• Finessan

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Krus, jag tog 30 mg under flera veckor, sen 20, sen 10 och slutligen 5. Det är ganska så höga doser och biverkningarna kan nog tillskrivas det. Sen är det säkert individuellt också.

Jag hade svaga plus, ökade inte heller, och sen kom mina mf tidigt (de senaste). Jag kände själv att det aldrig riktigt tog sig. Det var skillnad när det gick vägen. Fick ett plus som bländade mig. Typiskt för immunologiskt tjafs. Sket sig vid infästning. Därför tror jag att mina två T hjälpte mig.

Maila Lisbet på: [email protected] Skriv lite om din historia och vilka prover du har tagit så brukar man få lite info direkt av Lisbet.

MWB, jag körde hela cykeln. Märkte ingen skillnad på mensen så jag körde på.

• Finessan
    mammawannabe skrev 2008-12-11 13:32:56 följande:
    Finesssan: Tack för svaret, jag snurrade säkert till det , varannan vecka låter ju rimligare, då slipper jag ställa (ytterligare) en kockofråga till Dr B imorrn. Då kommer vi köra på samma behandling nästa gång då. . Sen är ditt bara ditt trollspösvingande som behövs sen är saken kirrad!Bling: Usch vad tungt för dig och din man, verkar vara en intensiv behandling han får. Många många kramar!
    *svingar mitt trollspö redan nu* *sving* *sving*

• Finessan
    Krusbär skrev 2008-12-11 14:19:54 följande:
    Finessan: Tack för all info! Det verkar vara vanligt med 5 eller 10 mg, så dina doser var nog höga. Jag har nästan alltid fått starka plus och starka symtom tidigt, men sen kommer första varningsblödningen lika snabbt. Ett mf var ofostrig grav (tom säck) som höll i sig till v 12. Läste just på forumet att minst en ofostrig är ett av kriterierna för immunologiska problem. Och det känns ju som sagt som att kroppen börjar angripa embryot så fort ett plus är synligt.
    Mitt första var en ofostrig som inte upptäcktes förräni v. 14.
    babblar på skrev 2008-12-11 14:30:18 följande:
    Bling: usch vad jobbigt för dej och din man. Hoppas han blir bra snart. Hoppas du får god mat ikväll iafMWB: jag som bara tagit 5000 ie har bara fått 2 prover på hela tiden(koagulation) Ett efter 8 dagar med F och ett 2 dagar innan jag trappade ner på 2500(jag gissar att jag tagit 50-60 sprutor? har inte räknat ) och jag behöver inte ta fler prover sa drB. Och angående 2 T så var det för starkt för mej (om jag inte bara hade otur vilket jag inte heller med säkerhet kan veta). Härinne verkar alla prata varmt om 2 T så jag måste ju tala om att det inte funkade på mej ifall nån ny läser Funkar inte det ena kan man ju testa det andraNitha1: hejhärligt att du fått 3 barn. Ska kolla in din sida sen
    Det är ju det som är så svårt att veta eftersom det tar sin tid att bli gravid och att mf händer ändå.
  • Finessan
    Lycka77 skrev 2008-12-11 14:54:19 följande:
    Mikes bride - WOW!! Grattis!!bp - jag har samma skräck för att sluta med sprutorna som du har. Jag hade ju också ordinationen till v12 av DrB men efter lite tjat från min sida, till vår nya läkare, ska jag nu ta dem till v.22. Vid vårt senaste besök i tisdags försökte jag få läkaren gå med på att jag skulle ta dem till v.36 men det gick han inte med på bara så där. I v22 kommer de att gå igen mina och bebbens kärl och sedan ta beslutet om jag ska fortsätta med dem eller inte. Men han sa även att om det inte finns några indikationer för Fragmin så brukar han ordinera dem till ca v14. Bling - mina tankar finns hos er. Jag var väldigt mycket hos min pappa när han fick cytostatikabehandling och minns hur jobbigt han hade det. Känner verkligen för både dig och din man. Hur länge ska han behandlas?Poppy - vi har inte gått på RMC, när vi gjorde IVF gick vi på Linné och nu går vi på spec.mvc. Skönt att du hittat en utväg om det inte går att prata förnuft med läkarna på RMC, även om det kostar lite.
    Skönt att du fick förlängt med sprutorna. Sen kan jag ändå inte fatta att läkarna är så avogt inställda till detta eftersom det inte är någon skadlig behandling. Överläkaren på specen muttrade lite om min behandling men sa direkt att "ja, ja, det är iaf inte farligt".

