• Mama Me

behöver råd om hur man går igenom en graviditet efter upprepade missfall

Jag har haft två missfall, dock inte lika smärtsamma som dina utan ganska tidiga. Nu är jag gravid igen och är i vecka 10. Kan ju inte påstå att jag njuter av graviditeten och precis som pear och född78 så kollar jag hela tide efter blod och letar tecken efter att något ska vara fel. Har sett det lilla hjärtat slå i förra veckan och den var precis så stor som den skulle vilket lugnade lite. Kommer även att göra KUB test för att få göra ett extra ultraljud så att jag ser att allt är som det ska. Jag har sån ångest för att den ska dö där inne utan att kroppen stöter ut den. Tror att jag har läst för mycket skräckhistorier här på FL, man läser ju bara om de som råkat allra mest illa ut.

Jag hoppas på att det med tiden ska bli bättre, att jag ska kunna sluta oroa mig och njuta av att vi (förhoppningsvis) ska ha barn i Maj. Men klarar det, det gör man. Det känns som att jag skulle göra vad som helst för att få ett barn.

• Mama Me

Jag försöker tillåta mig själv att vara orolig. Att inte skälla på mig själv de dagar jag bara vill ligga hemma i sängen och tycka synd om mig själv. Självklart måste jag försöka klara vardagen men jag måste också "give myself some slack". Inte vara så jäkla stark och duktig hela tiden. Det här är jättejobbigt och det måste det få vara.

Jag har som sagt redan fått göra VUL och kommer också att göra UL i v 13. Det är ju omänskligt att gå och vänta på ett UL till v 18 när man är så oroliga som många är efter missfall. Jag går på en privat BM mottagning som är jättebra och där de tar oro på allvar och låter en göra VUL om man är orolig. Försök att välja en BM mottagning där ni får mycket stöd när ni vågar bli gravida igen. För mig var det viktigare att ta den som kändes bäst än den som låg närmast. Kanske kan du få träffa en kurator TS? Jag vet att det hjälpt många. Om jag skulle få missfall igen så skulle jag nog behöva professionell hjälp för att gå igenom detta igen. Man ska inte tvingas välja bort att få barn för att man är rädd. Försök få all hjälp som finns att tillgå. Och tillåt dig själv att känna alla känslor du känner.

Svar på tråden behöver råd om hur man går igenom en graviditet efter upprepade missfall