Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

ni med yrsel orsakad av ångest o oro??

Anonym skrev 2008-10-23 14:17:39 följande:
    Den sitter i hela tiden, men man känner som värst och kan tappa balansen helt vid dom tillfällen jag beskrev.Gå och kolla upp det där om det känns jobbigt så får du ett ordentligt svar på vad det kan vara.Lycka till och hoppas det släpper snart.Ångest oro bör ju inte sitta i hela tiden i flera veckor...det är ju sånt som kommer och går.Har du nåt att känna oro över?
    Ångest kan sitta i länge, dock inte attackakerna. Man kan ha något som heter förväntansångest vilket gör att du blir oroligare och mer stressad. Jag är ingen läkare men det låter som jag har, spänningsyrsel. Det kan man få om man lever under stress o press och även i kombination med ångest. Låter som det när du berättar. Du kanske ska kontakta någon psykolog eller så-
  • Anonym (Ångest)

Och om du nu är nybliven 2 barnsmmamma och kan det gott o väl handla om spänningsyrsel från stress

• Anonym (Ångest)

Jo det finns något som heter lergigan som man får vid illamående under graviditeten eller yrsel och även har en lätt lugnande effekt. Men jag tycker att du ska försöka ta hjälp utifrån mer med barnen och försöka hitta tid till dig själv. Ni är väl 2 som har hand om barnen?
    Sen kan du ringa vårdcentralen och be om en remiss till en psykolog om du vet med dig att du har ångest. Man kan ju ha yrsel utan ångest. Har man ångest och yrsel kan man få hjälp av KBT terapi och medicin...kombinationen är bäst. Jag började med sertralin för 2 mån sen och det var länge sen jag mådde så här bra och jag hade SNUSKIIGT mycket yrsel...det funkar skit bra för mig...är även gravid

• Anonym (Ångest)

Jajemensan.... det får man göra....ta sertralin när man ammar alltså

• Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2008-10-24 16:45:34 följande:
    hur lång tid tog det för tabl att börja verka?? alltså när blev du av med din yrsel??har tagit en lergigan idag och blev bara dåsigare..är det någon annan som lider av spänningsyrsel?? och hur hanterar ni den??
    Jag lider av spänningsyrsel och det har med mitt förflutna att göra. Mycket stress o press. I och med all stress så kom ångesten och den formar yrseln. Det finns något som heter ångest yrsel och något som heter yrsel ångest. ÅY är yrseln som uppkommer av just ångest och YÅ är yrseln som gör att ångesten kommer och blir värre. Jag tycker att du först o främst ska kontakta en psykiatriker och berätta ditt problem, sen tycker jag som jag skrev tidigare att du ska testa medicin. Lergigan början verka inom 20 min. Yes man blir dåsigare i och med att det är också ett hjälpmedel så att man kan slappna av från ångesten.- När man blir lugn dör ångesten ut för tillfället.
    När jag började med min medicin så har jag nästan HELT blivit av med min ångest.....den kommer lite lite grann om jag stressar....
  • Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2008-10-24 17:37:27 följande:
    okej .. jag vill bli av med yrseln nu!!!! försöker inte göra den till ett handikapp..men vågar knappt gå ut längre.. den är som värst då.. jag känner extrem ostadighet. och har blivit nerstämd pågrund av den jobbiga yrseln!!.. och ahr gått in i tankar som att jag kommer alltid få leva med den här!! lergigan el theralen funkar inte ett skit på mig.. jag blir bara dåsig.. jag blir knäpp snart!!
    låter precis som jag....om du inte tar hjälp och TA LERGIGANEN som hjälpmedel under tiden så är det stor risk att du kommer att drabbas av socialfobi vilket är MYCKET vanligt i samband med ångest och speciellt vid yrsel. Jag kände ett tag att jag bara ville ge upp på grund av att jag inte kunde leva ett normalt liv under dessa omständigheter med yrseln....därför tog jag tag i det och fick hjälp omgående för jag sa att det var akut vilket det även var för mig. Sen började jag med sertralin/zoloft och vips så har jag fått tillbaka mitt liv och jag vågar göra saker igen .....helt underbart....nu ser jag fram emot min lilla knodd och allt därtill-.
  • Anonym (Ångest)

Vilken av dom menar du? Sertralin/zoloft eller lergigan

• Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2008-10-24 18:35:50 följande:
    sertralin/zoloft.. och lergigan . lergigan funkade inte på mig.
    Ok lergigan brukar inte vara något man tar hur länge som helst...men svaret på om sertralin/zoloft tagit bort min yrsel så måste jag nog säga JA på den frågan...kan känna av lite lite om jag stressar upp mig men resten får man arbeta med själv. Men alla tänkbara ångestsymtom lindras avsevärt eller tom försvinner nästan helt som för min del....hoppas det verkar likadant för dig
  • Anonym (Ångest)

För mig tog det bara någon vecka eller kanske till och med några dagar innan yrseln blev bättre.....det kändes så sjukt härligt....jag levde verkligen igen :)
    Jag hade så mycket yrsel att jag inte ville gå ut längre och då kände jag att jag var tvungen att göra något åt saken-. Och det gjorde jag och det var det bästa jag kunde göra. Gör det du med så du kan börja leva. Bry dig inte om alla cd böcker och tidningar och allt annat utan koncentrera dig på KBT terapi kombinerat med medicin deet är inte farligt och hjälper dig att få tillbaka ditt liv tidigare så har det i varje fall varit för mig och hoppas det blir så för dig med.

• Anonym (Ångest)

Jag trodde också att det var mina ögon vilket det också var till en viss del....MEN du känner allt annat som tyder på ångest och tyvärr börjar du utveckla lite social fobi låter det nästan som....men det är bra gumman ring på måndag. Jag hoppas du får den hjälpen du behöver...om INTE säg att det är vad du behäver.

• Anonym (Ångest)

Ja då kan det ju vara det också....jag hade heller ingen yrsel när jag sov....men jag ska kolla upp nya brillor också....men kolla alla varianter så du i varje fall kan utesluta.

• Anonym (Ångest)

Det du beskriver låter inte farligt alls gumman så ta det bara lugnt och kontakta en läkare som kan hjälpa dig. Men jag vet att stress och press i hög dos framkallar ångestsymtom...börja med att prata med vårdcentralens kurator så kommer du att få rätt hjälp den vägen.

Svar på tråden ni med yrsel orsakad av ångest o oro??