• Shagwell

Naturist - varför?

Har bara en undran, varför vill man gå onkring och spatsera naken bland en massa främlingar? Jag kan inte förstå att det enbart skulle vara för att man vill känna sig fri, för visst fanken sätter väl fantasin igång...eller???
    Jag kan tycka det är nice med nakenbad och att sola naken men det triggar ju mig också! Dvs jag är inte obemärkt av situationen. Dessutom kan jag gilla att "visa" mig men samtidigt inte..det är väldigt paradoxalt!
    För mig är det sexigt och kan vara upphetsande, därför har jag svårt att se varför folk sådär rent allmänt helst av allt skulle vilja gå nakna jämt...

Någon som vill förklara?

• Svar på tråden Naturist - varför?
  • Alvi

Jag har spenderat varje sommar sedan jag var en liten halvmetare tills jag var en sisådär 15 år på en naturistcamping. Där spatserade folk omkring nakna, de lagade mat nakna, fikade nakna, solade badade och stod och diskade nakna.
    På våra fester (midsommar, kräftfest osv) var det naket så länge temperaturen och myggen tillät.

Jag reflekterade ALDRIG sexuellt över all den nakenhet jag mötte.
    Möjligtvis att jag konstaterade att "han hade väldigt lång snopp" eller "hon var rakad" men det var aldrig något sexuellt över det.

För mig ligger det en enorm frihet över att få och kunna vara naken. Av nån anledning ser man människor som totalt lika, hur man än ser ut. Det låter konstigt, men ju mindre kläder man har, ju mer lika inför varandra är man.

Jag är glad över min uppväxt på en naturistcamping och jag tror att jag har fått min positiva kroppssyn tack vare det. Jag vill visa Lilja att man kan bada naken och trivas med sin kropp och därför tänker jag försöka ta mig till ett naturistbad varje sommar.

Fråga gärna mer om det är nåt du undrar!

(Förresten, när jag var i den åldern då killar blev intressant, DÅ gick man gärna nära gränsen till "textil-stranden" bara för att man visste att det med all säkerhet var killar som kikade bort mot vår strand.... lite uppmärksamhetssökande sådär.... Men det har jag slutat med. )

• Pallas

Sisu: hihihi "textilstranden"!

Malibecka: är du också naturist?

Ska vi ha en naturistträff när jag flyttar till Sverige kanske?

• Alvi

Pallas: Javisst, "Textilare" är samlingsnamnet för alla som inte näckar på stranden...

• Malibecka

Nej jag är inte naturist men mina föräldrar näckade alltid
    tillsammans med sina vänner och vi barn givetvis också
    till puberteten ungefär på sommaren på landet och
    så jag har läst mycket om naturister.

:-]

• ChristoferDöss

1.) Naturism är en icke-sexuell livsstil och hat alltså inget med sex eller exhibitionism att göra. 

2.) Bara för att man går på nakenbad är det inte detsamma som att man är naturist, som så många tycks tro. Nudist är en bättre benämning i sådana fall

3.) En naturist badar inte bara naken på nakenbad. Vi "riktiga" naturister inte bara bryr oss om vår jord och vår miljö och natur, vi är även i den nakna, typ "Naked In Nature", på kortare nakenpromenader eller längre nakenhajker - eller, som undertecknad, letar hittaut-checkpoints naken, sk "Nude Orienteering"

Christofer Döss Naturist
  • ChristoferDöss

Det enda en naturist ångrar, förresten - och speciellt nybörjare - är att de inte började tidigare - mycket tidigare!

Christofer Döss Naturist
  • Anonym (Solsken)

Nej det är inte en sexuell handling. Det är bara skönt att vara utan kläder. Jag föredrar att vara naken privat men har provat nakenbad där det finns fler som är nakna. Förstår inte att folk ska vara så pryda att de tom har baddräkt i sin egen badtunna.

• Anonym (Är ofta sexuellt)

Om du kollar in någon av de andra hundra trådarna om nakenbad kommer du förstå att för de allra flesta är det en sexuell grej. Nakenbad är dogging och swingersklubb/gangbangklubb på utflykt helt enkelt.

Att påstå detta som jag gör får alltid mothugg, men redan i samma tråd blir det alltid bekräftat ändå.

• Sugetpar

Vi älskar nakenbad och har njutit så mycket vi bara har kunnat nu i maj :)
    Vi shaqwell också ;)
    // Lena 

• hejsvejs1978

Jag besöker nakenbad så ofta jag får chansen, vilket inte är så ofta men ett par gånger per säsong brukar jag kunna smyga iväg. För mig är det verkligen en sexuell grej, jag tänder enormt på att se folk (ffa kvinnor) nakna och att andra kan se mig. Jag begriper inte riktigt den icke-sexuella naturismen, jag tycker att den är mer suspekt om jag ska vara ärlig. 

Även om jag själv inte skyltar med min kåthet på sådana ställen så har jag sett andra hålla på med saker som tytt på att det inte bara jag som är där för erotikens skull.

• Anonym (Är ofta sexuellt)
    Sugetpar skrev 2024-05-26 13:14:16 följande:

Vi älskar nakenbad och har njutit så mycket vi bara har kunnat nu i maj :)
    Vi shaqwell också ;)
    // Lena 

Är den brittiska skådisen Flick Shagwell där eller vad menas?
Svar på tråden Naturist - varför?