Inlägg från: chrissepisse |Visa alla inlägg
  • chrissepisse

Revisor - hur jobbar dom?

sommartorpet skrev 2008-09-26 11:03:40 följande:
    Arbetstider är väl normala kontorstider med massor av övertid i hösäsonen dvs från april-juni och så runt de övriga "sistadagarna" för bolag med rutna räkeskapsår.
    Om man arbetar mot större bolag så börjar högsäsongen betydligt tidigare än i april. Vår högsäsong börjar andra veckan i januari och varar mer eller mindre tills sista inlämningsdatum för deklarationer i mitten av juni.

Vad gäller arbetsmarknaden för revisorer så är den ok just nu. Hur framtiden kommer att se ut är oerhört svårt att uttala sig om eftersom revisionsplikten är på väg att försvinna för en majoritet av alla aktiebolag. Lönerna varierar otroligt mycket beroende på var man arbetar. På de stora byråerna i de största städerna så har löneutvecklingen varit bra de senaste åren.

Eftersom du, ts, inte har skrivit något om din bakgrund, utbildning och bostadsort är det väldigt svårt att tipsa. Ekonomikonsult-området är brett och precis som sommartorpet skriver så varierar arbetsuppgifterna från kund till kund. Det kunden efterfrågar och betalar för är i regel det som konsulten hjälper till med.
  • chrissepisse
    FruSascha skrev 2008-09-26 19:46:26 följande:
    men nu ska revisionsplikten tas bort från de allra minsta företagen.
    Med det förslag som ligger nu så kommer 96-97% av alla svenska aktiebolag att slippa revision. Det lutar åt att det kommer att gå igenom med tillämpning för räkenskapsår som påbörjas efter 2010-07-01.
  • chrissepisse

En kandidat- eller magisterexamen i företagsekonomi med inriktning på redovisning är en bra utgångspunkt om du vill jobba med ekonomi. Du kan antingen läsa ett program eller fristående kurser. Vill du jobba som revisor bör du kolla vilka kurser som krävs för att på sikt skriva revisorsexamen.

Med en grundläggande utbildning i företagsekonomi och andra relaterade ämnen kan du jobba på som redovisningsekonom på företag, redovisningskonsult och revisor.

Vill du jobba med företagsrådgivning så tror jag det är bra att börja jobba antingen på revisionsbyrå eller med redovisning på t ex ett företag för att få erfarenhet.

Man behöver inte alls ha jobbat som redovisningskonsult för att jobba som revisor. Ofta får man jobb efter examen på en revisionsbyår och jobbar ett antal år som assistent åt en eller flera påskrivande revisorer. Påskrivande revisor är ytterst ansvarig och har revisorsexamen.

Revisorer jobbar i allmänhet en hel del. Jobbet är varierande men krävande. I storstadsregion på en större byrå ligger ingångslönen i storleksordningen 20-25 000 kronor. Övre gräns och löneutveckling bestäms helt och hållet av var man jobbar och hur ekonomin i stort går. De senaste fyra-fem åren har löneutvecklingen varit mycket bra

• chrissepisse
    Joleen skrev 2008-09-27 10:48:17 följande:
    Ok, så man börjar som assistent. Ingen risk att man blir kvar i den rollen och får vika kuvert livet ut? Eller brukar man få jobba komma vidare när man fått lite rutin?

Hur mkt av arbetstiden är förlagd till kontoret och hur mkt hos kunderna? Jag fastnade just för detta att det kan vara varierande i tider och rörligt, stämmer det?

chrissepisse: Du skriver att de jobbar en hel del. Just nu jobbar jag 40 tim/v ungefär under hela året. Menade du att de över året jobbar mer än en vanlig heltid? Eller att det ibland är mer och ibland mindre?
    Om man passar för arbetet så är det ingen risk att man är assistent för alltid.

Jag arbetar övervägande ute hos kund. Gissningsvis är minst 75% av min arbetstid förlagd ute hos kund.

Den största arbetsbelastningen är under våren och i oktober-november, åtminstone där jag jobbar. Utslaget på ett helår så blir det nog något mer än heltid, men det är svårt att säga generellt för branschen då det varierar beroende på vilka kunder man arbetar med. Ofta kan man vara ledig en längre period på sommaren och möjlighet för längre semester finns i regel även under hösten.
  • chrissepisse
    FruSascha skrev 2008-09-27 11:10:44 följande:
    Ja det stämmer. Eftersom det är så stor andel av svenska företag är småföretag som har en omsättning på under 3 miljoner så blir det väldigt många företag som slipper revisionsplikten.
    Förslaget omfattar just nu bolag med en omsättning under 83 miljoner kronor. 3 miljoner kronor är FAR/SRS motförslag.
  • chrissepisse
    Joleen skrev 2008-09-27 12:56:56 följande:
    chrisse: Va roligt!! Du jobbar alltså mest ute hos kunden? Men hur funkar det då, sitter du MED kunden den tiden och ser över papprena? Vart sitter du resten av tiden? Hur ser en venlig dag ut? Har du bestämda fasta tider, eller kan du styra dom själv?
    I regel sitter vi, för ofta är vi två-tre stycken på plats, i ett konferensrum med material som vi har fått från kunden. Vi brukar skicka över en lista till kunden ett par veckor i förväg där vi har sammanställt vad det är vi vill titta på. Vi ställer sedan frågor under tiden vid behov, men jag försöker alltid se till att kunden kan arbeta vidare med sitt löpande arbete i så stor utsträckning som möjligt även om vi är där. En vanlig dag så samlas vi på vårt eget kontor på morgonen, samlar ihop allt vi behöver och kör gemensamt till kunden.

Jag har inga bergfasta tider, utan det är mer fråga om olika deadlines som jag arbetar mot, t ex kan det vara noterade bolag som ska offentliggöra information vid ett visst datum eller ett internationellt bolag som ingår i en koncern och där vi ska skicka en rapport till moderbolagets revisorer.

Vi har ett kontor där jag sitter när jag inte är ute hos kund. Ju länger man har jobbat, desto mer styr man över sina arbetstider själv. Det viktiga är som sagt att man håller de deadlines som finns och att man levererar till kunderna enligt överenskommelse.
Svar på tråden Revisor - hur jobbar dom?