Revisor - hur jobbar dom?
Behöver lite tips kring hur en revisor jobbar.
Arbetsuppgifter? Arbetstider? Hur ser en vanlig dag ut?
Skillnad på revisor och redovisningsekonom?
Ingångslön, och löneutveckling?
Arbetsmarknad?
TACK!!!
Behöver lite tips kring hur en revisor jobbar.
Arbetsuppgifter? Arbetstider? Hur ser en vanlig dag ut?
Skillnad på revisor och redovisningsekonom?
Ingångslön, och löneutveckling?
Arbetsmarknad?
TACK!!!
Vilka bra inlägg, tack!!
sommartorpet: Alla uppgifter du räknade upp där lät intressant, just detta med variationen...att man kan få göra lite av varje också ibland. Men du jobbar som redovisningskonsult? Kanske har en revisor också variation?
Stämmer det att många revisorer jobbar ganska rörligt med oregelbundna arbetstider? Dvs åker ut till kunderna ibland? Och helt enkelt jobbar olika tider pga att kunden kanske så önskat? Eller har de fasta kontorstider då de måste sitta på sin plats?
Har både läst och hört olika om detta....men detta med rörliga tider och olika arbetsplatser läste jag på ams hemsida.
Och har jag förstått rätt att redovisningskonsult är ett steg före revisor? Man bör alltså jobba som red.konsult FÖRST för att sen kunna jobba som revisor?
Inga lönesummor har ni nämnt, hur ser ingångslönen ut? Och hur utvecklas den sen efter ca 10 år?
chrissepisse: Jag har läst lite statsvetenskap på universitetet och planerar nu att plugga vidare till våren. Jobbar med försäljning mot företag just nu. Bor i en storstad och är 30 år.
Läste också någonstans att man kan jobba med rådgivning mot AB, det vore enormt spännande och roligt. Är man revisor då, eller?
En annan fråga; VAD ska jag läsa främst om jag vill jobba med dessa frågor och liknande? Fristående kurser eller helt program? Måste man läsa till civilekonom (svårt att komma in!) eller räcker det med företagsekonomi?
Chrissepisse: Tackar djupast för att du tar dig tid!
Jättebra att detta med företagsekonomi kan räcka, då civilekonom nu bara finns på 4-6 skolor i sverige. Och därmed högre söktryck på den utbildningen.
Ok, så man börjar som assistent. Ingen risk att man blir kvar i den rollen och får vika kuvert livet ut? Eller brukar man få jobba komma vidare när man fått lite rutin?
Hur mkt av arbetstiden är förlagd till kontoret och hur mkt hos kunderna? Jag fastnade just för detta att det kan vara varierande i tider och rörligt, stämmer det? (stog på ams) I så fall känns det mkt bra!! Jag vill kunna åka iväg, just den rörligheten..... Hur vanligt är detta??
chrissepisse: Du skriver att de jobbar en hel del. Just nu jobbar jag 40 tim/v ungefär under hela året. Menade du att de över året jobbar mer än en vanlig heltid? Eller att det ibland är mer och ibland mindre?
chrisse: Va roligt!! Du jobbar alltså mest ute hos kunden? Men hur funkar det då, sitter du MED kunden den tiden och ser över papprena? Vart sitter du resten av tiden? Hur ser en venlig dag ut? Har du bestämda fasta tider, eller kan du styra dom själv?
Hur mkt av tiden jobbar du självständigt? Kan du alltså påverka tiderna själv, exempel börja 11.00 en dag och ta igen arbetet på en lördag?
Va bra, så du kan kanske ta hand om barnen vissa mornar - inte krav på att du måste infinna dig på jobbet 08.00 alltså alltid?
Ursäkta frågeterrorn och tack så jättemkt för att du orkar ta dig tid? *ger dig en chokladask*
Utropstecken skulle det va!!!
Bolaget: Tack. Det med starttiden på dagen var mer ett exempel, för att få veta HUR fasta arbetstiderna BRUKAR bli. Exempelvis idag måste jag börja prick 08.00 på min nuvarande arbetsplats eftersom växeln öppnar min telefon då. Det var det jag menade - om någon kontrollerar om jag är där 08.00 eller 09.20 såvida man så klart INTE har en mötestid att passa? (Man låter så klart inte en kollega/kund vänta, det låter ju som vansinne....jag menade om någon INTE väntar.)
Idag är det ett problem att jag aldrig kan komma 08.10, eftersom vi har barn, det är väldigt stressigt på mornarna pga att jag måste "flyga" iväg...
Sallisen: Tack!
Tack!
Fler som kan hjälpa mig med denna info? Vill gärna veta så mkt som möjligt för att planera vad jag vill jobba med....