• lady76

Finns det någon här som har genomgått en styvbarnsadoption??

Min make har adopterat min son.Adoptionen gick igenom i februari.Vi skickade in en ansökan om adoption bifigade folkbokföringspapper och betale en avgift på 375 kr har jag för mig.En summa som tingsrätten tar ut för handläggningen.Sedan fick vi hem papper om mammam(jag)gav mitt samtycke till adoptionen och den biologiske pappan fick också ge sitt svar,samtycke eller inte smatycke.Sedan fick vi komma på samtal till familjerätten och berätta varför bakgrunden till varför min man ville adoptera min son.Sedan fick vi hem ett papper att tingsrätten gett sitt samtycke,men stadsdelsnämnden måstegodkänna också.Och sedan togs beslutet i nämnden under ett slutet sammanträde därdegodkände adoptionen.Hela processen tog ett halvår.

• lady76

Jsg hade ensam vårdnad + att biologiska pappan gav sitt samtycke.Såman måste nog få samtycke av pappan eller att speciella omständigheter om han nekar!
    Lycka till!

• lady76

Mn beställer papper om adoption från tingsrätten där man bor.Samtidigt betalar man en handläggningsavgift till tingsrätten innan man sänder in papprena!Man får förklara i brevet varför man vill adoptera + att man skickar med papper från skattemyndigheten på folkbokföring på barnet och den som vill adoptera!

Svar på tråden Finns det någon här som har genomgått en styvbarnsadoption??