Tvångstankar, OCD
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
Jag har iaf väldigt bisarra och jobbiga tvångstankar att jag ska knivhugga en person som jag älskar över allt annat, detta ger mig sån ångest att jag inte törs vara nära den personen. Nu har jag börjat lära mig att tvångstankar inte är samma sak som handling men det är så svårt när tankarna inte går att stänga av. Jag är så rädd och ångesten går inte över. Ångesten styr hela mitt liv just nu.
Ingen mer på fl som har problem?
Jag ska få börja i KBT och har redan börjat med medecin men det är skönt att höra att man inte är ensam!
Hur kom ni på att det var tvångstankar ni hade? För mig har det tagit väldigt lång tid. länge har jag gått och trott att jag typ var galen och borde ta livet av mig så jag inte ska skada nån annan.
när jag tänker efter så har jag ju haft detta så länge jag kan minnas men det är nu efter en jobbig tid som det brytit ut ordentligt och blivit ångestladdat. att jag ska döda nån har jag aldrig känt förut, bara att jag själv ska hoppa från en balkong eller köra av vägen.
När jag var liten minns jag att jag var tvungen att gå på ett speciellt sätt i trappan hemma. skrapa skosulan symetriskt i backen, lite sånt som lixom kvittar..
ja jag undrar vad det beror på att vissa blir såhär, är det något fel i hjärnan?
ja.. Jag är ju inte alls pedantisk av mig, snarare fanska rörig. Det är väl därför jag inte förstått att jag har tvångstankar förens nu. Jag har alltid varit rädd för att förstöra något elelr göra någon illa eller själv ta mitt liv.
Anonym (me2) skrev 2008-11-08 21:21:37 följande:
Anonym (me2) skrev 2008-11-11 10:00:39 följande:
fy jag tycker det är skitjobbigt just nu! tankarna har spritt sig till alla runtomkring mig, tänk om jag gör dom illa. Hur vet man att det inte är röster man har i huvudet? som en del mördare har? det tänker jag mycket på, hur kan jag veta att jag inte är en sån egentligen? tänker ni aldrig så?
jag tror det här med att vara rädd för att skada någon började när jag fick barn, jag bodde på tredje våningen då och var så rädd för att gå ut med min baby på ballkongen om jag skulle kasta ut henne. Men det blev inte så stor grej av det förens nu tre år senare, nu tänker jag ju såhär helatiden.
Jag märker inget av tabletterna, inte heller sobrilen känner jag av. Jag ska få börja i terapi men väntar på en tid..
Dom jag har förklarat hur jag har det för tycker ju att jag bara ska "sluta att tänka på det" men jag styr inte över tankarna. det är så svårt att förklara det för andra..
Ni som har fått hjälp, vad säger de till er? vad är det som har hjälpt er?
det är skönt att veta att man inte är helt ensam om det här även om jag inte önskar någon annan att ha det såhär! Jag blir så arg på mig själv att jag förstör för mig själv såhär, varför kan jag inte bara njuta av tiden med min baby nu. Det här förstör allt.
Anonym (k) skrev 2008-11-17 21:47:42 följande:
Jag har börjat må bättre nu faktiskt, det började igår efter att jag varit hos psykologen för första gången och hon berättade för mig att det var ganska vanligt att mammaor fick sånna här tankar, speciellt unga mammor sa hon. Jag är ung mamma så det passade ju in på mig då
Kanske har lite med ansvar att göra, att man är rädd att inte klara av det eller så.
Iaf så lättade det oerhört efteråt och jag fick lära mig att jag ska utsätta mig för ångesten så mycket jag bara orkar. Fram tills igår har jag hållt på med mycket strategier för att unvika det jag varit rädd för men inatt sov jag ensam med barnen och det gick jättebra!
Hur har det gått för er?
Deprimerad skrev 2008-12-17 13:57:39 följande:
Anonym (tjej) skrev 2008-12-17 14:20:35 följande: