• LiRo09

Behöver råd! Hur mycket får jag tycka?

Hej! Jag hoppas ni orkar läsa och ge mej lite råd...

Detta är en rätt så ny situation för mej, detta att vara bonusmamma. Min sambo har två barn sen tidigare, en kille på 2½ och en tjej på 3½.
    Vi bor tillsammans jag och killen i en tvåa på 44kvm och har barnen hos oss varanna helg. Som ni förstår så är det rätt trångt på dessa kvadrat, men vi löser det så gott det går. Vi sover i samma rum alla fyra i två sängar. Det är trångt, men det går.
    Barnen är vana vid större utrymme och känner väl sej rätt instängda här där det inte finns nån yta att röra sej på. Vi har kök, matplats, arbetsplats och vardagsrum i samma rum på 22kvm. Inte mycket att skryta över.
    Den minsta, killen, är extremt energisk och aktiv, alla vakna timmar på dygnet. Han sitter aldrig still och kan inte göra en och samma sak i mer än ett par minuter åt gången. Med tjejen är det helt tvärt om. Hon kan sitta och titta på tecknat utan problem och har inte behovet av att hela hela hela tiden va på språng och trotsa det man säger är aja baja. Lillkillen lyssnar nämligen aldrig på vad man säger och är alltid på det han inte får va på, så klart. Allt handlar ju om uppmärksamhet, men man blir verkligen tokig på honom!
    Ok, nu till själva problemet. Vi har ju barnen varannan helg, och jag jobbar varannan helg. Så vi har barnen de helger jag är ledig, vilket resulterar i att jag aldrig har en ledig helg då jag kan vara med min kille eller bara ta det lugnt. Förutom varannan helg så är jag ledig en dag i veckan, vilket inte är mycket. Och jag får aldrig sovmorgon. Lillkillen vaknar innan 6.
    Jag har inte hjärta att säga till min kille att jag skulle vilja ha en ledig helg utan barnen. Han vill ju såklart va med sina barn!! Jag har pratat med honom om att jag aldrig får sovmorgon och jag har sagt att jag kan sova hos min mamma, men det känns också så taskit att bara dra när barnen kommer!
    Jag är gravid och är extra trött just nu, och jag vet att detta med sovmornar inte kommer existera när jag väl får mitt egna barn.
    Det känns lite dubbelmoral på nåt sätt detta, vi har ju ändå bara barnen varannan helg. Och jag är själv lite kluven i detta, men det känns jobbigt bara.
    Är det nån som har nåt tips på vad jag kan säga till honom?

Tack för er tid!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-13 18:15
    Jag glömde utveckla detta med att jag aldrig har sovmorgon. Det har pågått ett bygge utanför vårt hus i över 6 månader nu, och dom börjar gräva/bygga/föra allt möjligt oväsen mellan 06.30 och 07.00 alla veckans vardagar. Och jag jobbar i skift och jobbar ibland mitt på dagen eller sent på kvällen, men det spelar ingen roll. Jag måste ändå vakna när dom där ute sätter igång...

• Svar på tråden Behöver råd! Hur mycket får jag tycka?
  • Little Ms Chatterbox

Hej TS, jag ska börja med att säga att styv/bonussituationen vet jag inte mycket om eftersom jag bor med barnens pappa. Men jag vet hur det är att ha energiska och intensiva barn, och många på ett relativt utrymme.
    Sen har jag även erfarenhet av att upptäcka att barn behöver inte vara energiska och ha sömnproblem. Jag ger mina barn Omega-3 och de har blivit gladare, lugnare och sover bättre.
    Det finns en tråd om Omega-3,
    www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html Den blev stängd nyss eftersom det gått 3 månader men den lever kvar i en del 2 men det är inte så många inlägg i den än så jag rekomenderar att du läser den gamla om du är intresserad. Den nya finns i min sidfot att bara klicka i.
    Omega-3 & -6 är även nyttigt för den som är gravid och ammar så du kan läsa den för din skull också Att sova bättre och ha ett glatt humör gillar nog alla.

