• ginkgo

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Hej på er!
    Känner att jag har ett behov att ta del av den här tråden, om det är ok.
    Jag har ju stött på dig, Poppy, i försöker-tråden i änglarummet, om du minns mig. Vi förlorade vår lille pojke i v. 22 i september förra året och efter det har jag haft tre mf på raken. Superjobbigt! Känner mig otroligt vilsen och uppgiven och sorgen över vår pojke rivs upp och blir extra tung vid varje mf. Mf:n har varit tidiga, två i v.7 och det senaste nu i september i v.8. Jag vill verkligen få till en utredning för något måste vara fel. Samtidigt har jag ju förstått att de inte alltid hittar något eller att de inte vill göra en sådan när man har barn sen tidigare. Hoppas få råd och stöd av er fina kämpartjejer! KRAM!

• ginkgo

Tack för välkomnandet!
    Den här tråden känns väldigt bra, har ju smygläst en kort tid, men nu när det senaste mf hände, blev det akut att ta tag i allt. Just nu finns det inget positivt tänkande alls hos mig, har väldigt svårt att se att det någonsin kommer att gå vägen. Men blir man bara tagen på allvar i vården och får hjälp kanske hoppet kan börja spira lite.
    På onsdag ska jag träffa min gynläkare, visserligen fick jag hålla till godo med en kort undersökningstid, men jag tänkte ändå försöka få till en diskussion om utredning. Har förstått genom att läsa här att progesteron och trombyl är vanligt att få även om utredning inte visar något. Vid senaste mf åt jag delad barnalbyl, men det hjälpte ju inte. Tänkte att jag kanske kan få henne att skriva ut åtminstone progesteron ifall jag blir gravid innan utredningen är igång. Vad tror ni?

babblar på: skönt att du inte blöder mer. håller tummarna! KRAM!

Kram till alla!

• ginkgo

Bling: jag googlade heparin och det kanske är bättre än trombyl. För precis som du säger albyl och trombyl är ju lika. Ska prata med min gyn på onsdag, hoppas bara att hon lyssnar...

Jag har funderat en del kring kosten, jag slarvar ibland med vad jag äter plus att jag inte äter kött. En tjej här på fl tipsade mig att en släkting till henne fått upprepade mf men när hon fått hjälp med sin mineralbrist gick det vägen. Kan verkligen mineraler påverka så mycket...? I alla fall kanske jag borde kolla upp det med...

Som avslutning på en tung dag ( ): bet av min tand. jag visste att jag inte skulle tagit den där godiskolan, men den såg så god ut...

• ginkgo

Finessan: det jag lärde mig med min dotter under hennes bebistid var hur snabbt saker och ting svängde. Det är mycket som händer under det första året och bebisar har flera extra känsliga perioder. Då kan det kännas som de är förbytta och man förstår inte vad man gör som är fel. Orken tryter och det känns som tiden står stilla och man undrar ska det vara så här för evigt. Men lika hastigt som det kom, lika hastigt försvinner det. Förstår att det är superjobbigt med en gnällig bebis som aldrig vill vara nöjd (min dotter var bara nöjd om jag bar henne, vägrade ligga i vagn eller ligga ensam någonstans dagtid), men försök härda ut, för om några dagar kan det vara bra igen. Varm kram! (lite långt inlägg kanske...)

Jag har träffat min läkare idag och hon ska skicka remiss till genetisk utredning (trots att vi har ett levande barn). Hon verkar helt säker på att mina mf beror på något hos fostret. Jag som trodde att det kunde finnas en mängd andra orsaker... Men jag blev lovad progesteron vid ev ny graviditet, fast hon trodde inte att det skulle göra någon skillnad.

• ginkgo
    Svar på #577
    Nej, bara progesteron och det var nog bara för att jag drog upp det. Hon hade nog inte tänkte skriva ut något alls. Så då blev jag liksom ställd och fick inte för mig att fråga efter T. Åhh, man blir så himla mesig när man sitter där, blir trött på mig själv. Men Prog skulle jag få så fort jag misstänker ny graviditet. Jag antar att jag får knapra barnalbyl igen istället...
  • ginkgo

Hej på er!
    Hänger på Labans fråga, för om jag har föstått er rätt så är det bäst att ta prog redan från äl. Men min läkare sa att jag skulle höra av mig när jag blev gravid, så skulle jag få det då. Är det "försent" och ska jag försöka få det tidigare?

Poppy: jag fick jätteont när livmodern töjde sig, märkte det framför allt andra gången. Riktigt smärtsamt och det kom ganska tidigt. Så det kan vara den värken du känner, alltså helt normalt, men det är obehagligt och oroande när det gör så ont.

• ginkgo

Ja, det är kanske klokast att försöka få så man har det direkt vid plus. Jag har fått mina mf vid v7 två gånger och v8 nu sist. Den sista gången hann jag se hjärtaktivitet, men embryot var alldeles för litet i förhållande till gravveckan och jag vet ganska exakt när jag hade äl. Så det känns som att det inte utvecklades som det skulle. Hoppas att prog kommer att hjälpa.

• ginkgo

Hej till alla nya i tråden!

DND: jag undrar verkligen om de där testen verkligen kan fungera, eller de bara utnyttjar folks längtan och otålighet. Det låter liksom för bra för att vara sant. Jag brukar också vänta tills minst 16 dagar efter äl innan jag testar, men igår fick jag ett ryck och testade trots att jag inte har en aning om när äl var. Det var i alla fall dag 30 efter mf och jag har känt mig konstig. Samtidigt är det ju nästan omöjligt att det skulle bli något eftersom vi försökt undvika ältider och ha paus denna månad. Det blev såklart minus...

Men, det blev i alla fall något bra under dagen. Fick besked att jag ska få hjälp i Helsingborg, där en vän arbetar, med att göra en ordentlig mf utredning. Min läkare här nere i Malmö ville ju knappt göra något, bara skicka remiss för genetisk utredning. Men de i Helsingborg tror inte att de beror på det (tror inte jag heller) utan vill kolla andra saker. Så vad nu än utredningen visar kommer jag få någon slags behandling och det känns jätteskönt att veta. Det gör att man orkar se lite mer ljust på framtiden.

Varma kramar till alla ni fina tjejer som kämpar!

• ginkgo
    Svar på #965
    Poppy: skönt att det inte kommit mer blod, men fy vad jobbigt när det gör så ont. Bedrövligt av BM att inte ge mer support och att det inte går att få vettig och medmänsklig hjälp av akuten. Kan du inte kontakta någon privat gynläkare och få ett ul? Jag tycker du ska sjukskriva dig, hur lätt är det att koncentrera sig på jobb i en sån situation? *KRAM*
  • ginkgo

babblar på skrev 2008-10-27 13:17:37 följande:

MizzT (och ni andra): när brukar man börja känna bäbis? Om det är första gången?
    Det beror oxå på var moderkakan sitter. Sitter den fram brukar det dröja några extra veckor innan man känner. Med dottern som är nummer 1 kände jag tidigare än vår änglapojke. Med honom satt den framför och jag kände kring v.20-21. Med dottern kring v 18.
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8