Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
DND; nää, vad tråkigt att det är minus?
Poppy; åh, vad jobbigt. Hoppas så att det ändå är ok!
Lycka; härligt! Heja lilla eskimån!
DND; nää, vad tråkigt att det är minus?
Poppy; åh, vad jobbigt. Hoppas så att det ändå är ok!
Lycka; härligt! Heja lilla eskimån!
Oj vad det skrivs här!
Låter som om det blir en spännande tråddag imorrn. Jag håller tummarna och jag tror min räka dansar för er!
Jag har slutat äta vitaminer med järn i (äter bara folsyra och Omega-3 som tillskott). Mitt Hb var 158 i somras, har nu som tur är sjunkit till 138. Och jag tänker inte äta något järntillskott förrän jag sjunker under 120. Och min barnmorska verkade uppdaterad och går med på att följa Hb istället för att jag rutinmässigt börjar äta järn efter v 20. (TACK för att jag har en BM som går att resonera med!)
Poppy; jag tror visst det går bra att söva även om man är förkyld. Kanske inte superduper om man har feber, men jag tror det går. Och jag tycker du ska be om det. Jag har gjort två skrapningar i lokalbedövning och det har gått bra. Gjorde lite ont bara. Men då var jag ju inte alls i en så jobbig situation som du är nu, så jag tror det är bättre om du får sova bort det. Minsta möjliga belastning på dig är viktigt just nu. Hoppas det håller sig lugnt idag. Kram!
Ja, så fattade jag det oxå. Tänker på dig imorrn Poppy!
*tänker på Poppy idag*
Lycka; Vad jag vet så påverkas inte ANTALET trombocyter av varken T el F. T gör så att de inte kladdar ihop så lätt. F påverkar inte trombocytdelen av koagulationen alls. Och lite förhöjt, som du har, brukar man inte hänga upp sig på. Iaf inte på ?vanliga? patienter, men jag är ju ingen mf-expert?
Lite förhöjt Ferritin betyder att dina järnlager är bra. Borde vara ok, men det innebär ju att du kanske inte behöver järntillskott om du nu äter det.
Att TSH sjunkit är väl bara bra. Och T4 på 16,6 är ju inom normalgränserna. Har för mig att nån här sa att drB tycker att det bör ligga kring 15 vid grav, så det borde ju vara bra. T3 använder jag inte så det kan jag inte.
TPO-ak är de antikroppar som angriper sköldkörteln så att den inte fungerar så att man behöver Levaxin. Antingen har man dem eller inte vad jag vet. Kan tänka mig att det kan ha att göra med mf av immunologiska skäl. TPO-ak är ju antikroppar som angriper kroppseget (sånt de inte borde), vet inte om just de kan vara inblandade i mf eller om de kan vara ett tecken på att immunsystemet är ?överaktivt? och angriper sånt det inte ska. (obs det här sista är mest a80-klurar-teorier, inte vetenskapliga fakta!)
Här hemma är vi nervösa för UL imorrn. Som tur är så är räkan förstående och buffar uppmuntrande på mamma idag Men fy vad jag önskar att jag inte visste hur många hemska missbildningar det finns (och då har jag ändå glömt det mesta...).
Skönt iaf att vi ska dit kl 8.00 imorrn, så slipper jag försöka koncentrera mig på jobb innan.
Välkommen hem Idun!
Oftast finns det både UL-pinne och VUL-pinne på samma apparat. Och jag tror man kan göra UL rätt tidigt, typ v 8-9, men att man ser lite sämre då; mer mellan apparaten och fostret.
Jag har älskat min angelsound. Har ibland funderat på om den inte är så bra för räkan. Men det vet ju ingen, och det svaga ultraljudet i 10-30 sekunder kan ju inte sammanlagt komma upp i lika mycket som ett enda extra UL. Men man "stör" ju fostret oftare, fast jag tror att det störs mer av om mamma har ångest...
Tack för alla tummar! Det gick bra
Den har vuxit som den ska, den har en hjärna (min största nojja!!) som ser ut som den ska och alla andra organ man tittar på oxå. Moderkakan ligger i framvägg, så jag ska väl vara tacksam att jag ändå känt rörelser sedan vecka 18...
Och den ligger och suger på tummen
Poppy; hade du hållit på och kommenterat oss andra de här dagarna så hade jag blivit arg på dig! Du är mitt i helvetet och vi finns här för dig, inte tvärtom. Kram!
HK; åh vad spännande med ÄP. Jag håller förstås mina tummar för er nu (och dansar en guldäggsdans!) Men vad är det för IDIOT-läkare du har råkat på?! Visst kan man ha en dålig dag på jobbet, men så dålig får den aldrig bli...
Hej Franka! Vad roligt med plus, men trist med blödningen! Hoppas du kan få helgen att gå fort. Jag har ju blött en hel massa i början av den här graviditeten, både rött (en gång en riktig störtflod), brunt och haft beige flytningar. Och imorgon går jag in i v 21 och allt ser bra ut. HOPPAS det blir så för dig med!
Idag var jag hos BM. Känns så mysigt att gå dit. Hon är bra och allt såg bra ut. Hjärtat slår med 150/min och räkan kickade som sjutton på proben Mitt Hb har sjunkit till 120 (jag som brukar ligga på 145 minst!), så nu ska jag börja knapra lite järn igen.
Kramar till alla och hoppas ni får en fin helg!