• mandrea

ÄD på KS Huddinge del 2

Svar på #7
    Hej mammatillmiranda!
    Varför vill du hjälpa fram folk i kön? Även om min bästa väninna behövde behandling skulle jag, i rättvisans namn, donera till den som stod först på tur (vem det är har ju sjukhuset kunskap om)!
    Att människor ska behöva vänta upp till två år bara för att de inte har turen att få tag på en egen donator är ju under alla omständigheter oacceptabelt!
  • mandrea

Maria 2: Beklagar din situation. Denna åldersdiskriminering kan bara förklaras av en primitiv skyll-dig-själv-eftersom-du-väntade-för-länge-mentalitet. Många kvinnor över 40 skaffar barn på traditionellt sätt, jag kan inte se varför inte du och andra i din situation skulle ha samma rätt! Äggdonation är ju till och med att föredra, ur medicinsk synvinkel :)
    Jag tror dock de kommer hitta en donator till dig, nästa gång borde väl du stå som nummer ett?

Det bästa för alla parter vore en legalisering av anonyma donationer samt höjd ekonomisk ersättning till oss som donerar. Detta kan inte sägas för många gånger! Då slapp vi köerna och åldersgränsen kunde höjas.

Mammatillmiranda: Självklart är det legitimt att hjälpa någon som riskerar att bli helt utan ägg! För mig blir det personligt med donationerna när man läser alla fina inlägg äggmottagarna skriver här. Tror inte du behöver tvivla på att paret som får dina ägg är genuint tacksamma.

• mandrea

Vinteräpple: Förstår inte logiken i ditt och mammatillmirandas resonemang. Förutsättningen för att de som saknar egen donator ska få behandling är ju att det finns kvinnor som donerar utan att hjälpa fram någon i kön!
    Uppsala har "bara" ett års väntetid, om det finns möjlighet kanske du kan byta dit?

• mandrea

Måste bara skriva av mig. På KS är det inte helt ovanligt att äggen endast räcker till en mottagare, vad jag förstått. Förra gången jag donerade inträffade detta. Trodde därför att de denna gång skulle höja dosen Puregon men icke! Detta är ju idiotiskt. Det blir knappast fler ägg denna gång! Tycker så himla synd om mottagarpar 2 som av allt att döma kommer bli utan ägg :(
    Barnmorskan sa att de inte utsätter donatorerna för samma risker som de som gör traditionellt IVF eftersom vi inte får ut något av behandlingen. Men som donator önskar man såklart att donationerna ska ge resultat! Det är knappast av masochistiska skäl man tar dessa sprutor! Är frestad att behandla mig själv... Ska försöka lugna ner mig och avstå.

• mandrea
    Svar på #28
    Maria 2: Att du går i Örebro förklarar saken. De har en mindre verksamhet och färre donatorer än KS. Men det ordnar sig, ska du se :) Jag är, som sagt, emot alla former av diskriminering och kan absolut tänka mig att hjälpa dig. Just nu är jag dock mitt upp i donationskarrusellen på KS.
  • mandrea
    Svar på #31
    Jag är inte svårstimulerad. Läkaren har medvetet satt in mig på en lägre dos Puregon än vad som är normalt, med hänvisning till min låga vikt. Sist resulterade denna behandling bara i nio ägg.
    Försöker nu avhjälpa problemet genom att inmundiga kopiösa mängder gräddglass med nougatsås och undvika vardagsmotion.
    Det finns inga tydliga regler för hur många gånger man får donera. Personligen mår jag inte ett dugg dåligt av dessa behandlingar och tänker fortsätta tills jag "gett upphov till sex barn". Om sjukvården tillåter det.
Svar på tråden ÄD på KS Huddinge del 2