• mandrea

vad tror ni om kompensation?

osjälviska gärningar är förvisso av godo, man kan dock fråga sig varför alltid kvinnor förväntas handla altruistiskt? En IVF-behandling är en fysisk påfrestning för kvinnan som i värsta fall kan ge allvarliga komplikationer, även om det är ovanligt. Större ekonomisk kompensation skulle tveklöst leda till fler donatorer och fler efterlängtade barn. Som donator tillhandahåller man en tjänst, hela proceduren med behandlingen, inte bara äggen, vill jag tillstå.

• mandrea
    Svar på #13
    Då infertilitet är klassat som sjukdom finns inget skäl till varför staten inte skulle bekosta behandling samt ersättning till donatorn. Reproduktion borde vara en positiv rättighet för alla!
  • mandrea

Man skulle kunna tänka sig att personer som genomgår IVF-behandling får ett bidrag liknande det som utbetalas vid internationell adoption, en summa om ca 40.000 kronor. För min del får man gärna lägga betydligt mer skattepengar på att hjälpa ofrivilligt barnlösa!

• mandrea
    Svar på #17
    Jag är otydlig och dum i huvudet. Menar att dessa pengar skulle kunna täcka donatorns omkostnader. Äggdonatorer är säkert synnerligen generösa personer men det finns ju andra sätt att idka välgörenhet på än att genomgå medicinska behandlingar gratis. Blir lite trött på hur altruistiska äggdonatorer hyllas som moraliskt oförvitliga av alla i tid och otid.
Svar på tråden vad tror ni om kompensation?