• Bling1975

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Krusbär, låter ju snarare som om hormonerna spökar än själva äggkvaliten. jag har fått spottings sedan jag började med IVF, vet inte om mina egna hormoner kom lite i obalans. Men alla prover är ju tydligen ok. Min IVF läkare tycker att naturlig cykel ger bättre resultat så jag vet inte hur det blir när man ersätter alla hormoner, det gjorde de ju första gången jag blev gravid. Svårt!

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Krusbär, jag förklarade visst lite bristfälligt. Det är vid återförandet av frysta embryon (när det finns en valmöjlighet) som hon tycker naturligt är bättre om man har möjlighet. Vid färskförsök så måste man jag ha en massa hormoner för att det ska fungera. Annars tar man tabletter för att bygga upp slemhinnan och sedan vaggisar för prog.

Hur länge har ni försökt nu?

• Bling1975

HK - massor massor med kramar. Jag är så ledsen att höra att det inte gick hela vägen för dig nu heller. Vi som är kvar ogravida och barnlösa får försöka stötta varandra vidare över jul och in i nästa år som förhoppningsvis är vårat.

Men vi är inte värdelösa! Vi är fantastiska människor på alla sätt och vis.

Ta hand om dig själv och varandra. Kramar

• Bling1975

En olycka kommer visst sällan ensam. Beklagar verkligen era missfall MWB & MTA.

För oss så har min mans cancer kommit tillbaka så tanken på barn får läggas åt sidan på obestämd tid. Nu måste vi fokusera på att få honom frisk igen. Jag tror att det kommer innebära att jag inte orkar vara här längre.

Men jag tänker på er alla och håller verkligen tummarna för att ni alla ska lyckas!

Kram

• Bling1975
    Kajolajo skrev 2008-12-08 12:57:37 följande:
    Hej här inne! Har inte varit här på ett tag nu då det varit lite mycket med både det ena och det andra. Jag fick nyligen ytterligare ett missfall på raken (har drabbats av så många att jag faktiskt tappat räkningen, hur sjukt det än låter) Var hos privatgyn i september och hon tyckte inte att det var meningsfullt med någon utredning då de sällan visar något. Själv är jag helt inne på att alla mina tidiga missfall (v. 4-7) beror på immunologiska orsaker och skulle därför vilja prova prednisolon. Vet ni någon svensk läkare som skriver ut detta?
    Jag har en läkare här i Stockholm som skriver ut trombyl, heparin och prednisol utan att utredningen visar något. Trombyl och heparin bör man dock själv veta vilken dos man vill ha. Läkaren är helt privat så man får räkna med att betala ca 2000:- för besöket men receptet går sedan på vanliga högkostnadskortet. Hon är väldigt märklig, men om man kan bortse från det så kan det kanske bli bra. Jag funderar på att ev köra alla tre nästa gång utan diagnos (även om många prover har tagits). Hon finns på www.strandkliniken.se det är en plastikklinik men gå in under gyn så hittar du henne.
  • Bling1975

Krusbär, jag valde att inte ta några test alls där då jag inte fick det förtroendet för henne. Men hon tar prover vid behov och då betalar man per styck. 2000:- var för ett besök då man samtalade och gjorde en undersökning av blodgenomströmmning i livmodern. Hon vill helst boka 2 timmar och det kostar knappt 1000:- i timmen. Att sedan få ett telefonrecept kostar 500:- men man kan säkert få ett under besöket.

• Bling1975

Poppy - tack för länken. Vilket fantastiskt resultat han fick på pilotstudien. man kanske skulle våga sig på ett nytt sverige försök ändå när min man är frisk igen.

Linköping är ju inte lika långt bort från Stockholm/Uppsala

• Bling1975

Krusbär, det stämmer, hon är mycket positiv till kortisonbehandling (prednisol) vilket tydligen är väldigt vanligt i Ryssland som hon kommer ifrån. Hon säger att hon själv har använt det med ett barn. Om du inte redan har tagit alla tester som Finesssan har på sin lista så kan du även be henne om dem för de borde fungera på alla svenska labb och hon tar nog gärna prover om hon får betalt.

