• Queen70

Kokande vatten??

Stod å kokade vatten till ersättning här och fick en fråga från mig själv som jag inte kunde svara på...

Att vatten kokar vid 100 grader har jag fattat, men blir vattnet varmare och varmare ju längre det kokar? Finns det nån gräns på hur varmt det kan bli innan det förångats totalt? *sov på fysiklektionen* ...eller var det kemilektionen??

• Svar på tråden Kokande vatten??
  • Kamme

hur kan kaviaren vara randig? hur mycket man än vrider o mosar tuben?

• Queen70

För att de ligger i olika fickor :)

Kamme skrev 2008-10-26 02:57:40 följande:
    hur kan kaviaren vara randig? hur mycket man än vrider o mosar tuben?
  • Queen70

Men om man glömmer en kastrull på spisen som från början var full och sedan har det mesta hunnit kokas bort och det är bara en kokande skvätt kvar på botten, är det vattnet fortfarande verkligen bara 100 grader, fast det kokat med så länge...??

• N1klas
    Queen70 skrev 2008-10-26 15:20:47 följande:
    Men om man glömmer en kastrull på spisen som från början var full och sedan har det mesta hunnit kokas bort och det är bara en kokande skvätt kvar på botten, är det vattnet fortfarande verkligen bara 100 grader, fast det kokat med så länge...??
    Det är väl på väg att bli 100 grader. Även om det är lite kvar så förångas det ju hela tiden. Det som förångas har nått upp till 100 grader.
    «Faderator nonstop.»
  • Motljus

Ja.

Queen70 skrev 2008-10-26 15:20:47 följande:
  • Queen70

Ok..tack, då kan jag sova inatt nu då :)

Faderator skrev 2008-10-26 15:23:00 följande:
    Det är väl på väg att bli 100 grader. Även om det är lite kvar så förångas det ju hela tiden. Det som förångas har nått upp till 100 grader.
  • styggingen

Allt vatten i kastrullen kan vara 100 grader varmt. Vid kokpunkten kan vattnet vara BÅDE flytande och ånga. Det kallas för ångbildningsenergi och innebär att det flytande vattnet som håller 100 grader måste tillföras ytterligare energi för att bli ånga.

I 90% vacuum kokar vatten vid rumstemperatur f.ö

• Queen70

Då uppkom genast en annan fråga..Om vattnet bara kan bli 100 grader innan det förångas, varför ska man då koka vattnet i minst minuter enligt rekomendationerna???

• N1klas

Bakterierna klarar väl en viss temperatur en viss tid har jag för mig.

«Faderator nonstop.»
  • Queen70

minst fem minuter skulle det stått

• Rabelais
    Queen70 skrev 2008-10-27 20:45:02 följande:
    Då uppkom genast en annan fråga..Om vattnet bara kan bli 100 grader innan det förångas, varför ska man då koka vattnet i minst minuter enligt rekomendationerna???
    För att temperaturen fluktuerar samt att man vill vara säker på att ta död på så många bakterier som möjligt.
    För övrigt: Vatten kan bara bli 100 grader Celcius (vid normalt tryck), om den temperaturen överskrids övergår vattnet i ånga.
  • SkåneP
    Kamme skrev 2008-10-26 02:59:16 följande:
    men man mooooooooooooosar ju tuben
    Om du knycklar ihop tuben så den spricker på alla möjliga ställen kommer inte snyggt randig kaviar att sippra ut i de olika sprickorna.

Men moooosa på du...
  • DrD

Vattnet kokar vid 100oC vid "normalt" lufttryck. Höjer man trycket (tex i en tryckkokare) höjer man vattnets kokpunkt ("koktemp"), sänker man trycket (tex uppe på ett berg) så sänks kokpunkten.

När bubblor börjar synas på botten av kastrullen är alltså vattnet i botten 100oC, och börjar bubbla upp som vattenånga. När vattnet stormkokar är det 100oC "rakt igenom".

Vattnet blir alltså inte mer än hundra grader i kastrullen, utan förångas. Man kan däremot värma vattenångan till ännu högre temperaturer.

Svar på tråden Kokande vatten??