Ni som äter/ätit Trombyl el. Albyl minor
Hej.
Jag gjorde också som du, åt albyl minor på eget bevåg när jag var gravid för fjärde gången efter tre missfall. Det var lite läskigt och jag bestämde mig för att sluta i vecka 14-15 (tror jag det var, minns inte riktigt). Hade även lite blödningar den veckan och berättade för en läkare att jag åt albylen. Hon tyckte gott jag kunde sluta och menade att det nog ändå inte gjorde någon nytta längre. Själv vet jag inte om hon hade rätt, med tanke på hur graviditeten fortsatte. Jag är i dag så lyckligt lottad att det faktiskt blev barn den här gången och det är ju omöjligt att veta om det hade med albylen att göra. Men resan dit var inte lätt. I vecka 30 upptäcktes det att vår son var tillväxthämmad och i vecka 36+0 kom vår lilla kille ut med att akut snitt, då allt tydde på att moderkakan var på väg att lägga av och magen inte längre hade något fostervatten. Åter igen vet jag ju inte om det hade blivit annorlunda om jag fortsatt äta albyl och huvudsaken är ju att vi i dag har en helt frisk underbar liten pojke på sju månader. Men jag ville bara berätta för dig hur det var för mig. Tycker nog att du ska berätta för barnmorskan, för det är så läskigt att vara ensam med de beslut du kommer att fatta.
Grattis till din graviditet och till att vara i vecka 17! Stort lycka till framöver! Har du gjort rutin-UL än?