Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Helammade/Helammar du din prematur född före vecka 31?

Äldsta sonen är född i v.30+4. Han fick donerad mjölk tills han var v. 32+? Fick min urpumpade mjölk som varit fryst i några dagar pga RS-virus efter det (RS-viruset skulle tydligen dö av att frysas några dager så det var rutin på det när det gällde prematur före v. 32). Pumpade och sondmatade, han klarade inte av att amma. Började helamma i v. 35, strax innan vi fick åka hem. Sen funkade det bra, fick smakisar vid ca 5 månader ålder och ammade tills han var 2 år, kvällar, nätter och tidiga morgonar.
    De 3 andra kom inte amningen igång så bra, de har fått tillägg någon gång under dagen under hela amningsperioden. Stora tjejen (född i v.35+5) slutade självmant att amma vid ca 6-7 månaders ålder och tvillingarna (födda i v.35+4) vid ca 4 månaders ålder. Tvillingarna började inte amma förrän de var ca 1 månad, fram till dess pumpade jag bara, sen pumpade jag någon gång /dag, ammade 2-3 tillfällen resten var tillägg.
    Jag tror att den långa tiden med pumpning gjorde att amningen funkade så bra sen, brösten var vana att släppa ut viss mängd. Med de andra barnen kunde det krångla så mycket att det blev inte regelbundet till slut. Stora tjejen verkade inte ens gilla att amma alls. Verkar inte tycka om att äta nu heller.

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
Svar på tråden Helammade/Helammar du din prematur född före vecka 31?