vad tror ni om kompensation?
Funderar lite... jämför med situationen i andra länder. Tror ni att kompensation till äggdonatorn skulle göra att fler kvinnor donerade? För- resp. nackdelar?
Funderar lite... jämför med situationen i andra länder. Tror ni att kompensation till äggdonatorn skulle göra att fler kvinnor donerade? För- resp. nackdelar?
Ja, jag tror absolut att tex 20.000 kr skulle få många studenter att donera.
JA det tror jag. Och jag tycker de ska ha betalt eftersom det varken är lätt fysiskt eller psykiskt.
Svår fråga.....skälet att donera ska ju inte handla om pengar eller hur ? Se till hur det är i u-länder där de säljer sina organ.Jag vill själv vara säker på att ingen donerar till mig för pengar. Sen kan väl jag med tycka det är värt MASSOR men...alltid svårt när man blandar in pengar. Kan bli fel folk som donerar, av fel skäl.
Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men då vore ju betalt för förlorat arbetsinkomst i varje fall på sin plats kan man tycka. 20 000 tycker jag är för mycket pengar. Det skulle kunna innebära att kvinnor gjorde ogenomtänkta bslut pga att de behöde pengarna så mycket tror jag.
Av fel skäl tycker jag är upp till dem, så länge det finns kontroll av att donatorerna är friska och sånt. Finns många sämre saker att göra av fel skäl. Håller med om att 20.000 är lite mycket, men definitivt kompensation för förlorad arbetsinkomst. Och kanske en liten summa.
Får spermadonatorerna pengar?
Äh... jag skulle lätt ge bort de ägg jag har kvar till någon som behövde dom. Jag skulle inte vilja "sälja" äggen.
Men som ovanstående skrivit, förlorad arbetsinkomst och sjukvårdskostnad... ja varför inte. Då har man gått +-0...
Och gjort flera andra människor oerhört lyckliga!
Pratade med Fert.kliniken på huddinge angående att donera mina ägg igår och då sa de att det utgår en ersättning för förlorad inkomst på ca 3000kr...
Jag hade inte en aning om att man skulle få pengar för att göra detta och hade gjort det även utan ersättning, men det är klart att det känns skönt att inte förlora en del av min (lilla) inkomst pga detta.
Om man får en ersättning som är större än förlorad arbetsinkomst, läkemedel och resor blir det ju inte donation utan "äggförsäljning". Tycker det är lite fel etiskt. Donatorn är ju barnets genetiska förälder och jag tror inte det är så kul för barnet att veta att donatorn (säljaren) gjorde det för pengar. Lite som att man kom till för att nån ville tjäna en hacka. Ja, jag vet att privata IVF-kliniker tjänar pengar men det är skillnad tycker jag. Just det där att den som är ens genetiska mamma/pappa gjort det för pengar. Skulle kännas lite som prostitution tror jag. Bättre då med mer information, då tror jag man kan få fler donatorer.
Jag tycker inte man ska få en förmögenhet. Vill bara tillägga det, men ändå en liten summa utöver förlorad inkomst för att unna sig ngt litet extra.
Vet att i Örebro betalar de 4000 till donatorerna
osjälviska gärningar är förvisso av godo, man kan dock fråga sig varför alltid kvinnor förväntas handla altruistiskt? En IVF-behandling är en fysisk påfrestning för kvinnan som i värsta fall kan ge allvarliga komplikationer, även om det är ovanligt. Större ekonomisk kompensation skulle tveklöst leda till fler donatorer och fler efterlängtade barn. Som donator tillhandahåller man en tjänst, hela proceduren med behandlingen, inte bara äggen, vill jag tillstå.
Dilemmat är ju att vi som behöver donation skulle få betala ur egen ficka. Mng skulle gärna göra det, men det finns ju de som både är barnlösa och inte har det så flott.
Jag tycker att det känns ok som det är. Jag får läkemedlen och kompensation för resor och förlorad arbetsinkomst.
Om jag däremot mår väldigt dåligt under behandlingen, eller tycker att äggplocket gör väldigt ont. Då skulle jag nog inte välja att göra det igen, om inte kompensationen var större.
Men hur individuell är kompensationen för tex förlorad arbetsinkomst?
Nu har inte jag donerat utan gjort "vanlig" IVF. Men jag förlorade två arbetsveckor pga av biverkningarunder spraytiden och lätt överstimulering som ledde till svåra smärtor efter ÄP. Som egenföretagare så innebär det en förlorad inkomst motsvarande minst 15-20.000:- eftersom jag får betala all sjukersättning ur egen ficka samt övertidsersättning till de anställda som fick göra mitt jobb under tiden.
En viss ersättning för "sveda och värk" kan jag tycka är på sin plats, framförallt om man får biverkningar. Om inte annat så kan ju ens närstående behöva lite uppmuntran. Jag blev inte alls trevlig av biverkningarna och när jag hade först migrän och sedan smärtor fick ju även min man anpassa sitt arbete för att ta hand om mig. Framförallt när jag hade smärtorna för då kunde jag inte röra mig.
Som Mandrea skriver så är det ju inte ersättning för själva äggen, utan i så fall för den ibland smärtsamma och krävande behandlingen som krävs för att få ut dem man skulle betala för.
Jag tycker i alla fall att det är fantastiskt att det finns en massa fina människor som väljer att göra detta i princip helt utan ersättning. De är riktiga hjältar!
Man skulle kunna tänka sig att personer som genomgår IVF-behandling får ett bidrag liknande det som utbetalas vid internationell adoption, en summa om ca 40.000 kronor. För min del får man gärna lägga betydligt mer skattepengar på att hjälpa ofrivilligt barnlösa!