• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Hej tjejer, vad söta ni är som frågar efter mig Det gör mig glad Orkar inte kommentera alla en och en, men gratulerar till att det går bra för så många av er med graviditeter och vul, det unnar jag er verkligen!

Skickar också kramar till er som det inte går lika bra för, såklart, kanske lite extra till er från en olyckssyster till en annan

Med mig är det sisådär, eller, eg. är det rätt deppigt för det mesta, men så kommer det bättre dagar ibland. Jag inser att jag är jäkligt lyckligt lottad som överhuvudtaget har ETT barn, och det ger mig tröst och lust att kämpa vidare.

Men samtidigt är två sena och ett halvsent (det senaste var ju ändå tidigt för att vara mig, v 13) missfall så otroligt knäckande. Jag vet ingen som varit med om det, har inte funnit någon på FL heller som varit med om detta. Det känns skitläskigt, varför blir det så här, varför får man inga svar?

Med kroppen är det SKIT, blöder fortfarande och har konstiga smärtor i livmodern. Inbillar mig att den håller på att växa igen totalt i mina mörkaste stunder. Med min sedvanliga tur är det säkert infektion på gång igen... har ju skett två gånger tidigare, så varför inte nu?

Nu har jag tack och lov redan fått tid hos DrB nu i veckan samt faktiskt, kors i taket!, på RMC på Akademiska i mitten av december. Men frågan är vad mer som kan göras... de har ju tagit alla prover redan, det enda som återstår att göra är hysteroskopi. Om det inte visar något, vad beror detta då på? Hur fan ska jag våga bli gravid igen?

Har iaf beställt och fått DrBeers bok "Is your body baby friendly". Är det någon av er som läst den?

Kramar!

• Poppy Lee

Hej alla, hoppas att ni mår OK. Skickar extra kramar till mwb och Krusbär och DND som fått mf/minus denna månad. Låt oss hoppas att 2009 blir ett bättre år för oss!

Idag var jag hos kuratorn på UAS och pratade om vår situation. Hon var faktiskt väldigt bra, men var oroad över situationen på gynekologin, tydligen flyr läkarna hals över huvud därifrån, ingen vill jobba där längre och patienterna blir såklart lidande av detta (som vi från U-a märkt).

Känns lite nedslående eftersom vi ska dit nästa vecka på möte med en läkare från RMC. Jag ska ju försöka att tjata mig till en hysteroskopi och vill gärna ha hjälp med argument av er tjejer som gjort en sådan. Hur gjorde ni för att få en sådan undersökning?

Läste ni förresten denna artikel om DrM?:

hd.se/skane/2008/12/01/zoegapengar-till-medicinsk/

Vad säger ni Krusbär, DND och mwb, ska vi anmäla oss som frivilliga till studien Jag är på iaf, även om det är en bit till Helsingborg!

• Poppy Lee

Ja Bling, let's do it! Vi kan dela på besinkostnaden Din man bara måste bli frisk, nästa år ska bli ett bra år, det har vi ju kommit överens om!

Lycka: tack snälla! Ja, kuratorn ska vi träffa igen efter besöket på RMC. Vi lärde känna henne redan 2005 efter vårt första mf Hon är väldigt empatisk och besöket blev mkt bättre än vad jag trodde innan. Har du gått på RMC i Uppsala förresten? Vilken läkare har du träffat i så fall, och är han/hon bra?

Och vad glad jag blir över att det går bra med din graviditet

• Poppy Lee

MizzT: tack! Ja, det är en bra idé. Ska ta med kopia på mina journaler från DrB så att de ser att jag redan gjort många tester och att det inte finns så mkt kvar att göra utöver hysteroskopi.

• Poppy Lee

Krusbär: åh förlåt, jag läste inte så noga, jag trodde att du fått mf konstaterat men så verkar det ju inte vara. Hoppas att det går bra och att fostret lever och frodas!

Bling: du kan omöjligt vara tjockare än jag Jag har lagt på mig många kilon detta hemska mf-år, har inte lyckats gå ner ett gram mellan graviditeterna utan bara ökat på Men jag orkar inte plåga mig själv med aktiv bantning nu, tycker för synd om mig själv just nu. Vill trösta med mycket vin och farliga, självgående opastöriserade franska ostar.

