• Misilo

Nyss fått barn i v 25+1. Är rädd, omtumlad! Någon med erfarenhet?

Lycka till med allt. Jag förstår verkligen hur tufft det är för dig nu. Jag fick min andre pojke i v. 27+ 1 helt oväntat medan jag hade min "store" pojke hemma (1 1/2 år). Det var tufft och skitjobbigt men på något sätt går tiden även om den går sakta.

Efter tio veckor på neo, där den lille fick en hjärnblödning grad 3 efter en vecka, fick vi komma hem och känna oss lite mer som en familj. Jag har haft stor hjälp av detta prematurforum där det finns andra föräldrar med liknande upplevelser.

Jag hoppas allt går bra för er och håller tummarna.Kram!

PS Vår lille är en frisk 15 månaders kille som inte visar något tecken på avvikande utveckling efter sin hjärnblödning. Mirakel finns! DS

• Misilo

Hej!
    Det är störst risk för hjärnblödningar under de tre första dygnen sedan sjunker risken efterhand ju större barnet blir. På vår son upptäcktes blödningen efter en vecka.

Det är ju bra att de inte sett något underligt på den första hjärnröntgen. Varje dag som går blir ju bebisen starkare.

Anledningen till att hjärnblödningar är vanligare hos prematurer är att deras hjärna och blodkärl inte är riktigt färdiga och därför är blodkärlen mycket skörare än hos fullgågna bebisar.Men som jag har för mig så är hjärnblödningar ändå ovanliga även hos prematurer.

Prematurbebisar klarar ofta av hjärnblödningar "bättre" än fullgågna barn eftersom hjärnan har tid att skapa nya vägar och banor när hjärnan växer sig klar. De kan kompensera blödningen på något sätt. Man kan alltså inte jämföra det med en hjärnblödning hos en vuxen människa.

Detta är vad jag har fått berättat av läkarna efter vår sons blödning och som sagt han är som vilken bebis som helst i dag.

Lycka till, det är så tufft den första tiden men försök ta en dag i taget och tänk att varje dag som går som lille bebisen mår bra är en bra dag. Så går dagarna sakta men säkert.
    Kram

Svar på tråden Nyss fått barn i v 25+1. Är rädd, omtumlad! Någon med erfarenhet?