• Anonym (E)

Hur funkar det med rättsskydd i hemförsäkringen?

Det finns vissa regler för hur rättsskyddet fungerar, det måste bla ha gått en viss tid från separationen (ni får inte ha separerat nyligen). Men då kan allmänna rättsskyddet hjälpa till istället.
    Första gången för mig blev jag beviljad rättsskydd då det inte hade gått 1år från separationen till att stämningsansökan kom in. Den fakturan slutade på ca 25000:- för min del, vilket jag skulle betala in efter att domen hade beslutats. Andra gången hade jag samma advokat, därför krävdes inte lika mycket arbete, mitt försäkringsbolag betalade då 80% och jag fick betala ca 7000:- själv när beslutet var taget.

• Anonym (E)

Kom förresten att tänka på en sak, det är bättre att du tar de frågorna med din advokat. Det är ju advokaten som skickar in papper till försäkringsbolaget och generaler automatiskt sin del till advokaten om det godkänns. Hur det blir med din del är bra att ta med advokaten och hur de vill ha betalt. Det finns möjlighet att höra förskottsbetalningar vilket jag önskar att jag hade gjort löpande innan första beslutet för att slippa den fakturan när det var "klart".

Svar på tråden Hur funkar det med rättsskydd i hemförsäkringen?