• Glenda Glad

Göra Kubtest

Grattis till graviditeten!

Vad skulle det innebära för dig om du fick ett konstaterat resultat med kromosomavvikelse är väl det allra första?
    Skulle du välja att avsluta graviditeten eller vill du bara isåfall förbereda dig på vad det innebär att ha ett barn med ex DS?
    Hur viktigt är det för dig att få ett 100% säkert resultat?
    Om det är viktigt med 100% säkert så är det ju bara fvp som kan ge dig det - kub är bara ca 90%.
    Klart att du kan strunta helt i testet och se att det som blir det blir. Det är ditt barn och det är bara så. Det viktigaste är att du inte börjar oroa dig senare i graviditeten utan när du bestämt dig för att strunta i testet, så kör på det isåfall.

Jag är 37 år, min man 40 år och vi valde att göra kub-test. Vi hade bestämt att om det fanns en ökad risk för kromosomavvikelse så skulle vi gå vidare med fvp och om det då visade samma resultat så skulle vi avsluta graviditeten. Nu fick vi bra resultat på KUB och bestämde att vi tar risken att faktiskt man inte hittar 10% av fallen. Vi är trygga med det.

Jag lägger absolut ingen värdering i om man gör det ena eller det andra. Det är ju så himla individuellt som väljer. Men det viktigaste är kanske att man funderar igenom det och sen väljer vägen och så är man nöjd och trygg.

Hoppas du förstår allt mitt svammel...

* Är i v 30*
Svar på tråden Göra Kubtest