs, hjälp med gräsklippning osv.

Svar på tråden Vågar jag???