• Ia 70

Utbrändhet och graviditet, - går det ihop?

Hej, jag mamma till två. En född son född -96 en dotter född april-07. Har i nästan hela mitt vuxna liv haft problem med ångest/depressioner/panikångest/utbrändhet. Var utan medicin (sertralin) fram till sonen var ca 3 år. Har sedan behandlats med Sertralin/KBT  mm. Innan vi vart gravida med Leia så mådde jag så pass ok att jag slutade med medicinen. Mådde jättebra under hela graviditeten o 3 månader efter förlossningen. Sedan brast det. Kunde inte sova och vart depreimerad samt svår¨ångest. Slutade med att jag fick läggas in på Psykakuten för sömnstabilisering o ångestdämpning i fem dagar. Sedan påbörja en tuff väg tillbaka med mediciner/terapi/läkarbesök. Nu äter jag "bara" Sertralin men i en rel. hög dos 150mg. Jag mår okey, men sover dåligt. Vi planerar nu att trots allt försöka bli gravida igen, men denna gång under medicinering. Ny forskning har visat att det är ofarligt att äta ex Sertralin under graviditeten, ev att man ska sänka dosen inför förlossningen på grund av utsättningssymptom.

Jag vill med detta inte skrämma dig utan mer säga att - JA DET GÅR och vissa mår till och med bättre under graviditeten Efter förlossningen är det bra om man kan få stöd av pappan så att du får sova. Ex kanske redan tidigt behöv kompletterna med urpumpad mjölk i flaska eller ersättning så att pappan kan ta ex ett pass/natt.
    Lycka till!

Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
Svar på tråden Utbrändhet och graviditet, - går det ihop?