• Anonym

Jätte högt blodtryck????????????????????

Jag mätte mitt blodtryck i kväll med en blodtrycksmätare. Jag får nog ringa vc och be att få medickin. Jag hade 133/90. Herregud det är ju jätte högt väl??
    Jag hade visserligen sprungit och städat och precis ätit en hel chpspåse med all den salt det innebär + cocoa cola, koffein. Ni som har högt blodtryck vad har ni coh vad har ni gjort för att sänka det, vad ska man göra`????

Finns det fler som har så här högt???????????????+

LIVRÄDD

• Svar på tråden Jätte högt blodtryck????????????????????
  • Anonym

Ett normalt blodtryck bör ligga omkring 120/80 mmHg. Eftersom det är flera olika faktorer som påverkar blodtrycket räcker det inte med en enda mätning för att kunna ställa en korrekt diagnos. Faktorer som fysisk aktivitet, dryck, mat, rökning eller tid på dygnet kan påverka blodtrycket. Blodtrycket är oftast lågt på morgonen och ökar sedan under dagen

• Anonym

Hej

Tack för era svar!
    Nu har jag lånat hem en riktig blodtrtycksmätare, digital som används av läkare. Jag har tagit denna i flera omgångar. Första gångerna var jag nervös men sen vande jag mig. Allteftersom jag blev mindre nervös gick blodtrycket ner. När jag satt ner och tog det lugnt hade jag 107/68 och 117/72  detta är väl ett normalt blodtryck när man sitter ner?
    Eller vad tror ni. Det har bara varit uppe i 80-90 i undertryck när jag stirrat och varit jätte nervös utan att vila, alltså stått upp rakt upp och ner efter städning osv.

Behöver jag kolla upp detta? Nu i kväll var det 102/62.

• Anonym

Jag fick uppmätt 170/90 i fredags och har haft för högt även innan 130/85...jag är rädd..du behöver nog inte bekymmra dig tror jag =)

• Anonym

Nu tog jag det igen efter att ha vilat en kvart då var det 99/59. Jag har nog lågt egentligen. Det var ju bara i början när jag var totalt stirrig som det var högre. Första gången jag tog det hade jag världens hjärtklappning, skakade och höll på att svimma. Jag har alltså fobi för detta, pinsamg nog då hade jag en puls på 145 av paniken och ett högre blodtryck och jag läste här på internet att då är det nervositet. Nu ser man ju att det är lågt när jag vant mig vid blodtrycksmätaren. Detta är min tolkning. Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att mitt tryck efter att ha suttit en stund t.o.m är för lågt. Det optimala är ett undertryck på mellan 70-80 sa hon. Då mår man bäst.

Tack för alla era svar, coh till dig som är rädd för ditt blodtryck: Hon på sjukvårdsrådgivningen sa att 90 var på gränsen till högt men ingen katastrof. Det går ofta att sänka med motion, viktnedgång om man behöver gå ner vill säga, mindre saltintag, mycket fibrer, grönsaker, långsamma kolhydrater, bananer, zushini, omega tre och att försöka ta det lugnt och trivas i sin tillvaro.
    Det kommer nog ordna sig, i annat fall finns det bra mediciner, vilket jag hade varit beredd att ta om så hade behövts.

Kram

• Anonym

Hih, jag var hos en läkare idag av en annan anledning och bad att de skulle ta blodtrycket. Jag var helt lugn och satt helt avslappnad. Jag hade 109/65

Jag har alltså inte högt. Snarare tvärtom kanske!

Svar på tråden Jätte högt blodtryck????????????????????