• StoraD

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

mamarazzi: men gumman, jag menade inte så! alla har ju rätt att må dåligt, så kan man inte tänka! jag försökte mest muntra upp dig!

jag har inte mått illa av folacin, kan bero på att jag äter kopiösa mängder mat till. jag börjar verkligen bli rund... *suck*

BP: varför mår du illa?!

mizz turku, grattis till plusset, hoppas det går vägen nu då!
    Jag tar själv inte trombyl så jag kan inte råda dig, men jag förstår inte - kan du inte ringa och höra med Lucina istället?
    Sen rörande 150 och 75, ja enligt FASS så är det helt säkert upp till 100, men saknas studier på högre doser (www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3) så det är väl därför vissa av dina läkare är osäkra antar jag... men eftersom det saknas ngn evidens finns det inga klara besked att få, tyvärr... Men du har ju många med erfarenhet här i tråden! Lycka till!!

• StoraD

en annan sak turku, när det inte finns ngn klar evidensbaserad behandling är det viktigt att man hittar en läkare man litar på och så konsekvent kör på den behandlingen! Mer kan man inte göra i vår sits tyvärr... ååh stort lycka till nu! AAAHH vad jag hatar upprepade missfall!

• StoraD

jag hade litat mer på läkarens bedömning med snurra än på fl's uträkning, den saken är säker Stella!

• StoraD

HURRAAAA grattis Lycka!! ååh så underbart gumman!

lycka till lilleskuttan!

pops: RING om du inte redan gjort det vännen! det är säkert ingen fara men om det är bihålorna så ska man inte gå länge med det!

Turku, jag är inte gravid, jag tillhör dem som har hängt här längst utan att plussa (nu snart 1 år sedan senaste mf).

idag har jag på ngt vänster sträckt övre delen av ryggen och nacken, så jag kan knappt röra huvudet. Detta har jag ju verkligen inte tid med... Men jag är hemma iaf. Kollar på TV. Top model, Oprah, Days, Rachel Ray... lite gött ändå!

Jag förstår att vissa av er undrar vart jag tog vägen, men jag blev bara så chockad av min svärfar, och så är det mkt på jobbet och min ork börjar tryta lite känner jag... jag vill ju bara bli gravid nu känner jag, men det verkar gå svårare denna gång. Samtidigt tar min finansiering snart slut så jag måste ju skriva på och söka jobb. Men men... nu är det ju bara så, och inte mkt att göra åt den saken. Så det är ju bara att bryta ihop och gå vidare!

• StoraD

ja, det står i FASS att mer än 100 mg Trombyl kan öka mf-risken, titta gärna på länken jag la in tidigare, det är nog inte konstigare än så mizz Turko. Det är inte konstigt att läkare ändrar sina ordinationer, det finns ju ingen evidens så de får väl gå på nya rön och erfarenheter antar jag... asch, vad vet jag. vi får hoppas på det bästa helt enkelt, många har fått hjälp av din behandling trots allt! tänk på det!

tack Cia!

Mizz Turko skrev 2008-09-24 14:33:49 följande:

Har precis talat med dr Sven och trots att han sa till mig när jag var där att jag skulle ta 2 Trombyl, så säger han nu att jag bör inte ta mer än 1 T per dag, men att jag bör fortsätta med Prog 2 st per dag. 2 T kan i vissa fall leda till MF, sa han även. Man blir ju frustrerad och mer förvirrad.
  • StoraD

BP: det finns inte tillräckliga studier för att veta huruvida så är fallet (bara upp till 100 mg som jag förstår det av FASS), så därför är rekommendationerna för 100-500 mg samma för +500 mg, för säkerhetsskull...

det frustrerande är att vi inte vet, och att man därför måste lita på sin läkare och hoppas på det bästa.

tack för dina snälla ord gumman!

• StoraD

Jo, jag förstår att det är förvirrande att din läkare har ändrat sig. Vad jag försöker säga är att det inte är konstigt att man ändrar behandling när man får ny information eller tar del av nya rön.

• StoraD

hello

grattis ni som har gjort lyckade vul!

BP: jobbigt med illamåendet gumman, jooo det är som du säger lite tidigt med illamående på BIM -7. Du kan inte ha haft ÄL tidigare än vad du trodde?

hur mår du idag pops?

finesssan, skickar kramar till dig gumman! jag hoppas det känns bättre idag!

HK: ja det är sååå jobbigt, det förstår jag verkligen vännen! Men du måste hålla modet uppe gumman, du ska se att det kommer att gå bra, du har många fertila år framför dig och alla chanser i världen! jag tror på dig söt! För vissa tar det bara längre tid än för andra...

mw: ha det så bra och skönt nu raring!

kramar på er andra söta!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8