Franka: ja du, tårar är inga problem, de kommer så fort jag börjar berätta om mina mf. Men kuratorn vi träffade idag rådde mig att "tona ner" mig, både vad gäller min benägenhet att bli känslosam och att jag tenderar att bli lite upprörd, eller hur man ska säga, när jag pratar om vad som hänt och mina tidigare erfarenheter med läkarna på sjukhuset. Hon trodde att jag skulle ha lättare att få igenom mina "krav" om jag körde en mer lugn och behärskad approach. Men det är ju lättare sagt än gjort...

• Poppy Lee

Grattis MB! Nu bara måste du hamna i en bra grupp. Vad innebär studien mer, är det fler ultraljud och så?

Cia: hej på dig! Ja, hon var bra - och ärlig. Sa att om hon inte skulle gå i pension nästa år skulle hon dra kvickt som attan från gynmottagningen pga alla problem där

Jag öste ur mig allt om hur dåliga de är på vårt kära sjukhus på bemötande vid mf, och hon nickade inkännande och sa att hon visste det mkt väl, samt att väldigt många av de som kommer till henne upplever också just detta. Tydligen har gyn iaf regelbundna möten med all personal ang. problemen med det dåliga bemötandet och hur det kan bli bättre, men det har jag då inte märkt något av.

• Poppy Lee

DND: oj, vad konstigt att TSH ökar! Låter klokt att gå upp i dos, men alltid bra att stämma av med läkare också förstås.

TSH tar tid att få ner, upp till två tre månader. Men i ditt fall verkar det ju pendla, vilket är konstigt. Du vet väl säkert att du ska låta det gå två timmar mellan det att du tar Levaxin och äter mjölkprodukter? Medicin mot sura uppstötningar såsom Losec, Omeprazol osv samt järntillskott hämmar ju också effekten. Men det vet du säkert redan gumman!

• Poppy Lee

DND: haha, ja, jag kan bli rätt aggressiv nuförtiden när jag träffar läkare, i synnerhet om de inte har koll på att min journal och börjar dra sitt vanliga dravel "mf beror ofta på just ingenting, det är slumpen" osv.

Då blir jag galen och smattrar på i 110 och studier, immunologi och hur okunniga svenska gynekologer är om mf-problematik... kanske inte det bästa om man vill få läkaren välvilligt inställd!

Men egentligen beror ju våra reaktioner på att vi blivit så "tafatt bemötta" tidigare, som det stod i artikeln om DrM.

Dr Beer skriver så himla bra i sin bok (min nya Bibel!) om att det är rent ovetenskapligt att hävda att upprepade mf beror på slumpen. Det är klart att det finns orsaker, det är bara det att forskningen inte kommit fram till allt än. Och det här med att man måste ha fått tre mf för att få komma på utredning, det är ju också sjukt egentligen. DrBeer jämför med lunginflammation, skulle man säga till en patient: "nej, tyvärr, du får ingen hjälp, du måste ha haft tre lunginflammationer på raken innan vi utreder dig och ger dig behandling".

Blir gaaalen!

• Poppy Lee

Krusbär: nej, det är absolut inte slumpen tror jag. Det är så oerhört liten risk att få flera mf i rad, det är enormt osannolikt att det skulle vara slumpen.

Pläderar återigen för DrBeer's bok, har du läst den? Han menar ju att mf:en kan "trigga igång" immunförsvaret ÄNNU mer, så att fler mf gör kroppen mer och mer benägen att stöta bort. Detta talar ju för kortison t ex på ett tidigt stadium. Eller IVIg, som han skriver mycket om (intravenöst immuglobin), detta verkar vara hyfsat vanligt att behandla med i USA men extremt ovanligt i Sverige.

Bling: tack för jättebra och konstruktiva råd ang. läkarbesöket. Jag ska verkligen försöka att skärpa mig och inte hetsa upp mig. Men det hänger lite på att läkaren och vi är på en hyfsat likartad nivå också, att läkaren verkligen fattar att det vanliga "mf är såååå vanligt"-tugget inte går hem hos oss.

Hur mår ni förresten? Får din man sova hemma eller är han inlagd nu? Har han många biverkningar? Tänker jättemycket på er!

• Poppy Lee

Har förresten hittat en back-up-plan om läkarbesöket nästa vecka ger nada. Man kan tydligen göra privat hysteroskopi på Fertilitetscentrum i Sthlm för 2500 pix. Dyrare än landstinget, såklart, men helt klart värt det om man får besked om sakernas tillstånd.

Någon med erfarenhet från denna klinik, är den bra?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8