Inlägg från: FiaÅkotten |Visa alla inlägg
  • FiaÅkotten

Umeåmammor januari-februari?

jummie ja kanske för att det var så tidigt för inskrivningen då... eller nåt? jag fick inte gå på inskrivning tidigare än v10 fast jag försökte... jaja kanske olika på olika MVC också.

fika måndag 22/8 kl 1730 på mekka

• FiaÅkotten

missboss det måste ha med hormoner att göra... har hört fler och fler som gått igenom samma undersökningar som mig och ingen har hittat nåt...
    synd att vara allergisk på paracetamol... finns ju inte så mkt annat att ta när man är gravid. ex ipren får man inte ta...

är det nästan ingen som vågat shoppa till liten än? jag har handlat en hel del men jag vill vara typ klar innan vi flyttar kommer bli så mkt annat då ändå... hade nog iofs inte kunna låtabli ändå =)

• FiaÅkotten

IcaS aha tror du att det är en tjej? jag har köpt tjejgrejjer men det är ju för att dom sa på UL att det är en tjej och skulle dem mot förmodan ha fel så tänkte jagatt någon här får väl en tjej och då kan jag ju ge bort till den personen =) omutifallatt dom nu skulle ha fel då, vilket inte händer ofta.

Jummie jaja skyl p det du ;) hehe men kul att du tror att du kan komma iaf! lite virrig har man ju redan blivit men påstår du att det blir värre?

Missboss nej det kanske inte är så lattjo att testa... ring och kolla med läkaren om det finns nåt undangömt preparat du kan ta?!
    förresten så är min chef allmänt känd för att vara jättevirrig jämt utan att hon fått några barn och ja det är synd om personalen... tur att du blir mammaledig =)

nej nu är det dags att åka till jobbet så jag återkommer senare! Ha en så bra dag som möjligt!!!

• FiaÅkotten

mjölk oj jobbigt med oväder... hoppas den kommer fram i god tid då..

icaS tja jag har ju inte köpt så mkr rent tjejjigt men en del men som sagt så är ju chansen/risken att dem skulle ha fel inte så särskilt stor heller....

missboss då kan jag ta hand om dej när du blir dement jag har ju en viss vana =)

aurora jo jag tränar (inte nu) en del, är personlig tränare men nu under min grav har jag inte kunnat helt enkelt.
    jag skulle inte råda dig att gå på spinning däremot gravidanpassad yoga eller vattengympa (riktigt skönt) vanlig simning, anpassad styrketräning, eller promenader är bra grejejr =)
    ska försöka komma igång lite själv om huvudvärken minskar bara lite lite till =) men visst är det skönt att träna!

• FiaÅkotten

jag är motiverad till mkt men att jobba är inte en av dem sakerna =)

• FiaÅkotten

jummie oj fan så att försöka plugga efter att man fått barn är omöjligt?? =)
    eller kommer dem nånsin tillbaka?

• FiaÅkotten

aurora
    nej det är helt enkelt högintensiv träning vilket inte lämpar sig eftersom pulsen stiger såpass men cykla kan man ju göra ändå.
    Och om man går på spinning så är det ju svårt att inte hänga med och lägga band på sig...
    då är det ju bättre att träna på vanlig cyel och kombinera med övningar som stärker bålen och du kan ha nytta av under graviditet och förlossning. att lära sig slappna av och andas osv som i yogan

eller vattengympa där du kan hoppa och skutta bäst du vill utan att belasta leder som man skulle göra på land.

mind spinning kanske skulle funka...
    men visst finns det dem som går på spinning och du kan kanske hitta någon som tycker det är jättebra men jag skulle inte kunda råda någon gravid att spinna med gott samvete som PT när det finns andra bättre lämpade träningsformer och att börja med spinning som gravid efter ett så pass långt uppehåll verkar (förlåt) ganska dumt.

men gör det som känns bra. pröva cykla utanför passet och se hur det känns och aldrig maxpuls, vilket man ju lätt kommer upp i när man spinner...

usch vad negativ jag låter, det var inte meningen.
    Ska kolla in iksu när jag kommer upp vill gärna börja med nåt där uppe med men jag vet inte om det kanske kan bli en aning stressigt... heh...

• FiaÅkotten

Aurora

PT blir man på olika sätt man kan gå PT skolan som jag inte vet så mkt om mer än att dem tycker att deras utbildning är bäst (såklart)

eller så kan man som jag gå hos The academy. de har utbildningar inom träning lärarna har stor erfarenhet av träning och stora anatomiska kunskaper.

Först gick jag Instruktörsutbildning som man kan gå om man tränat regelbundet minst ett år den är intensiv och varar i 2-3 veckor hela dagar där du läser anatomi- muskler (fästen ursprung) skelett hjärta lungor andning, hur en muskel byggs upp, osv Samt att du lär dig rörelserna musklerna utför så att du kan ge råd om övningar och komma på nya. sen gör man mkt praktiskt så att man kan visa snabbt hur man utför övningar rätt.
    sen är det prov teoretiskt och praktiskt för att du skall få din licenc måste du ha minst 70-80% rätt. nåt sånt.

Sen när man jobbat lite fortsatt träna osv och det gått ytterligare en tid så kan man Läsa till Lic. personlig tränare där du läser ännu mera anatomi, du lär dig special inriktiade grejjer så att du kan coacha ex, höjdhoppare ena passet och en maratonlöpare nästa. du lär dig mäta kroppsfett, kolla om kroppen behöver rätas upp (för ev samarbete med naprapater o kiropraktorer) du lär sig terapeutisk stretch som också blir ettverktyg för att se vilka delar hos din kund som kanske behöver lite mera fokus just den sagen. du lär dig fler övningar du lär dig hur du ska stå för att kunna peppa och säkra träningen för din kund en massa tester så du kan mäta kondition och styrka osv...
    Du lär dig utvärdera och lägga upp kost ganska mkt kost är det...

sen är det prov och licensiering på samma sätt som instruktörs utbildningen.
    men man måste hela tiden hålla sig uppdaterad så man inte tappar. jag som PT måste ju kunna svara på kunders frågor om ex atkins eller den där dieten som stod i aftonbladet för nån vecka sen osv... + att vi läste en del psykologi.. .

Jättekul att kunna hjälpa människor att må bättre och orka mer!

Jobbar man som PT så handlar det ju inte bara om att vara inne på ett gym utan kanske följa med på ett par morgonpromenader kl5 på morgonen eller ja vad det nu kan vara...
    Jätte kul iaf =) tyvärr sa jag upp mig från gymet jag jobbade på när jag blev gravid för jag hade flera jobb och det var 4 mil härifrån... och jag har ett jobb som ligger kanske 4kilometer härifrån så jag behöll det sistnämnda.

• FiaÅkotten

oj vad långt det blev

• FiaÅkotten

missboss vad skönt att du känner så iaf =)

Svar på tråden Umeåmammor januari-februari?