• Ell

Helammade/Helammar du din prematur född före vecka 31?

Min dotter är född i vecka 29 och då hon var så liten (728 gram) kom vi aldrig igång med amningen ordentligt så i dagsläget pumpar jag och ger på flaska. Nu är hon nästan 3 månader och väger ca 2200 gram och min mjölk räcker inte riktigt till så jag har börjat blanda ut med ersättning. Hur var det för er andra med för tidigt födda barn?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Helammade/Helammar du din prematur född före vecka 31?
  • pritt

pumpade och pumpade utan resultat. Hon fick annans bröstmjölk under vårdtiden, annars är hon uppfödd på ersättning, vilken funka jättebra.

• knäppisen

Ja, sonen född v 29+0 helammades första halvåret.
    Fast det tog ju såklart ett tag innan han kunde äta själv så han hade sond i början.

• Pilea

Min son föddes i v.27+4. Pumpade och pumpade, men mjölken sinade pga all stress, visste ju inte om han skulle överleva eller ej. Fick börja med ersättning nästan direkt.

• ElinOlsson

Jag röstade fast han är född 31+3. (hoopas det är ok...)
    Jag fick igång amningen bra och efter ca 6 v helammade jag.

• Basses mamma

Ja, sonen föddes i v. 26+3 och helammades då vi åkte hem från sjukhuset efter 10 veckor. Helammade tills han var 4 månader och delammade till drygt 10 månader.

• Gemelas

Jag helammade mina tvillingar födda v 29+1. De sondades självklart de första 4-5 veckorna med utpumpad mjölk. De drog själva ut sonderna dagen innan vi fick åka hem från sjukhuset och därefter var det bara amning som gällde.

• Ajdan

Jag helammade min dotter från v 38 ca. Innan dess var det med pumpning och matning med sond som gällde. Sen ammade jag tills hon var 18 mån. HOn föddes i v 26+3

• Ida och Razmus Mamma

min dotter är född v 28+6
    jag fick aldrig någon mjölk alls, min kropp låste sig helt pga all stress.
    så hon fick mjölk från mjölkbanken till alldeles innan vi åkte hem. sedan fick hon ersättning och det gått jätte bra.

• vejj

Min son är född v 25+0. Jag började helamma när han var 37-38 v. Nu är han snart 7 månader (snart 3,5 korrigerat)och han helammar fortf. Han har dock inte gått upp lika snabbt i vikt som sina "kompisar" som föddes lika tidigt och som fått ersättning, men det är inte vetenskapligt belagt att det beror på amning!

• Mylingen

Min B född i v 27 +1 har bara fått min mjölk (utom första dagarna när jag fick pumpa o kasta pga medicinering, då fick hon bankmjölk). Först med sond men från v 34 direkt från mig och fortfarande ammar jag enbart. Hon är 5 månader okorr nu. Jag hade nog inte fixat det om det var mitt första barn, men jag har helammat 2 barn tidigare och trivts väldigt bra med det så jag hade målet klart och siktet inställt på det.

• MammaDiana

Född v 30. Pumpade i  2 månader och helammade sen tills han var 5 mån. Delammade i 10 mån.

Jag hade oxå helammat två barn tidigare och gav mig bara den på att jag skulle göra det. Även de två andra sondmatades från början, dock inte så länge. De föddes v 34 och 36

• 78 anna

Pumpade i två månader och sondmatade min tjej (född i v 28+5) paralellt med försök att amma men det blev sånt krångel och stress när vi bytte avdelning och sjukhus. Så vi gav upp amning och gav flaska och det var en lättnad när man fick en nöjd bebis ! Men så här i efterhand kan jag ångra lite att vi inte försökte mer med amningen. Men just då när hon var så liten så gjorde man ju ALLT för att hon skulle bli nöjd.

• cloudberry79

Första fyra veckorna gick det att helamma, sen började han tappa vikt och till slut var vi tvungna att acceptera att det skulle bli flaskmatning, jag hade i princip ingen mjölkproduktion alls. Jag är jätteledsen att jag inte kunde amma, fick ut som mest 30 ml bröstmjölk på 1 timmes pumpande, på fjärde dagen efter förlossningen.

Skillz that Killz 10k+
  • Snillan

Dottern föddes i vecka 29. Helammar fortfarande (hon är snart 6 mån okorr) men håller på att sina så jag försöker få henne att ta flaska med ersättning alt bröstmjölk men hon vägrar. Har provat ALLT.

• Little Ms Chatterbox

Äldsta sonen är född i v.30+4. Han fick donerad mjölk tills han var v. 32+? Fick min urpumpade mjölk som varit fryst i några dagar pga RS-virus efter det (RS-viruset skulle tydligen dö av att frysas några dager så det var rutin på det när det gällde prematur före v. 32). Pumpade och sondmatade, han klarade inte av att amma. Började helamma i v. 35, strax innan vi fick åka hem. Sen funkade det bra, fick smakisar vid ca 5 månader ålder och ammade tills han var 2 år, kvällar, nätter och tidiga morgonar.
    De 3 andra kom inte amningen igång så bra, de har fått tillägg någon gång under dagen under hela amningsperioden. Stora tjejen (född i v.35+5) slutade självmant att amma vid ca 6-7 månaders ålder och tvillingarna (födda i v.35+4) vid ca 4 månaders ålder. Tvillingarna började inte amma förrän de var ca 1 månad, fram till dess pumpade jag bara, sen pumpade jag någon gång /dag, ammade 2-3 tillfällen resten var tillägg.
    Jag tror att den långa tiden med pumpning gjorde att amningen funkade så bra sen, brösten var vana att släppa ut viss mängd. Med de andra barnen kunde det krångla så mycket att det blev inte regelbundet till slut. Stora tjejen verkade inte ens gilla att amma alls. Verkar inte tycka om att äta nu heller.

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Umetjejen79

Min son född v. 30+1. Sondades helt 6 veckor, sond + försöka amma 3 veckor, flaska med bröstmjölk + amma 5 veckor, sedan valde han att helamma till han började med smakisar vid 6 mån.

Han var jättetrött och hade svårt att få i sig tillräckligt då han ammade så jag fick ge flaska till 4 veckor efter BF, då var han tillräckligt pigg och ville bara ha bröstet.

Pumpade regelbundet hela tiden och drack amningste när jag höll på att sina pga stressen att det inte gick att amma så vi fick komma hem någon gång. Det slutade med att jag hade 8,5 liter mjölk i frysen som jag donerade till neo.

Svar på tråden Helammade/Helammar du din prematur född före vecka 31?