• Anonym

Hur funkar det med rättsskydd i hemförsäkringen?

Jag har Länsförsäkringar och de har ett rättsskydd inbakat i hemförsäkringen. Funderar på hur det fungerar? Jag har kontaktat en advokat, vet inte om det kommer att skrivas ett avtal eller om vi går till tingsrätten. Ersätter försäkringen 80% av hela processen? Tänker på första besöket hos advokaten som ju kostar runt 1200 kr. Hur sker betalningen?
    Hoppas någon kan hjälpa mig! Har försökt få tag på ngn hos Länsförsäkringar men de sitter i sammanträde hela dagen....

• Svar på tråden Hur funkar det med rättsskydd i hemförsäkringen?
  • Anonym

vi tog advokathjälp i en vårdnadstvist - vi fick betala hela beloppet på 1200 kr första gången.

Sen betalade vi 10% av slutsumman med hjälp av rättsskyddet.  Vi höll dock på bra länge så slutsumman blev ialla fall en bra slant över 20.000 så där kände vi oss ganska trygga med att bara betala 10 procent..

• Anonym (mamma)

Jag har i nuläget rättshjälp och än så länge har vi inte kommit till rättegång, har varit två gånger med samtal med advokat.. Min hemförsäkring trygg hansa står för 80% av rättegångskostnaderna och jag får en självrisk på tio %. Så är mitt fall har ännu inte fått någon räkning.

• Anonym

Jag var i en tvist förra året, har folksam. Hann med två besök hos advokat, med tim-penning på 1500 kr. Sedan var det många telsamtal som han även debiterade..och en sväng till tingsrätten. Allt slutade på ...vet inte ca 30.000 kanske, man jag fick en räkning på bara 4000 som jag fick betala av. Lycka till!!!

• guldplutt

vi har en pågående tvist, med trygghansas rättsskydd. tänk på att du ska kontakta ditt försäkringsbolag och ge dem uppgifter om fallet + din advokat, rättshjälp måste beviljas. det finns också ett maxbelopp på hur hög timpenning de ersätter (tror det är ngt på 1300 , som många advokater överskrider, då får man betala mellanskillnaden själv.

i vårt fall täcker försäkringen 80% av advokat- och rättegångskostnader, vi själva betalar en självrisk på 20% av beloppet. att komma ihåg är att försäkringen täcker inte de summor du eventuellt döms till att betala din motpart.

• Anonym (E)

Det finns vissa regler för hur rättsskyddet fungerar, det måste bla ha gått en viss tid från separationen (ni får inte ha separerat nyligen). Men då kan allmänna rättsskyddet hjälpa till istället.
    Första gången för mig blev jag beviljad rättsskydd då det inte hade gått 1år från separationen till att stämningsansökan kom in. Den fakturan slutade på ca 25000:- för min del, vilket jag skulle betala in efter att domen hade beslutats. Andra gången hade jag samma advokat, därför krävdes inte lika mycket arbete, mitt försäkringsbolag betalade då 80% och jag fick betala ca 7000:- själv när beslutet var taget.

• Anonym (E)

Kom förresten att tänka på en sak, det är bättre att du tar de frågorna med din advokat. Det är ju advokaten som skickar in papper till försäkringsbolaget och generaler automatiskt sin del till advokaten om det godkänns. Hur det blir med din del är bra att ta med advokaten och hur de vill ha betalt. Det finns möjlighet att höra förskottsbetalningar vilket jag önskar att jag hade gjort löpande innan första beslutet för att slippa den fakturan när det var "klart".

Svar på tråden Hur funkar det med rättsskydd i hemförsäkringen?