Inlägg från: FruSascha |Visa alla inlägg
  • FruSascha

Revisor - hur jobbar dom?

Jag är redovisningsekonom, och det är mycket stor skillnad mellan det och att vara revisor. Det är två helt olika yrken.

En redovisningsekonom jobbar på ekonomiavdelningen på ett företag, kan vara vilket som helt i vilken bransch som helst, oftas större företag och organisationer då dessa har egen ekonomiavdelning men det har inte mindre företag.

En revisor däremot jobbar nästan uteslutande på någon revisionsbyrå, med att granska sina kunders redovisning. Detta sker en gång om året oftast och en revisor kontrollerar många företags redovisning.

Det är lag på att alla aktiebolag måste ha revision av en revisor, alltså det är inget man kan slippa men nu ska revisionsplikten tas bort från de allra minsta företagen.

Kort och gott en redovisningsekonom gör själva redovisningen på företaget, medans revisorn kommer utifrån och granskar att den är riktigt gjord kan man säga.

• FruSascha
    chrissepisse skrev 2008-09-26 19:50:03 följande:
    Med det förslag som ligger nu så kommer 96-97% av alla svenska aktiebolag att slippa revision. Det lutar åt att det kommer att gå igenom med tillämpning för räkenskapsår som påbörjas efter 2010-07-01.
    Ja det stämmer. Eftersom det är så stor andel av svenska företag är småföretag som har en omsättning på under 3 miljoner så blir det väldigt många företag som slipper revisionsplikten. Men jag tror att de flesta småföretag väljer att ändå ha revision trots att de inte behöver eftersom många inte är så duktiga på redovisning och tycker det är tråkigt att behöva hålla på med redovisning, alla är ju inte intresserade av det. Speciellt enmansföretag. För även om man slipper revision så slipper man ju inte redovisningen och då kan man ju behöva någon som kan det att rådfråga.

Garib, du undrar om det är lätt att få jobb som redovisningsekonom. Ja det är det det råder stor brist på det. Alla mina klasskamrater från utbildningen fick ekonomi-jobb inom 1-3 månader efter examen.

Hur det är för revisorer vet jag inte riktigt, men eftersom som sagt de kanske kommer få mindre uppdrag nu efter revisionsplikten tas bort så kanske det blir mindre arbetstillfällen.

Kolla in farsrs hemsida för mer info om hur man blir auktoriserad revisor.

www.farsrs.se/
Svar på tråden Revisor - hur jobbar dom?