• Bella

lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????

ni som har lätt för att bli gravida men svårt att behålla barnet, och som har haft flera missfall på raken har ni gjort någon utredning? vad har de hittat för fel??

jag har lätt för att bli gravid men svårt att behålla den, nu är jag på mitt tredje mf på raken och nu tänker jag begära utredning...

• Svar på tråden lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????
  • TildisVildis

Nej, jag kan inte svara dig. Men jag undrar samma sak. Vi får kanske en utredning om det händer en tredje gång. Men då måste vi följt deras rekommendationer om att ha väntat minst en mens innan vi försökt efter ett mf igen mm. Själv har jag fått ganska tidiga missfall och då säger de att det bör bero på att fostret och inte på min kropp, framförallt eftersom vi redan har ett barn och allt gick bra då. Men undrar gör man ju och räddare och räddare för att försöka blir man. Det enda de "bjuder" på är ett extra vul, tidigt så att vi kanske kan få se ett litet hjärta slå. Stå på dig och be om att de tar ordentligt med tid att prata med dig även om de inte gör någon utredning nu, men oftast tror jag att de gör det efter 2-3 mf beroende på vilket landsting man hör till.

• jelena2

På min klinik så säger de att en missfallsutredning görs efter tre visuella graviditeter, alltså att man ska ha kommit så långt som till UL och verkligen sett ett foster.
    Men trots tre tidiga missfall själv, så har jag aldrig fått riktigt klart för mig vad en sådan utredning riktigt innebär. En dansk läkare har analyserat mitt blod och kommit fram till att jag har ärvt en vävnadstyp från bägge mina föräldrar och det innebär att jag är dubbelt missfallsöverrepresenterad. Men jag vet inte hur dem gör i Sverige. På min klinik tycker de att de inte kan göra mer än vad Dr. Ole redan kommit fram till.
    Men lätt för att bli gravid, det har jag inte....

• Jenny T

Jag har själv inte drabbats av mf men en manlig bekant till mig dom har haft tre missfall när dom försökt få till ett syskon. Jag vet inte om alla men minst ett av mf skedde efter v 12. Efter utredning så berodde det troligtvis på streptokopper som man kan ha latent i kroppen. Efter behandling för att få ordning på värdena ska dom försöka igen nu efter sommaren.
    Har tyvärr inga exkat uppgifter att komma med.

• Dizzie

Som jag har förstått det så har man rätt att begära en utredning när man har fått 3 missfall.
    Exakt vad dom gör där kan jag inte förklara för jag har inte gått igenom det själv, men kolla gärna in på "jag tycker det är dax" under upprepade missfall.
    Där finns det många tjejer med den erfarenheten som säkert gärna delar med sej av sina erfarenheter.
    Kram

• Essi

Jag har precis som du lätt för att bli gravid, men har haft 2 MF och 1 MA sedan förra sommaren. Vi är dock lyckligt lottade att ha fått en dotter innan. Idag har jag varit på sjukhuset och gjort undersökning och lämnat en massa prov för att se om de kan ta reda på varför. Nu återstår bara att se om proverna visar något.

Lycka till.

• Jennie med ie

Hej. Jag har haft 4 missfall. Först ett efter en oplanerad graviditet med mitt ex och sedan 3 med min man. Första graviditeten kom till trots p-medel, andra och tredje ganska snabbt, fjärde tog tid och sen försökte vi 10 mån till innan vi slutade. Missfallen skedde mellan grav.vecka 5-6 och v 14 (MA, fostret dog ca vecka 9).

Vi har genomgått utredning. Det togs blodprover där hormoner, immunologi och kromosomer kollades hos oss båda. Det gjordes spermaprov för att se om det fanns nån bakterier eller annat fel. Och min livmoder undersöktes för att se om det fanns skiljeväggar eller knutor. Inget fel hittades.

• CJK

Jag har lätt för att bli gravid. Första gången blev jag gravid direkt men fick missfall i vecka 8, i mars. I slutet av juni fick jag mitt andra missfall, var då i vecka 7.

• lovley77

hej!

Kolla upp ditt B12 o järnvärde. Det är tydligen en vanlig orsak till mf eftsersom de båda behövs dom första månaderna för att fostret ska överleva. Har fått hjälp med det o äter tillskott o är gravid igen efter otal mf o nu verkar det funka.
    lram på dig

Svar på tråden lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????