Skitläkare.
  • Finessan
    EMND skrev 2008-12-11 16:11:45 följande:
    Bp tack för ditt inlägg, började få panik här då jag har fått en strikt fingervisning av min ordinarie gyn att inte ta mer än 1T. Däremot är hon (på inrådan av dr M) väldigt frikostig vad gäller heparin.Finesssan jag tror att visa läkare håller nog hårt på sin läkaretik och vill inte ge medicin preventivt då varje medicin ger biverkningar. I Sverige där benskörhet är ett vanligt problem hos befolkningen är man försiktig med heparin då den leder till benskörhet. Det finns dock läkare som förstår hur stark vår längtan och rädslan er, hur tufft det är att genomgå ett missfall och ger oss det som kan ges för att förhindra det. Vad betyder lite benskörhet när jag inte kan tänka mig ett liv utan barn, när mitt liv och hälsa påverkas så mycket av missfallet. Jag vände ryggen till min föra gyn då hon bl.a. slängde en kommentar att 6-7 missfall är ff normalt. Undrar om hon hade i sitt liv fått ett ända. Jag är alltid förvånad när jag får ett sådant bemötande typ: Äsch, hakan upp det var bara ett missfall. BAAAAAAAAAAARA! Jag har inte (och kommer nog aldrig) att hela efter mitt första. Det måste vara nytt att kvinnor pratar öppet om sin längtan och sorg efter det förlorade hoppet om ett barn. Kvinnorna skämdes förut och man pratade snarare med präster än psykolog/psykiater. Man fick väl höra att det var ett synd eller Guds vilja. Idag forskas det så mycket om livskvalitet, om stressrelaterade hälsoproblem och jag hoppas att missfallsproblematiken får allt större plats i media och forskningen.Nitha1, jag läste en del av din dagbok. Tack! Det inspirerar och kastar lite ljus på mina tankar som är ofta ganska gråa.
    När jag frågade min läkare på specen om jag behövde ta extra kalk så sa hon att det inte behövdes eftersom jag behandlades med Heparin under en så pass kort tid. Jag väljer att tro på henne och om risken skulle vara stor så kan jag inte tänka mig att det skulle ges till så många? Och som du säger, vad är lite benskörhet? Egentligen.
  • Finessan

Det finns nog många som skulle ge sin högra hand för en bebis...

• Finessan

Några autoimmuna sjukdomar är:

Psoriasis
    RA (reumatism)
    Vitiligo
    Chrons
    Celiaki

• Finessan

Mamarazzi, nä fy! Vad tråkigt att läkaren verkar vara helt puckad. Inte onormalt? Dokumenterade? Två sketna prover? Jisses, man blir ju mörkrädd. Jag tror knappast att något upptäcks på två prover. Då ska du ha "tur". Det finns mängder med fler prov som har med sköldkörteln att göra. Några som ska ses tillsammans när man avläser dem. Hur ställde hon sig till medicinering? Trombyl, Fragmin, Progesteron?

Har du ingen annan läkare du kan gå till? Kanske värt att åka en liten bit?

Jag har mailat ansvarig för sajten idag och tipsat om att skriva om upprepade missfall i kommande nummer av Familjelivs tidning. Får se om han nappar. Okunskapen är fortfarande skrämmande stor.

• Finessan

Mama, jag tycker absolut att du ska höra av dig till Dr M. Det är säkert 1000 ggr bättre. Vänta inte ut provresultaten, utan hör av dig redan nu. Det tycker jag. Han har säkert något att komma med redan innan de resultaten kommer.

• Finessan

Poppy, jag tycker absolut att du ska maila och bli medlem. Det finns alltså mängder av info på forumet. Som vi alla vet så är det bra med kunskap om detta när man ska ut och fajtas med läkarna. Att de sen inte lyssnar ändå är en annan visa...

Mikes, men vilken tur du har! Yes, yes, yes för Trombyl och Fragmin! Det är ju det jag har sagt hela tiden. Hoppas nu att det finns ett litet liv där inne.

Idun, hur mår du?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8