Inlägg från: PetraD |Visa alla inlägg
  • PetraD

Fler som älskar att städa?

nej, jag lyssnar faktiskt inte så mycket på albansk musik. men kan ju göra det till en del av min städmusik

MsBeauty skrev 2008-10-14 17:25:06 följande:
    om du lyssnar på albansk musik, brukade jag lyssna på sån riktig typiskt musik med topana och allt förrut eller typ sabri fejzullahi eller nån annan favorit
  • PetraD

ska nog kolla in flylady mer noga, låter bra
    visst känns det mer organiserat
    måste verkligen ta tag i att slänga massa, eller lägga ut på blocket/tradera (finns massor här hemma som bara ligger och tar plats

MsBeauty skrev 2008-10-14 17:29:49 följande:
    det är egentligen jättebra, ibörjan var jag jättemotiverad och följde hennes månads schema, då man skulle lägga till en ny sak varje dag. men så reste vi bort och jag glömde bort vad jag höll på med och nu har jag inte orkat ta tag i det igen, så är tillbaks i mina gamla vanor. Men det känns mycket mer organiserat att följa ett schema tycker jag. Och just det att man tar tag i saker och t.ex slänger bort gamla grejer som man aldrig använder och som bara tar plats.
  • PetraD

haha
    det där känner jag igen
    man gör massor men dagen försvinner och sen har man inget fått gjort iallafall
    men det är ju så med barn; de tar ju en massa tid
    haha
    jag har då fem barn (precis som du har två)

MsBeauty skrev 2008-10-14 22:16:17 följande:
    Jag vet inte vad som händer med min tid faktiskt, jag är bara hemma med sonen, men ändå blir det inte tid till allt. Men när det gäller städandet, räknar jag det som om jag har 2 barn, min son och min man Fast min man stökar ner mer än sonen.
  • PetraD

ja, det är nog lite huvudsaken att det är "pigg" musik

MsBeauty skrev 2008-10-14 22:17:17 följande:
    haha, ja precis Jag blev så sentimental när jag lyssnade på albansk musik, men jag tror att vilken musik som helst passar, bara den är "pigg" typ som med tränings musik.
  • PetraD

lite har jag tagit mig samman haha
    men alltid bra med tips, alltid finns det något nytt att lära sig
    mm, grejer som tar plats finns ju överallt. ska nog ta tag i det NUUU (snart) måste verkligen rensa här, speciellt alla kläder som tar plats och aldrig används

det är ju massa med personligt värde som man aldrig vill bli av med, men ändå kommer det alltid ligga i en kartong undanstoppad

MsBeauty skrev 2008-10-14 22:20:06 följande:
    den är jättebra Det är ju på engelska men det funkar ändå. Det är till för dem som inte orkar ta sig samman alls, men är man inte på en nivån så kan man ju börja högre. det är uppdelat i olika steg. Fast man ska inte fuska Ja, jag tror det är det som tar mest plats, gamla grejer som man inte använder, men inte vill slänga bort. En bra "regel" är ju att slänga bort sådant som man inte använt på över 1 år, om det inte är nåt som är av personligt värde. Fast det är lättare sagt än gjort haha..
  • PetraD

haha
    ja, man måste nog ha något som inspirerar. eller man måste ju inte, men man får ju mer fart då

kanske därför jag inte hinner så mycket för min man knappt aldrig är hemma och tar barnen. jag har både dem och huset

ska tänka på råden och återkommer

MsBeauty skrev 2008-10-15 15:50:00 följande:
    min städgalna väninna ringde idag och vi pratade städning i över 1 timme hahaha. blev så inspirerad så att jag satte igång och städade direkt efter samtalet. röja undan gamla grejer får jag göra på helgen när min man är hemma så att han kan kolla till sonen. annars slutar det med att jag aldrig blir klar. har du (eftersom det mest är vi 2 som håller till här) några råd eller tips att dela med dig av då? eller några inspirerande ord?
  • PetraD

jag städar INTE hela huset varje dag, men något städas varje dag ja. mer eller mindre
    golvet tas nästan varje dag, samma med att bädda sängarna, dammar lite varje dag...
    badrummen brukar jag ta nästan varje dag ca 6dagar/vecka, inte hela. ibland bara toaletten, ibland också handfatet........

