• Theas mamma

Ni som äter/ätit Trombyl el. Albyl minor

Äter albyl minor på eget bevåg sedan innan ägglossning. Befinner mig nu i v. 17 och verkar ha ett friskt och livsdugligt foster denna gång. Har en historia med upprepade missfall bakom mig.
    Undrar nu om det finns någon annan som är gravid eller varit för den delen och ätit trombyl eller albyl minor. Hur länge åt ni? Gjordes det några särskilda undersökningar innan ni slutade ta dem??
    Min barnmorska vet inget om detta och jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra framöver. Inom mitt landsting vill de inte operara när man äter albyl minor för att blödningsrisken ska bli värre, känns inte så roligt om man skulle behöva någon hjälp framöver....

Någon??

• Svar på tråden Ni som äter/ätit Trombyl el. Albyl minor
  • Eva X

Hej.

Jag gjorde också som du, åt albyl minor på eget bevåg när jag var gravid för fjärde gången efter tre missfall. Det var lite läskigt och jag bestämde mig för att sluta i vecka 14-15 (tror jag det var, minns inte riktigt). Hade även lite blödningar den veckan och berättade för en läkare att jag åt albylen. Hon tyckte gott jag kunde sluta och menade att det nog ändå inte gjorde någon nytta längre. Själv vet jag inte om hon hade rätt, med tanke på hur graviditeten fortsatte. Jag är i dag så lyckligt lottad att det faktiskt blev barn den här gången och det är ju omöjligt att veta om det hade med albylen att göra. Men resan dit var inte lätt. I vecka 30 upptäcktes det att vår son var tillväxthämmad och i vecka 36+0 kom vår lilla kille ut med att akut snitt, då allt tydde på att moderkakan var på väg att lägga av och magen inte längre hade något fostervatten. Åter igen vet jag ju inte om det hade blivit annorlunda om jag fortsatt äta albyl och huvudsaken är ju att vi i dag har en helt frisk underbar liten pojke på sju månader. Men jag ville bara berätta för dig hur det var för mig. Tycker nog att du ska berätta för barnmorskan, för det är så läskigt att vara ensam med de beslut du kommer att fatta.

Grattis till din graviditet och till att vara i vecka 17! Stort lycka till framöver! Har du gjort rutin-UL än?

• T0morrow

Jag hoppas VERKLIGEN du inte äter trombyl, det är ett blodförtunnande preparat som man får när man haft proppar.....  oftast aldrig annars. Albyl minor är för värk etc. dom spelar inte ens i samma liga, du kan inte få trombyl om inte en läkare ordinerar det och oftast är det för att du har blodplättar eller proppar eller som förebyggande för detsamma.

Jag fick proppar i månad 7 och fick inte äta trombyl för i månad 7 och framåt ska man inte det, jag fick heparin istället, men ABSOULT inte använda på samma sätt som Albyl minor......

• sushikatten

jag har fått ordinerat trombyl vid graviditet och fram till c.a v 15 och ska givetvis ha kontakt med barnmorskan. Håll inte inne med sådant information i fall något skulle hända.

• Theas mamma

Min barnmorska vet att jag äter albyl minor, men hon vet inte så mycket om det. Jag har pratat med en läkare KK om att jag självmedicinerar och han menade att det varken gjorde till eller från. Men han sa att det inte var farligt utan om det kändes bättre för mig mentalt så skulle jag prova det.
    Vi har inte varit på rutin UL ännu, men på 3 vul där allt sett bra ut. Vi har också fått lyssna på hjärtljuden 2ggr. Märker dock att jag lätt blöder näsblod och är väldigt känslig i mitt tandkött. Jag vet att det var så när jag väntade dottern också, men jag är oskäker på om det var i samma utsträckning.
    Jag ska dock ringa och få en telefontid till min läkare idag och fråga hur han tycker att jag ska göra.

Jag har läst att flera här på FL fått trombyl utskrivet vid upprepade missfall och där är ju läkare inblandade. Frågan är dock hur länge man kan äta? Jag vill inte att blödnings risken ska vara större vid kommande förlossning.

• didda

Jag fick tromby utskrivet av min ivf-läkare vid den här graviditeten (är i v8+5 idag, började med Trombylen direkt efter plusset) eftersom jag har 2 ma med mig i bagaget. Detta trots att jag tagit prover på blodets koagulationsförmåga och dessa prover var bra. Läkaren sa att jag får ta det för säkerhets skull och att en sådan liten dos (äter 75 mg/dag) inte kan göra någon skada. Hittills har allt sett bra ut (har varit på 2 vul). Jag ska fortsätta äta till v36 enligt läkaren.

• mytrouble

Hej tjejer! Så här ligger det till med ASA (dvs acetylsalicylsyra) som är innehållet i både Trombyl och Albyl Minor:

ASA har två effekter i dessa sammanhang:

1) Dels en positiv effekt att minska risken för proppbildning (proppar som annars kan bildas i den blivande moderkakan och orsaka tidiga missfall) Den effekten får man redan av 50-75 mg ASA/dag.

2) Dels en negativ effekt att det försämrar äggets förmåga att växa fast i livmoderslemhinnan, och ökar risk för vissa missbildningar hos fostret. Den effekten kommer först vid högre doser, över 500 mg ASA/dag (ev redan över 100 mg)

Så Trombyl (=75 mg ASA) är helt OK att ta, och kan alltså minska missfallrisken. Men tar man Albyl Minor (=250 mg ASA) så ska man bara ta en fjärdedels tablett. Absolut inte en hel!! Då finns risken att det gör mer skada än nytta.

Svar på tråden Ni som äter/ätit Trombyl el. Albyl minor