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Syster mia

Kan ni inte turas om med sovmorgon de helgerna ni har barnen. Köp öronproppar och gör så att du tex tar sovmorgon lördag (han går upp och tar hand om barnen) och på söndagen får maken sova och du gå upp. Så gör vi på helgerna. Alla behöver få sova ut nån gång.

• Pumanprinsen

Byt helg..
    Så barnen är där när du jobbar ist.

• fruis

Å andra sidan är det en bra övning. Dina sovmorgnar är snart historia i vilket fall som helst. Jobbar du varannan helg har du ju lediga dagar mitt i veckan som du kan sova lite extra på än så länge.

• LiRo09

Tack för att vi svarat!

De sover bra när dom väl sover och det är aldrig tjaffs om sänggående utan de lägger sej så gärna. På dagarna när det är vila också. Tack och lov!

Det går inte att byta helg så dom är här när jag jobbar. För den ena helgen går jag upp klockan 5 på morgonen, börjar 06.30, och den andra helgen börjar jag klockan 15.30 på eftermiddagen och skulle inte orka va vaken från 6 på morgonen och jobba till 22 på kvällen sen. Vi har prövat, men det funkar inte.

Öronproppar har jag införskaffat mej och hade för första gången nu i natt. Vilken skillnad! Killen gick upp och jag fick sova två timmar längre! Är så tacksam!!

• Syster mia

Dä kanske du själv har löst problemet redan

• PixieApa

Stackare! Det låter jättejobbigt. Kan han inte byta helg? Ett tag i alla fall? Jag menar, det är jobbigt att vara gravid

• tyresö

jag är oxå styvmamma åt en glad kille på fyra år. Han bor hos oss varannan vecka och när helgen kommer turas vi om att gå upp. Då får både jag och pappan iaf en dag i veckan att sova ut.Lördag går jag upp och på söndag tar min sambo sonen på morgonen.
    klart att jag hör när de leker om jag sover, men jag har vant mig vid att somna om.

• styvmamma

Hejsan.
    Jag är själv bonusmamma till två barn har ett sedan innan o vi har ett tillsammans. Alltså e vi många
    Vi har min sambos barn varnnan vecka o min son åker till sin pappa varannan helg. Vår minsta vaknar alltid vid 07.00 följta av nästa osv...
    Min sambo o jag turas om så vi får vars en sovmorgon på helgen. O för att vi ska få de tar vi på dem barn som e vakna o går ut. De låter kanske jobbigt men de e mysigt. Vi äter lite, klär oss o går iväg. Matar ankor eller köper bullar på bageriet osv.
    Klart gör vi inte detta i flera timmar men de gör att minstingen somnar om o Sessan e lagom "trött" när vi kommer tillbaka för att sitta i soffan o mysa när jag/han tar en kopp kaffe o väntar på de andra.

De e super viktigt för dig att sova.
    Åk till mamma en helg o koppla av. De kommer verkligen göra gott o du får mängder av energi. Dessutom får barnen en helg SJÄLV med pappan vilket oxå är en viktigt grej.
    Lycka till gumman !
    Jenna

• Calles matte

Du får tycka hur mycket du vill, och det ÄR viktigt med tillräckligt med sömn, speciellt under tiden man är gravid. Måste ni ha barnen just varannan helg, kan ni inte hitta ett schema som är mer anpassat efter dina jobbtider? T ex om ni har barnen 2 helger i rad ibland och sedan är utan dem i två helger, eller nåt sådant, helt beroende på hur ditt schema ser ut. Jag förstår att du inte vill jobba VARJE helg som barnen är hos er men det är också viktigt att du och din sambo får egen tid när du är ledig så att ha barnen VARJE helg som du är ledig är inte heller bra. Dock har din sambo redan barnen så lite så att minska antalet helger känns inte som ett bra alternativ, bättre då att byta vissa helger så att det passar. Det bör dock vara efter ett förutbestämt schema så att alla har koll på vad som gäller och det inte behöver bli en massa diskussioner hela tiden.