Sedan säger hon iofs diverse konstiga saker om det, som att flickor blir håriga på ryggen som nyfödda och lite mer manliga i utseendet och sättet. Vilket hon tycker bara är bra för då är man längre, starkare och tänker mycket snabbare Förvånad

Men jag hoppas att din lilla räka lever och mår bra!

Poppy - jag hade gärna gjort sällskap med dig, men jag hoppas inneligt att du får bli gravid långt innan det är min tur att försöka igen. Jag har blivit tjockare igen och orkar ärligt talat inte ta tag i det just nu. Nya tag nästa år!

• Bling1975

Det är möjligt att hon har rekomendationer på just kortison. Men jag hade nog kollat på det internationella immunologi forumet först för att se att det ligger i linje med rekomendationerna i England och USA.

• Bling1975

Poppy - jag tror att din kurator har delvis rätt. Jag har upplevt att jag har fått bäst respons när vi lugnt och väldigt sansat (nästan ödmjukt) har lagt fram vad vi vill. De har sedan fått komma med sina motargument. De har vi lungt och tydligt bemött med fakta från flera utländska studier som vi frågat om de känner till. Där någonstans så har brytpunkten kommit. Är läkaren bra och tar till sig vår information så resonerar vi vidare till en bra lösning. Säger de fortfarande nej utan att kunna komma med mycket goda argument så är det dags för fas 2 som går ut på att jag bryter ihop fullständigt och hulkar och min man tittar anklagande på doktorn, klappar på mig, höjer rösten och blir hårdare i tonen och kör till sist med cancerkortet...

Öva innan på att berätta det ni vill ha sagt och hjälp varandra. Håller tummarna för dig!

Kram

• Bling1975

Poppy - Jag gör IVF på Fertilitetscentrum och de har varit super. Men nu har min läkare slutat så jag vill varken säga bu eller bä om den nya som arbetar istället. Vi krockade lite redan på första mötet men det kan bero på oss, det var dagen efter min mans diagnos. Jag tyckte hon var lite osäker vid VUL för att kolla äggblåsorna men hon tog sedan jättefina bilder på bebisen i v9. Hon tar sig verkligen tid och alla andra som arbetar där är supergulliga. Skulle välja dem framför strandkliniken.

Om de krånglar med dig så kan det vara värt 2500:- att få bli skitarg och tappa humöret och bara gå.

Men jag håller tummarna för dig vännen!

Krusbär - jag tycker att du verkar vara ett riktigt typexempel enligt hans beskrivning. Du kan läsa mer om hans olika diagnoser och kategorier på repro-med.net/

Min man mår sådär. Just nu ligger han inne. Han får komma hem på kvällarna om han vill men igår orkade han inte så han sov kvar. Det gör han nog ikväll också för jag ska på julfest med jobbet. Han får rätt mycket medel mot allt möjligt så illamåendet mm är något sånär under kontroll just nu. Nästa vecka blir nog tuffare.

• Bling1975

Lycka, förhoppningsvis så är vi färdiga i slutet av februari. Det blir 4 behandlingsomgångar om en vecka per gång och två viloveckor mellan. Hoppas det gick bra för din pappa! Kram

• Bling1975
    Mikes Bride Jag känner något helt fruktansvärt mycket för er. Jag trodde aldrig att någon annan skulle vara tvungen att genomgå det helvete jag och min man har haft det senaste året. Men är det någon vård som fungerar lite bättre i sverige så är det cancervården. Vilket sjukhus hamnar ni på? Vi är på SÖS och där har de varit super. När vi fick beskedet om cancern, missfallen och vårt ev inställda bröllop så förlorade vi båda orken att leva. Men man klarar det på något sätt, jag vet inte riktigt hur men det går. Se till att ni båda får hjälp av psykolog för det är lätt att hamna i en depression efter ett sånt besked. Om du vill skriva av dig så står min inbox alltid öppen.

Jag skickar er de varmaste kramar och håller tummarna för att allt ska gå bra! Våra män ska bli friska och vi ska få våra efterläntade barn.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8