Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
Finesssan; Heja gröt-Vida!
Finesssan; Heja gröt-Vida!
Japp, drM var i Linköping förut.
Och apropå funktion av trombyl och fragmin så har de ju olika blodförtunnande effekter. Men drM och min drG i Linköping tror ju inte att det egentligen är den blodförtunnande effekten av Fragminet som hjälper vid upprepade MF utan att det skulle ha effekt på immunförsvaret. En studie på HUR immunförsvaret påverkas ska påbörjas i Linköping till våren. Synd att jag redan är gravid (!) annars hade jag ju kunnat vara försöksperson... Nu hoppas jag istället på att bli ännu ett exempel på att det funkar...
Hihihi!
Jag tror jag har en liten räka som petar i mig!
Snozie; Hej! Och oj vad jobbigt det lät med det onda. Hoppas det håller sig borta nu. Men du, vad härligt meden liten som verkligen lever om Det ser jag fram emot!
Är i v 17+6 idag. Och har 10 dagar till rUL. Skitnervös inför det. Tror att räkan och livmodern inte växer som de ska... (nä, jag har eg ingen anledning, det är bara en fix idé)
MTA; vad konstigt med dina negativa test, men ingen blödning. Om det var MA borde du ju ha lite HcG kvar kan man tycka... Kan du inte få komma in på KK och bli undersökt?
DND; hahaha, undrar om vi har samma jobbresturang månne? Jag åt oxå nilabborre idag, tänkte inte alls på det när jag köpte... Enligt livsmedelsverkets hemsida får man äta abborre högst 2-3 gånger per år på grund av kvicksilver (enligt deras gamla lista så är det aldrig).
Jag tänker att nilabborre är nog en annan sak än Östersjö och åt med god aptit och tänkte att jag får väl vara utan abborre kommande halvår. Tror INTE att du ska bekymra dig över lunchen!
(jag tänkte även att räkan nog mår sämre av att jag inte äter alls...)
Nu måste vi reda ut begreppen lite här
Hydrosonografi är när man sprutar in koksalt och tittar med VUL samtidigt, då kan man ofta, men inte alltid, se tex en skiljevägg eller polyper. Det är den undersökningen som brukar ingå i en KK missfallsutredning.
Hysteroskopi är när man med fiberoptik tittar in i livmodern, man sticker alltså in en slang med en kamera i framänden och tittar, sprutar även då in koksalt för att spänna ut. Då ser man tydligare skiljeväggar, polyper, missfallsrester osv. Då finns även möjlighet att göra ingrepp, tex ta bort polyper eller göra en riktad skrapning om det sitter missfallsrester nånstans. Under det ingreppet är man normalt sövd. Hysteroskopi tar man oftast till om man ser nåt konstigt vid hydrosonografi.
Oh, vad spännande DND! Jag hejar på ditt plus!
Mwb; jag hade nog inte haft tålamod att vänta... En odling får man dessutom svar på snabbt (1-2 dagar tror jag). Men hursomhelst tror jag inte att en UVI påverkar precis kring ÄL. Men det är bara som jag gissar...
MTA; nääää, vad tråkigt att det inte höll! Men bra att du nu har en läkartid snart. Gå inte med på att det inte finns mer att göra. Att de vill ge dig Fragmin tror jag stenhårt på, men v 10 är för sent. När min läkare hörde att två av mina graviditeter avstannat i v 6 så ville han ge mig sprutorna så snart man såg att nåt växte i livmodern (alltså hinnsäck, nåt foster behövde inte ens synas) och det finns ju läkare som ordinerar det ännu tidigare, från plus eller till och med från ÄL.
DND; Oh vad spännande att du snart ska testa!!
Linan; jobbigt med jobbet. Vilken vecka är du i? Hur länge ska du jobba?
Lycka; då får vi anledning att dansa imorrn eftermiddag!
Snozie; jättekul att ha dig här igen!!!