• Kuben

Varför kollas inte mannen?

Halloj!

Nu efter missfall 5 så har man kollat mig på längsen och tvärsen. Maken har de tagit 1 blodprov på, men det är allt. Efter som man inte hittar NÅGONTING på mig - borde man då inte kolla de små simmarna hos maken? Eller tar man sig inte alls om det är deformerade?

Tacksam för era funderingar och erfarenheter!

• Svar på tråden Varför kollas inte mannen?
  • Winnie

Antar att när väl befruktningen skett och en graviditet har konstaterats så spelar inte längre mannens kropp någon roll i sammanhanget. Det är bara min gissning, men jag tycker det låter rimligt. Mannens spermier kan väl inte påverka ett missfall skulle jag tippa...

• Soya

Det kan de visst. Eller snarare kanske kvinnans genetiska uppsättning i kombination med mannens, dvs ägg plus spermier. I vissa fall bär båda parter på anlag som ger missfall om fostret får dubbel uppsättning. Men oftast vet man ju om det i släkten finns ärftliga skumheter...

• Winnie

Om det är som Soya skriver så håller jag med Kuben och tycker det är konstigt att de inte kollar männen oxå...

• Flisa 1

Hej kuben!

Har haft samma undran!

jag har nyss haft mitt sjätte missfall och dom har kollat lite
    blodprov på mig men inte mycket mera och min sambo
    fick jag tvinga dom att ta blodprov på men inte någont
    spermaprov har dom tagit.

Jag tycker de är jättekonstigt.

Jag vet en massa prover som dom inte har tagit och när jag nu
    på mitt sjätte missfall upplyste dom om de så skrattade han och
    sa vad jag fått allt ifrån och jag sa att de går att läsa sig till
    på internet hur en utredning ska gå till. De finns liksom en lista
    som man (läkare) ska gå efter och de verkar inte min läkare
    ha fattat.

På den här listan så står de att man ska kolla mannens spermier.

De står också att man sak kolla upp mängden progesteron hon oss
    tjejer och de sa jag också till min läkare för jag tror inte de är de som
    är felet hos mig för jag har vid dom två senaste missfallen fått de
    som vaggisar och de har då inte hjälp då säger han att de är bättre
    med sprutor och då sa jag att de är väl bättre att kolla upp om jag
    har tillräckligt av de hormonet då är de ju inte de som är felet.

Men de var alldeles för jobbig........så nu när jag blir gravid igen så
    ska vi prova dessa sprutor.....

Jag tycker du ska kräva att får en riktig utredning(nu vet jag ju inte vilka
    prover dom har tagit på dig) om dom inte går med på de så ta kontakt
    med en privat klinik. de kostar men jag har betalt mindre ibland privat
    än på vanliga sjukhuset där jag fick betalta 300:- nu sist för en undersökning.

PÅ privat har jag fått betala 220:- så jag vet snart inte vad skillnaden är.

Lycka till !

• Anne69

Tror också att det är dax för er att göra en ordentlig utredning nu. Och då ingår en analys av spermierna. Uppenbarligen finns det spermier så att det räcker för en vanlig befruktning men sen verkar något hända - kanske dax att kolla anlagen så att de inte "krockar" med varandra.

• Kängu

Jag undrar också, de vill inte kolla mannens spermier. Men kan man inte ha fel på kromosomerna, i bara spermierna?

De kollar inte mina hormoner heller, för de menar att jag ju blir gravid. Har någon av er som utretts haft fel på hormonerna?

/K

• Jennie med ie

Absolut bör även mannen undersökas. Både via blodprov och då ska hormoner, kromosomer m.m. kollas och via spermaprov då det bl a kollas om det finns dåliga bakterier där. Vid vår första utredning kollades inte makens spermier, när vi bytte läkare så suckade den nye och sa att det är vanligt att det slarvas så och att han skäms å sina kollegors vägnar som tar så lätt på detta med upprepade missfall.

Kängu. De bör kolla dina hormoner också. Progesteron t ex, för lågt värde kan leda till att graviditeten blir svag, livmoderhinnan inte byggs upp ordentligt och embryot/fostret stöts ut.

• Kängu

Hej!
    Jennie med ie. Tack för tipsen. Men det svåra är att vi varit hos 3 läkare, alla tycker mina homoner är bra, bara baserat på att jag lätt blir gravid och har regelbundna cykler, men den tredje ville i och för sig kolla hormoner dag5 i cykeln, men inte efter ÄL. Han ska nog kolla FSH tror jag. Kolla mannen vill de inte. Vet inte vad man ska göra, man kan ju inte tvinga dem.

Har någon tips om bra missfallsläkare i skåne?? Någon som kollar allt.

Var gick till en gyn som kollade upp mannen så bra?

Jag ahr fått progesteron från grav-plus, vid de två senaste graviditeterna, men om ägglossningen är svag kanske det är för sent.

/K

• Kuben

Ja, jisses vilka olika behandlingar vi verkar ha fått!
    Är det inte konstigt att man inte utesluter alla risker för oss som är missfallsbenägna? Varför ser läkarna så olika på detta? Vi sitter verkligen i deras våld och det är svårt att tvinga dem att ta oss på allvar...

Har ni tips på läkare som tar detta på allvar, så hör av er. Jag är beredd att åka land och rike runt. Kosta vad det kosta vill.

Tack!

• Jennie med ie

Kängu, jag bytte till dr Liedholm i Malmö. Men han är redan delvis pensionär och dessutom har han politiska uppdrag så jag vet inte om han tar emot nya patienter längre. Om han ö h t har nån mottagning längre. Han samarbetade med en annan läkare som jag tror hette Jeppsson och arbetade på MAS och denne läkare verkade också ta det hela på stort allvar.

• tjej71

Suck, här är en till med flera missfall bakom sig (senast idag).

Läkarna bara rycker på axlarna och säger typ att sådant händer. Vi har gjort en utredning, men inget konstigt där. Spermierna sa de inte var lönt att kolla, det fanns ju en bra simmare som borrade sig igenom ägget. Känns som att ingen tar en på allvar. De sa att jag hade lätt för att bli gravid i alla fall, men det blir ju inga barn ändå ju, så det hjälper inte mig just nu. Även om det givetvis är skönt att veta att det funkar i alla fall.

Vet inte vad jag ska göra längre....Undrar hur många mf till jag orkar (tänker på dig bl a Flisa 1, med 6 st bakom dig, hur orkar man.....)

• Kängu

Hej!
    Jennie med ie, tack för tipset, men var hittar jag Dr Liedholm i malmö. på mas? Eller har/hade han egen klinik. Vad heter den?
    Jeppsson är på mas då, eller?

Ja, det verkar helt otroligt vad olika en sk missfallsutredning ser ut beroende på vem man går hos, detta gör ju att man känner sig osäkert på att man får rätt hjälp vilket gör att man känner sig dubbelt ledsen.

Tack,

/K

• Jennie med ie

Kängu, Liedholm är inte på MAS utan har egen mottagning. På Gamla Torg. jeppson är på MAS.

Svar på tråden Varför kollas inte mannen?