• BlueYee

Yrsel som kommer från nacken!!!???????????

Jag har haft yrsel i snart ett år. Den sjukgymnasten jag går hos nu, säger att det kommer från nacken, för när hon trycker på nacken eller vissa punkter i nacken så snurrar det för mig.....

Är det någon här som har nack relaterad yrsel?
    berätta gärna era erfarenheter!
    Känns som man inte blir trodd i bland.......

tacksam för svar....

• Svar på tråden Yrsel som kommer från nacken!!!???????????
  • Clobberella

När jag blir riktigt spänd i nacken kan jag bli yr. Ganska otäckt, som tur är händer det inte så ofta....

• lövet2

2 av mina stora barn har haft mycket problem med det där, eftersom de är reumatiker. När det är inflammerat uppe i nacken, så blir de riktigt yra. Ena dottern var sängliggande i 10 dagar när det var som värst!
    Vi behandlar med medicin (Ipren, Relifex och Diklofenak) och massage.

• BlueYee
    lövet2 skrev 2008-10-11 17:46:05 följande:
    2 av mina stora barn har haft mycket problem med det där, eftersom de är reumatiker. När det är inflammerat uppe i nacken, så blir de riktigt yra. Ena dottern var sängliggande i 10 dagar när det var som värst! Vi behandlar med medicin (Ipren, Relifex och Diklofenak) och massage.
    Ok kanske skulle testa en vecka med ipren eller dyligt, kan ju vara så att jag är så spänd och att det är inflammerat oxå!
  • BlueYee

Min sjukgymnast vill skynda långsamt, för masserar man FÖR mycket för fort på spänna muskler så är inte det så bra, sa hon.......

• wildrose1971

Har du varit hos kiropraktor? Brukar hjälpa fantsatiskt bra mot detta problem.

• novaliam

Det låter som din massör vet vad h*n gör. Har lidit av yrsel från nackbesvär i närmare 10 år nu till och från. I början fick jag massage i nacken o skuldrorna och maken till huvudvärk har jag aldrig haft! Det satte igång cirkulationen för hastigt och blodet kunde rusa till skallen enklare än när det var spänt, fick jag förklarat för mig. Sedan dess aktar jag mig noga för hårdhänta massörer som ska ta väck alla spänningar direkt.
    Träna avslappning och använd mikropauser till att påminna dig själv om att sänka axlarna och känna efter att du slappnar av så gott det går i nacken.

• mimmi 1

javisst kan man bli yr om nacken är på olag... jag hade jätteproblem för ett antal år sedan, en morgon när jag satte mej upp i sängen snurrade hela världen! jag högg tag i täcket för att inte ramla omkull, men for ändå! fy fö den lede så obehagligt. dessutom blev jag jätterädd, och naturligtvis illamående.. om jag rullade över på mage och liksom gick upp baklänges, så gick det bra... jag fick behandling hos naprapat, som konstaterade att nacken var helt på tok...
    tur vad väl det, för jag trodde jag fått en hjärntumör!

En bra vardagsövning är att sitta på en stol. pinnrak i ryggen, ta tag i stolens sits med ena handen, och trycka, tänja huvudet sidledes,mot motsatta sidans axel, då det spänner ordentligt, så håller man kvar ett tag, och sedan gör man samma sak åt andra hållet... men bara försiktigt i början..

en annan bra övning är att trycka hakan så mycket man kan mot bröstet, och i det läget vrida huvudet åt sidan, och sedan lika åt andra sidan. den övningen kan man även göra när man ligger, ta för vana att alltid göra den när du går till sängs...

båda övningarna tänjer musklerna och är jättebra för att nacken ska må bra. och naturligtvis avslappningsövningar som novaliam skrev. Lycka till

• BlueYee
    Svar på #6
    Nä inte än! Jag ska ge sjukgymnasten en chans först tänkte jag..... Men nästa steg blir nog det OM jag inte blir hjälpt! Vilket jag hoppas att jag blir......
  • BlueYee

Tack för alla tips! Jag ska testa!!!

Svar på tråden Yrsel som kommer från nacken!!!???????????