Inlägg från: Morbid Mistress |Visa alla inlägg
  • Morbid Mistress

Män i klänning, transor, är det fel?

Låt alla gå klädda som de vill, sen om man har snopp och vill ha kjol, eller snippa och vill ha byxor är irelevant.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Morbid Mistress
    miss nöjd skrev 2008-10-15 11:03:50 följande:
    Vi som varken har denna snopp eller denna märkliga "snippa" då? ;)Morbid Mistress skrev 2008-10-15 10:57:02 följande:
    Förlåt tänkte inte på er i min iver att generalisera

Om man nu då ska kategorisera in klädesplagg efter kön borde väl byxkjol vara passande?
  • Morbid Mistress
    Fidelis ad urnam skrev 2008-10-15 10:27:54 följande:
    *skrattar så att jag håller på att gå sönder*Menar du, seriöst nu, att det är ett handikapp?Vad exakt är ett handikapp vad gäller att klä sig i kvinnokläder som man?
    Ska man vara riktigt PK så är WHO's definition på handikapp följande

"Det är inte ditt funktionshinder som avgör om du har ett handikapp. Det är istället brister i den fysiska, sociala eller psykologiska miljön som skapar handikapp"

Att se transvestiter som handikappade är för mig ett bevis på att det är inte dem det är fel på, det är vi övriga som kapar deras miljö som gör fel.
  • Morbid Mistress

Och för att förtydliga så ser jag inte transvestiter som funktionshindrade.

• Morbid Mistress
    lövet2 skrev 2008-10-15 11:19:57 följande:
    Precis! Det är inte fel på en person som föds med bara en arm. Däremot är det ett handikapp att ha bara en arm, för vår miljö är inte gjord för enarmade människor.
    Det jag menar att det är samhällets inställning till transvestiter som gör dem "handikappade"
  • Morbid Mistress
    Hamnbo skrev 2008-10-15 11:53:03 följande:
    Nej man får helt enkelt förklara att killar inte har klänning, det är nåt som tjejer har. Man ska va stolt över sitt kön och dom olikheter det innebär....det är inget fel...Och det tycker jag man ska förklara för sin son i det fallet.Fidelis ad urnam skrev 2008-10-15 10:35:04 följande:
    Fast kanman inte vara stolt över sitt kön och ändå tänja på normerna?

Och hur gör men sedan när personalen på förkolan/skolan påpekar att ditt barn mobbar X för att han har klännig? Det är ju faktiskt vi vuxna som påverkar våra barn och lär dem normer och då är det som jag ser det viktigt för mig som förälder att låta mitt barn vara sig själv, för att hen sedan ska låta andra vara sig själva.
  • Morbid Mistress
    TyskMamma skrev 2008-10-15 13:08:15 följande:
    Jag vet inte varför, men jag har något emot transor. Jag tycker att de beter sig så fruktansvärt överdrivet "flickigt" eller snarare som de tror att flickor är och eftersom de själva har vuxit upp som pojkar har de egentligen ingen aning om hur kvinnor av idag beter sig och vad de har fått stå ut med och beter sig därför jättekonstigt, fnissar som småflickor och visar brösten eller "snippan" på offentliga platser och tror att de är "kvinnliga" om de går omkring i 10cm höga klackar och kortkort när de är typ 40! Jag tycker det är DET som är jobbigt med transor och inte det faktumet att de försöker klä sig som oss kvinnor.
    Fast det handlar ju (som jag ser det) om att samhället idag skapar genus och anser man inte att man tillhör genuset "man", så måste man tillhöra motsatsen. Det kvinnliga genuset är ju betydligt bredare än det manliga genuset och därför tror jag att transvestiter som är kvinnor till män inte har samma behov av att utmärka sig eftersom att de kan vara manliga på ett annat sätt.

Min personliga teori är därför att om vi utvidgar även mannens könsroll så kommer det inte finnas någon behov av "manliga transvestiter" att utmärka sig så. (Observera dock att jag inte ser det som något negativt att vissa manliga transvestiter idag utmärker sig)

(Jag skiljer dessutom på  transvestiter och transsexuella)
Svar på tråden Män i klänning, transor, är det fel?