• Ärlig

Underbart med bonusbarn!!!! =)

Om barnet som person hade varit lättare att tas med så hade det underlättat för min del även ifall det inte hade räddat situationen fullständigt.
    Jag avundas de som med öppna armar kan ta till sig ett barn från en tidigare kärlek i sin mans liv, det hade underlättat väldigt mycket.
    Ledsamt bara att det inte är så för mig och många andra, utan barnen från tidigare förhållande snarare är en börda än ett nöje.

Men man biter ihop och försöker att inte låta barnet märka något, man är trots allt rädd om sin man som värnar om barnet av olika anledningar och kan offra en hel del.

Allt varannan vecka, inget varannan vecka som det är för mig, varannan vecka har jag det liv jag önskat jag hade heltid.

Nej, jag tänker inte lämna min man. Hade förhållandet varit nytt och jag hade haft samma insikt som nu så DÅ hade jag lämnat honom, men nu med gemensamt barn och stark kärlek sväljer man det mesta, t.o.m en annan kvinnas barn.

Och ja, barnen har samma far, jag vet att de är halvsyskon men jag tror inte att vårat gemensamma barn kommer se min mans barn sedan innan på samma sätt som sina riktiga syskon; helsyskon när de kommer.
    Det lär bli ett par, härligt med många barn
    Våra barn.

• Ärlig

Att låtsas vara helsyskon även fast de inte är det är helt vansinnigt anser jag.

Vi vuxna borde sluta lägga en värdering i vad som är värt mest, alla verkar sträva efter att se halvsyskon som helsyskon för det verkar anses är mer gediget och hållfast och så ska barnen lallas in i en vi-är-lyckliga-för-vi-är-helsyskon-värld.
    Newsflash, man kan vara lycklig och ha en god relation utan att vara helsyskon.

Jag anser att man kan ha en mycket stark och god familjerelation utan att behöva låtsas, mitt/mina barn kommer få uppfostran att man är det man är och behöver inte låtsas vara någon för att det ska kunna bli bra. Därav mitt uttalande att mina barn troligen kommer se sina halvsyskon som halvsyskon då det är det de är och har de en god relation är det bra för dem men det är inget som sker per automatik bara för att man låtsas att de har samma föräldrar.

Jag förstår att ni bara vill väl ni som vill kalla halvsyskon för helsyskon, men det blir en björntjänst att kalla deras riktiga familjeband för mindre värt vilket det blir ifall ni tänker efter.
    Finns inte många i sådanahär forum på FL som är stolt över att kunna kalla kleti och pletis barn för halvsyskon, nej det ska kallas syskon och kärnfamilj fast det kan vara så långt ifrån det man kan komma.

Ledsen att ni inte ser hur fel det blir det ni gör, fast jag vet att ni menar väl.
    Men mina barn kommer få veta hur de är släkt och det är inget konstigt med det.

• Ärlig
    Smulanpus skrev 2008-09-21 22:21:37 följande:
    Jag har en halvsyster som det då ska kallas om det ska vara "rätt". Jag säger aldrig att jag har en syster och en halv syster utan att jag har två syskon. Jag gör ingen skillnad på hel och halv för för mig så räknas dom som lika mycket syskon även fast min vi inte har samma mamma. Varför ska man göra skillnad åt vare sig det ena eller andra hållet?Är det då inte du som lägger större vikt vid att skilja på att dom är just halvsyskon? OCh visa på att det är en viss skillnad dom emellan? Barn bryr sig ju inte om sånt som regel, hel eller halv för dom är syskon syskon om dom inte får talat om annat för sig. Vi ser nu alla olika på saker och ting =) men trådens huvudämne är nu så att jag ville få fram det positiva med att ha bonusbarn och sen om dom ser sina syskon som hel eller halv det ger sig ju när dom blir större =)
    Jag gör inte skillnad - det är skillnad.

Men visst, det ger sig hur de vill benämna varandra.
    Men visst tror jag det blir olika relationer, de som bor här jämt och den som kommer varannan vecka kan omöjligt få samma relation.
    Det är inte samma sätt som att det kommer bli dåligt
Svar på tråden Underbart med bonusbarn!!!! =)