• MTM

Göra Kubtest

Hej på er
    Jag behöver lite tankehjälp, vi har äntligen blivit gravida, efter att ha kommit till insikt att det går att leva vidare utan ett gemensamt barn.
    Men, jag är 43 år..vill jag verkligen göra ett Kubtest, och kanske få ett riskbedömt foster? då måste jag ju ta ställning till om vi ska gå vidare med fvp och andra ev. obehagliga ingrepp.
    Kan jag bara bestämma mig för att allt är OK, och skita i att testa? Eller är det dumt?
    Har alla andra äldre mammor gjort test? Finns det någon som kan ge mig lite tankar om hur ni valt, och tänkt?
    Tack..

• Svar på tråden Göra Kubtest
  • Glenda Glad

Grattis till graviditeten!

Vad skulle det innebära för dig om du fick ett konstaterat resultat med kromosomavvikelse är väl det allra första?
    Skulle du välja att avsluta graviditeten eller vill du bara isåfall förbereda dig på vad det innebär att ha ett barn med ex DS?
    Hur viktigt är det för dig att få ett 100% säkert resultat?
    Om det är viktigt med 100% säkert så är det ju bara fvp som kan ge dig det - kub är bara ca 90%.
    Klart att du kan strunta helt i testet och se att det som blir det blir. Det är ditt barn och det är bara så. Det viktigaste är att du inte börjar oroa dig senare i graviditeten utan när du bestämt dig för att strunta i testet, så kör på det isåfall.

Jag är 37 år, min man 40 år och vi valde att göra kub-test. Vi hade bestämt att om det fanns en ökad risk för kromosomavvikelse så skulle vi gå vidare med fvp och om det då visade samma resultat så skulle vi avsluta graviditeten. Nu fick vi bra resultat på KUB och bestämde att vi tar risken att faktiskt man inte hittar 10% av fallen. Vi är trygga med det.

Jag lägger absolut ingen värdering i om man gör det ena eller det andra. Det är ju så himla individuellt som väljer. Men det viktigaste är kanske att man funderar igenom det och sen väljer vägen och så är man nöjd och trygg.

Hoppas du förstår allt mitt svammel...

* Är i v 30*
  • Jojjann

Hej MTM,

Det är ett svårt beslut och som Glenda Glad skriver så är det viktigt att fundera igenom först vad man kommer att göra om man får ett positivt eller negativt besked. Vi har gjort KUB vid båda våra graviditeter - hade fyllt 37 när jag blev gravid med våra tvillingar och 40 när jag blev gravid med minstingen. Första gången får jag väl erkänna att vi inte funderat igenom det hela så mycket förutom att vi inte ville göra fvp pga missfallsrisken. Då fick vi också bra siffror och slapp tänka mer på det. Sist hade vi pratat om det ordentligt i förväg och bestämt oss att vi skulle behålla ett barn även om det fanns hög risk för Downs. Har läst en del om DS och tycker att det är något vi skulle klara som familj och att barn med DS ger mer till familjen än man i förväg riktigt kan förstå.

Vi fick ok siffror för min ålderskategori men blev av läkarna rekommenderade ett uppföljnngsultraljud som visade att allt såg bra ut. Hade inte gjort FVP om det inte sett bra ut utan då börjat läsa på mer om hur man förbereder sig för ett barn med DS.

Har full förståelse för om man känner att man skulle avbryta en graviditet pga kromosomskada. Skulle kanske göra det själv om det visat sig att fostret bar på en allvarlig skada.

Grattis till graviditeten!

• Längtan71

hejhej,

Vi står inför samma fråga.

Efter 3 års försök med inseminationer, ivf och 2 missfall (i 7 & 8 veckan)är vi äntligen gravida i 10 v. Naturligtvis rädda för ytterligare ett missfall men vågar kanske kanske hoppas att vi kanske ska kunna få en liten. Då kommer frågan om KUB och NUPP upp. Jag är 37 och med vår historik så kanske jag aldrig kommer att bli gravid igen - är vi då beredda på att ta bort det lilla om vi får fel svar? Risken att fvp ger missfall är lika stor... vågar vi? Var hos barnmorskan idag och helt förståeligt så vet ju inte hon hur vi resonerar. Det borde ju vara rätt vanligt att vi "gamla" med år av barnlöshet har en annan frågeställning. Svårt beslut! Hoppas du hittar svar! Lycka till o kram

• Raspberry81

Finns det risker med att ta själv testet?

• Skruttefia

Nej det finns inga risker med själva KUB:en (Kombinerat Ultraljud och Blodprov). Det är ett blodprov på mamman och ett ultraljud på fostret.

Jag är 41 och tänker göra KUB-testet. Resonerar som Glenda Glad - vi går förmodligen vidare med FVP om vi får en förhöjd risk, men annars kommer vi nöja oss med en 90% prognos.

Kram o lycka till

Mamma til A 060121 & BF 090606
Svar på tråden Göra Kubtest