Har själv erfarenhet av annorlunda umgängesscheman då mina bonusbarns mamma jobbar nätter och helger. Hennes schema i kombination med att vi hade "varannan vecka" gjorde i början så att jag och min man ALDRIG hade en helg utan barnen vilket inte funkade särskilt bra i längden. Vanliga "varannan veckas" scheman funkar helt enkelt inte särskilt bra ihop med udda arbetstider, har man det så får man pussla ihop det på något annat sätt. Numera har vi hittat en modell som är baserad på en treveckorsperiod som följer mammans rullande arbetsschema. På detta sätt är barnen lika mycket hos oss som hos sin mamma och vi får (äntligen!!!)bonusbarnfria helger ibland.

• Bonnie Tyler

Byt vecka så att du är ledig den helgen då han inte har barnen. Då blir det inte lika trångt hemma och du får både sovmorgon ibland samt träffa din man i lugn och ro ibland.

Ska ni inte skaffa större bostad?

• Casper04

Om jag var du så ta en dag då du sover vid din mamma säg bara att du behöver vila lite. Helt förståeligt om du dessutom är med barn! Alla har vi olika behov. Lättaste du kan göra med barnen är att vara ute så mycket som möjligt. Gå till parken och ta med dig fika och sätt dig ner. Man behöver oftast inte sova utan bara vila lite och är du i parken kan ungarna roa sig själva när du njuter av din välförtjänta rast.

• Mamma Muh

Ohh, grattis och lycka till med magen! Jag har själv en liten kille på snart 3 år så jag förstår helt och hållet vad du menar med att er kille inte är stilla långa stunder...man blir helt slut! Å andra sidan så är jag tacksam över att han är frisk och kry och jag vet att han bara är glad och sprallig när han busar. Icke desto mindre är det påfrestande, jag vet!
    Du får tycka hur mycket du vill och det ska du också göra annars kommer du att ångra dig senare, tror jag. Öronproppar är ett bra förslag och att du sover hos din mamma är ett annat bra förslag. Jag gissar att det ändå känns lite märkligt att åke hemifrån och liksom lämna pappan till barnen själv med dem, fats det kan ju å andra sidan vara en generös gest från dig att ge dem egen tid tillsammans (plus att du får rå om dig själv ett tag). Jag tycker att du ska sova hos din mamma ett par helger (kanske även när barnen inte är hos er med tanke på bygget utanför) för ni behöver vila tills det nya barnet kommer. Lycka till!

• LiRo09

Hej och tack för alla era råd och ert stöd!

Det är med att turas om med sovmorgon är bra, men jag känner inte att jag vill ställa upp på det. Sambon jobbar inte för tillfället och har sovmorgon varje dag, så det tycker jag han ska göra. Gå upp tidigt alltså när barnen är här. Det är enda gången han gör det.
    Men sen när vi båda jobbar, då är det absolut en bra grej!

Och att jag skulle kunna byta helg på jobbet... Det går inte. Det passar inte ihop med resten av mitt schema eller med andras på jobbet heller. Om jag ska byta måste ungefär 10 andra också byta. Så det är uteslutet. Tyvärr.

Vi kan heller inte komma överrens om något med barnens mamma. Inte ens min kille och hon kan komma överrens om något. Hon har inte kommit över att han flyttat och träffat en ny och väntar barn med en ny tjej än. Så ingenting passar henne och hon sätter sej alltid på tvären.

Vi vill absolut har större lägenhet, men som alla som bor i stockholm vet, så är bostadssituationen här inte så att det växer lediga hyreslägenheter på träd. Och vi har inte den ekonomin att vi skulle kunna köpa oss en lägenhet heller. Så vi står fint och köar i en bostadskö. Och det är ju också ett känt faktum att det går inte på en vecka.

Jag får sova hos mamma ibland. Det går bra! Och om en månad ska de vara klara här utanför med bygget, HOPPAS jag. För de har ju faktiskt bara hållt på i snart 10 månader! Byggjobbare!!! Så då hoppas jag kunna få sova lite! Men tills dess, ÖRONPROPPAR!

Tack igen!

Svar på tråden Behöver råd! Hur mycket får jag tycka?