• tandmaja

Erfarenhet kring äggdonation efter att redan ha ett biologiskt barn!!

Hej sökande:

Jag vill bara tipsa dig om sajten "villhabarn.com" där är det flera som har biologiska barn och sedan gjort ÄD för att få syskon och det har varit många diskussioner om detta där.

Alla, i stort sett, verkar ha samma uppfattning ,att de älskar sina ÄD-barn precis på samma sätt som sina biobarn MEN att de inte kan leta egenskaper och genetiska drag ,dvs inte känna igen sig i barnet på samma sätt som med det biologiska barnet.Å andra sidan ka ndet ju även med ett biologiskt barn vara så att det till nästan 100 % är lik den ena föräldern, både til legenskaper,utseende och sätt.

Min bonus är (tack gode Gud :) )otroligt lik min sambo och bara honom! Har fått både utseende och egenskaper från honom och i stort sett inget från mamman, så jag hoppas ju att det skulle bli så om vi lyckades med ÄD också...

Vi tjejer har ju verkligen en fördel vad det gäller donation, att vid ÄD få vi bära barnet,föda oc hamma det till skillnad spermadoantion där det kanske är svårare för killen att ta till sig barnet direkt.

Lycka till sökande!

• tandmaja

Bette: det låter jätteintressant och det vore ju väldigt bra o mdet är så men självklart tror jag man påverkar barnet väldigt mycket genom miljön. Däremot är jag tveksam om man t ex kan ge sitt barn en talang som inte finns i generna, te x musikalitet.
    Men försöka kan man ju alltid :)

Jag har gjort några ÄD nu och läst mycket och just hört flera som lyckats och som fått höra att barnet är likt mamman (alla ska ju alltid hitta likheter när de ser små barn ) och de verkar bara bli stolta och ta det med ro.
    Vi har valt med omsorg vilka vi berättat för att vi håller på med ÄD just för att vi vill få möjlighet att själva berätta för barnet om det blir något.

De jag vet som har ÄD-barn har inte berätat för dagis etc utan bara för den närmaste kretsen och det finns ju egentligen ingen anledning att sprida ut det om man inte själv känner att man vill förstås.
    Det börjar ju bli vanligare med ÄD nu så det finns t o m flera barnböcker där det förklaras hur barnet blir till har jag hört.

Svar på tråden Erfarenhet kring äggdonation efter att redan ha ett biologiskt barn!!