• Moa38

Vågar man försöka igen efter tremissfall??

Provar att lägga tråden här oxå...

Nu är mitt tredje missfall (på 1½ år) över och sitter och fuderar påo m man skall våga försöka igen efter en mens eller vänta till efter en utredning som vi förmodligen kommer att få i höst.
    Är så kluven...skulle inte förlåta mig om jag får ett missfall till innan utredningen, kommer att klandra mig själv att vi inte väntade på samma gång som om det känns som om man 'slösar tid' Jag tycker att tre missfall på raken är mer än slumpen sas och vill veta om det är ngt fel på ngn av oss. Men på KK sa det att tre missfall inte alls är konstigt och att det mycket väl kan vara slumpen.
    Vi är inte 20 längre och det är ju bevisat att det är svårare att bli gravid ju äldre man är.
    Någon i samma sits kanske som kan ge mig några råd om hur man kan göra.
    Kommer inte fram till ngn bra lösning själv.

• Svar på tråden Vågar man försöka igen efter tremissfall??
  • Rövardottern

Efter 3 missfall ska man ha utredning.. undrar varför ni får vänta så länge...
    Jag har aldrig haft problem att få tid här på KK....iofs tog det oss 3 missfall innan de kom på att vi borde träffa en fertilitets doktor...men den tiden fick vi på 1 vecka.

3 missfall är inte normalt enligt min läkare så jag tycker nog ni kan trycka på hårdare att få tid. Har dock märkt att när man får missfall så verkar inte sjukvården bry sig så mycket.. man får kämpa får att få saker gjorda.
    De verkar tycka att man kan vänta hur länge som helst.

• Moa38

Jag går privat och det är semestertider + att jag fortfarande är mitt i ett missfall sas. Tagit tabletter och har tid för kontroll denna veckan och hoppas att allt är klart.
    Enligt min gyn gör de inte utredning förrän efter 4 missfall, men eftersom jag haft två sedan innan (10 och 7 år sedan) så får jag en utredning tidigare, vad jag förstod på honom, för jag sa att jag inte visste om jag vågade bli gravid igen efter detta och 'vänta' på ett missfall för att få utredning. Han förstod min oro på ett annat sätt men även han sa att det förmodligen inte var ngt fel, utan slumpen.
    ORKAR inte vänta längre. Men tror ändå att jag/vi behöver en tid att reparera oss själva. Kroppen har repat sig ganska bra men själen släpar efter...

• Rövardottern

Fick mitt senaste missfall för en månad sen.. ett MA fick tabletter med då . Men nu har jag fått min vanliga mens och hoppas på att försöka igen nu.. dock har vi lämnat blodprov.. men pga av semester så får vi inte svaren förrens i slutet på aug.

Ja det kanske är annorlunda privat....själv har jag bara gått till kk...visst har de gjort lite missar men de har kollat saker tidigare på mig av vissa anledningar.. men alla läkare jag träffat och överallt jag läst så står det 3 missfall ....men som sagt.. kan hända att de privata vill vänta mer.

Vet hur det känns att vänta.. man vill liksom inte missa nått nytt försök.

• Toadette

Jag har visserligen bara fått 2 mf men kände att jag var tvungen att fortsätta försöka. Visst fanns oron där hela tiden när vi blev gravida för 3:e gången men det verkar gå bra. Efter våra 2 mf genomgick vi en utredning som visade att inga fel fanns. Vi blev lovade ivf till hösten men lyckades innan.
    Vi fick också höra att det inte är ovanligt med flera mf trots att inget är fel. Det är dock lite svårt att tro på när man är mitt uppe i det. Jag tror på att ge sig själv tid att läka emellan försöken och jag menar inte bara kroppsligen. Det tär verkligen på en att gå igenom mf.
    Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!

• Rövardottern

Och jag kan bara säga för mig själv....kommer alltid fortsätta försöka...(om det inte visar på 100% kromosomfel) Skulle det sen inte lyckas på 1-2 år till kommer jag nog försöka på annat sätt emellan....men jag själv kommer aldrig ge upp...

• Flisa 1

Hej moa

Jag är lite i samma sits.

Jag har precis gått igenom mitt sjätte missfall och funderar
    om jag ska orka försöka igen eller inte.

Jag har gjort så här att (för jag har ganska så lätt för att bli gravid)
    när jag har visat possitvit test så har jag ringt upp till en gyn och
    sagt att nu får dom hjälpa mig för att jag inte vill missta ett till.

Dom har hjälp mig på de visset att jag har fått progesteron utskrivet
    som ska hjälpa till att få behålla fostret. Detta har då inte hjälp mig
    men kanske kan hjälpa dig.

Jag har i och för sig gjort utredning (en liten en och i min mening inte fullständig)
    men inte hittat någonting.

jag tror att du ska känna efter vilket som känns rätt för dig.

Om du orkar gå igenom allt igen med vad de innebär för de kan ju
    lika väl gå bra eller om du väljer den lite mera trygga linjen att vänta
    på utredning.

Om de är lång väntan på utredningen så försök att söka privat.

Jag har erfarenhet av båda och de är inte så mycket dyrare, i ett fall
    så har jag till och med betalt billigare privat och där blir man oftast
    tagen lite mera på allvar.

Jag kommer att söka enu en privat nu i augusti efter semestrarna och
    få till en utförligare utredning men jag tänker samtidigt inte skydda mig
    så blir jag gravid så blir jag och då får jag ta de därifrån när man har
    gått igenom så många som mig så känns de ju som de bara kan gå
    åt ett håll så då kan jag lika väl prova medans jag väntar på att
    dom ska öppna i augusti.

Hoppas du blev något klokare av mitt svar och jag
    önskar dig all lycka till.

Behörer du någon att prata med så är du jättevälkommen in till
    mitt krypin.

Kram
    Flisa

Svar på tråden Vågar man försöka igen efter tremissfall??