Det är bra att hålla koll på blodtrycket men det kan verkligen variera mycket utan att det behöver vara någon fara.
Jag får medicin pga högt blodtryck efter en dygnsmätning. Då har man en apparat som mäter blodtrycket automatiskt med jämna mellanrum under ett dygn.
Jag lämnade in den på fredagen och läkaren ringde mig på måndag morgon och sa att jag måste börja ta medicin direkt . Mitt blodtryck låg för högt även när jag sov. Jag har dessutom fått höja dosen sedan dess eftersom trycket fortfarande var för högt.
Min poäng är att man inte behöver vara orolig om blodtrycket varierar , särskilt om man är nervös eller har ansträngt sig fysiskt. Det är först när blodtrycket har varit för högt under en längre period oavsett tid på dygnet som det börjar bli farligt.
Min läkare rekommenderade mig att ha en blodtrycksmätare hemma men inte mäta för ofta eftersom en del blir fixerade och jagar upp sig efter varje mätning så att blodtrycket stiger av den anledningen.
I mitt fall handlar det sannolikt om ärftlighet eftersom jag lever sunt och aldrig har rökt. Det är mycket hjärt- och kärlsjukdomar i min släkt.