Catzi, du skrev:
"Och du, Halvnorskan, jag blir verkligen ledsen när människor som jobbar med missbrukare har så dålig inställning som du verkar ha. Jag känner en hel del f.d. narkomaner som INTE är personlighetsstörda. Dessutom att påstå att de är obotbara. Byt jobb och gör missbrukarna en tjänst! "
.......
Nu førstår jag inte..."dålig instællning"??? Jag upprepade bara det som vår mkt erfarna psykolog sæger, dvs att tunga narkomaner inte ær helt normala/friska psykiskt. Vem som helst blir inte missbrukare, utan det ær framførallt mænniskor som har en personlighetsstørning i botten. Personlighetsstørning ær en psykiatrisk diagnos och inget nedsættande i sig.
Sjælvklart finns det ingen regel utan undantag hær. Det finns sækert en del missbrukare utan personlighetsstørning.
Många personlighetsstørningar kan man inte bota. Tex psykopati, de blir t o m værre av terapi. Det ær inte heller något som JAG har hittat på, utan det kan du læsa om i vilken psykologibok som helst.
Før øvrigt førstør en person som anvænder heroin sina receptorer i hjærnan før livet. Det blir ett livslångt fysiskt beroende, som kan triggas igång av olika stimuli. Det enda som funkar under en tid ær att sætta heroinisten på behandlingshem ute på landet långt ifrån heroinet. Just før att man har før alltid førstørt hjærnans receptorer så ær det vanligt med återfall just før heroinister. Amfetamin ger inte direkt något sådant beroende men det førstør också hjærnan snabbt.
Efter att ha træffat tusentals missbrukare så kan jag med gott samvete INTE REKOMMENDERA en gravid kvinna att satsa på ett førhållande med en narkoman.
Før øvrigt, ni som menar att ni kænner minsann narkomaner som inte ær personlighetsstørda....hur vet ni det? Jobbar ni inom psykiatrin och har læst deras journaler eller? Alltså... før en person som inte har lång erfarenhet att jobba med personlighetsstørda individer ær det MYCKET SVÅRT att førstå eller veta om en person har personlighetsstørning.
Och du Zikoriat...bara før att man jobbar inom vården betyder INTE att man inte har personliga erfarenheter av missbruk. Inte nødvændigtvis har man lært sig allt via bøcker...i min vilda ungdom testade jag i stort sett allt utom heroin, om nu det skulle vara en merit eller krav før att få uttala sig om droger hær...