Lanloun skrev 2008-10-15 16:56:28 följande:
    Jag har bara skummat igenom tråden så jag har kanske missförstått ... men städar ni varje dag ???
  • PetraD

nja, det vet jag inte egentligen
    men det är ju upp till var och en
    sen har jag ju märkt det att ju oftare man städar golvet eller dammar eller nåt ju snabbare syns ju dammet igen sen....
    jag har fyra barn så här behövs det, varav en som nyligen började gå

Lanloun skrev 2008-10-15 17:16:26 följande:
    Golvet varje dag ???? Behövs det ??? Får panik nu, jag som bara dammsugar o torkar golvet en gång i veckan.
  • PetraD

ska vi byta någon dag?? har 134kvm

MsBeauty skrev 2008-10-15 19:14:37 följande:
    jag städar hela lägenheten varje dag, men det är bara 65 kvm, så det är inte så mycket..
  • PetraD

men 65kvm går ju ganska snabbt. ibland önskar jag att jag bodde mindre
    men bra med utrymme till alla busbarn haha

Lanloun skrev 2008-10-15 20:16:57 följande:
    Städar hela lägenheten varje dag ??? Men det är ju inte ens nödvändigt ?? Finns väl viktigare saker än att städa `?
  • PetraD

nej, det är ju det som är frustrerande att man inte hinner allt man planerat & med fyra barn så är alltid något som händer som man inte räknat med

MsBeauty skrev 2008-10-15 22:05:46 följande:
    haha hade gärna städat om jag bodde så stort Fast man hinner inte allt då. (lite frustrerande, haha)
  • PetraD

*håller tummarn* att hon är bra

Tince skrev 2008-10-16 11:55:01 följande:
    ha, jag har 131kvm och imorgon ska jag träffa en städerska som tom tvättar fönster (gudarna ska veta att våra behöver en omgång). Så mycket hatar jag att städa!!!! Hoppas hon är ngt bra
  • PetraD

visst är det extra bra med såna här trådar att man blir extra inspirerad

Yummie skrev 2008-10-16 01:54:01 följande:
    Fasiken va ispirerad man blir av att städa nu när man läser här Ska nog sätta igång redan NU och torka ur alla köksskåp o organisera om i dem.
  • PetraD

ja, man kan verkligen undra vad som händer över natten

MsBeauty skrev 2008-10-15 22:07:30 följande:
    Jo, här är det nödvändigt Det blir så stökigt och dammigt, fattar inte vart allt damm kommer ifrån, det måste föröka sig över natten. Ser massa dammpartiklar som flyger runt i luften och väntar på att jag ska lämna rummet så att de kan placera sig på alla ytor. Det finns viktigare saker, men jag hinner med det också Är hemmafru så jag har hela dagarna på mig.
  • PetraD

har såna där skjutdörrar till duschkabinen
    vad ska man lättast använda för grejer för att få rent i "små utrymme"??? där knappt tandborsten får plats

• PetraD

ja just det
    varför tänkte jag inte på det????????
    får testa och hoppas det kommer åt överallt. för vissa ställen är extra svåråtkomliga

Ellani skrev 2008-10-21 15:58:35 följande:
    Topz!!
  • PetraD

känner mig så duktig idag!!
    har putsat/dammat i princip hela huset på fm när barnen var på dagis & i skolan
    de flesta ytor nere, fönsterbleck, dörrar, dörrkarmar, badrum (nere, dusch kvar)
    sen återstår det där uppe och golvet och sortera kläder...

• PetraD

här hittade jag en sida med en dle tips för spisplattorna
    www.bukefalos.com/f/showthread.php

Salsoul skrev 2008-10-22 13:11:43 följande:
    Vilken bra tråd! Jag gillar att städa i vanliga fall också men nu har jag drabbats av total städmani, vill att allt ska lukta kemikalier (använder mest såpa i vanliga fall) och helst hela dagen (måste vara hormonerna, inte så bra timing heller att bli ett städfreak med bara 8 v till BF, döden för ryggen!) Jag som inte tål lukten av klorin tipsar om ytdesinfektion som man kan köpa billigt på Apoteket, perfekt till toalett, diskbänk mm Undrar också om någon har ett bra tips på hur man får spisplattorna rena och fläckfria? Min man bränner en rökelse direkt på plattan vars rester är omöjliga att få bort.
  • PetraD

har du provat? var det något som hjälpte?

Salsoul skrev 2008-10-22 15:27:40 följande:
    Tack ska kolla in den!
  • PetraD

nej då blir det ju svårt att prova
    synd att det inte funkade
    ja man vill ju ha alla lika fina
    ska prova mer ordentligt med topz sen tänkte jag. har såna där skjutdörrar och kan ju inte stå där inne med kläder och spola, så tar det samtidigt med duschen tänkte jag

Salsoul skrev 2008-10-22 17:57:34 följande:
    Hade inte ättika hemma så det gick inte att prova det+ bakpulver. Aluminiumfolieboll var ett skämt, funkade inte alls.Ugnsrent ska jag inhandla och testa! Vill ju ha så där fina blanka svarta spisplattor när resten blänker Topz gillar jag också förresten, använder det på den svåråtkomliga kökskranen för att få bort beläggningar, superbra! Annars är en babytandborste ett tips
Svar på tråden Fler som älskar att städa?