• Anonym

Finns det någon här som har genomgått en styvbarnsadoption??

Jag kommer under hösten att lämna in ansökan om att adoptera min mans barn. Finns det någon här som genomgått samma sak och kan ge mig information om processen samt komma med lite tips och råd?

Tacl på förhand!

• Svar på tråden Finns det någon här som har genomgått en styvbarnsadoption??
  • en glad

Man skickar in en ansökan om adoption till tingsrätten och bifogar (helst - ett ok från den andra föräldern om hon inte har del i vårdnaden alt samtycke om hon också är vårdnadshavare) ... sedan kommer tr att be soc utreda om adoptionen är förenlig med barnets bästa... Jag kan säga att det är svårt att få igenom en adoption om inte den andra föräldern säger ok!

• Anonym

Någon som har adopterat eller har en maka/make som gjort det?

• linjes
    kela3 skrev 2008-09-04 12:24:40 följande:
    inboxa mej,så kan vi prata....
    Får jag oxå inboxa dig?
  • lady76

Min make har adopterat min son.Adoptionen gick igenom i februari.Vi skickade in en ansökan om adoption bifigade folkbokföringspapper och betale en avgift på 375 kr har jag för mig.En summa som tingsrätten tar ut för handläggningen.Sedan fick vi hem papper om mammam(jag)gav mitt samtycke till adoptionen och den biologiske pappan fick också ge sitt svar,samtycke eller inte smatycke.Sedan fick vi komma på samtal till familjerätten och berätta varför bakgrunden till varför min man ville adoptera min son.Sedan fick vi hem ett papper att tingsrätten gett sitt samtycke,men stadsdelsnämnden måstegodkänna också.Och sedan togs beslutet i nämnden under ett slutet sammanträde därdegodkände adoptionen.Hela processen tog ett halvår.

• Kloss

Föräldrabalkens 4:e kapitel

kap. Om adoption

1 § Man eller kvinna, som fyllt tjugufem år, må med rättens tillstånd antaga adoptivbarn. Rätt att antaga adoptivbarn tillkommer även den som fyllt aderton men ej tjugufem år, om adoptionen avser eget barn, makes barn eller makes adoptivbarn eller om synnerliga skäl eljest föreligga. Lag (1974:236).

2 § har upphävts genom lag (1988:1251).

3 § Makar får inte adoptera annat än gemensamt. Den ena maken får dock ensam anta adoptivbarn, om den andre vistas på okänd ort eller lider av en allvarlig psykisk störning. Den ena maken får också annars med den andres samtycke adoptera dennes barn eller adoptivbarn eller eget barn. Lag (1991:1546).

4 § Andra än makar må ej gemensamt antaga adoptivbarn. Lag (1970:840).

5 § Den som har fyllt tolv år får inte adopteras utan eget samtycke.
    Sådant samtycke behövs dock inte, om den som skall adopteras
    1. är under sexton år och det skulle skada honom eller henne att bli tillfrågad, eller
    2. är varaktigt förhindrad att lämna samtycke på grund av en psykisk störning eller på grund av något annat liknande förhållande. Lag (1991:1546).

5 a § Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke skall ha lämnats sedan hon har återhämtat sig tillräckligt efter nedkomsten. Vid adoption av någon annans adoptivbarn skall i stället samtycke inhämtas från barnets adoptivföräldrar eller, om en adoptivförälder är gift med någon av barnets föräldrar, från båda dessa makar.
    Samtycke enligt första stycket behövs inte av den som lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. Är detta fallet i fråga om var och en av dem som enligt första stycket skall samtycka till adoptionen, skall i stället samtycke inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet. Lag (1994:1433).

6 § Rätten skall pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Vid bedömningen av om det är lämpligt att adoptionen äger rum skall rätten, även när barnets samtycke inte behövs, ta hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.
    Ansökningen får inte bifallas, om det från någon sida har getts eller utlovats ersättning eller om det har avtalats om bidrag till barnets underhåll. Underhållsbidrag i form av engångsbelopp är dock inte hinder för tillstånd till adoptionen, om beloppet har inbetalts till socialnämnden i den kommun där adoptanten är folkbokförd eller om det till nämnden har utfärdats en förbindelse på beloppet, vilken har godkänts av sökanden och nämnden. För det belopp som har inbetalts till nämnden skall genom dess försorg hos en försäkringsgivare inköpas en efter underhållsskyldigheten anpassad livränta åt barnet, om inte avtalet hindrar det eller nämnden finner att beloppet kan användas på något annat lämpligt sätt för barnets underhåll.
    Ett avtal om ersättning eller underhåll, som borde ha medfört att ansökningen avslogs om rätten hade känt till avtalet, är utan verkan även om ansökningen bifalls. Lag (1995:1242).

7 § När det gäller adoptivbarnets ställning i förhållande till adoptanten och dennes släktingar upphör all verkan av adoptionen, om adoptivbarnet adopteras av annan än adoptantens make. Lag (2004:764).

• Anonym

Tack för ditt svar!
    Gav pappan sitt samtycke? Eller gick adoptionen igenom trots hans nekande?

lady76 skrev 2008-09-14 17:21:56 följande:
    Min make har adopterat min son.Adoptionen gick igenom i februari.Vi skickade in en ansökan om adoption bifigade folkbokföringspapper och betale en avgift på 375 kr har jag för mig.En summa som tingsrätten tar ut för handläggningen.Sedan fick vi hem papper om mammam(jag)gav mitt samtycke till adoptionen och den biologiske pappan fick också ge sitt svar,samtycke eller inte smatycke.Sedan fick vi komma på samtal till familjerätten och berätta varför bakgrunden till varför min man ville adoptera min son.Sedan fick vi hem ett papper att tingsrätten gett sitt samtycke,men stadsdelsnämnden måstegodkänna också.Och sedan togs beslutet i nämnden under ett slutet sammanträde därdegodkände adoptionen.Hela processen tog ett halvår.
  • lady76

Jsg hade ensam vårdnad + att biologiska pappan gav sitt samtycke.Såman måste nog få samtycke av pappan eller att speciella omständigheter om han nekar!
    Lycka till!

• Anonym
    lady76 skrev 2008-09-14 17:21:56 följande:
    Vad är det för pappaer som ska skickas in o vart beställer man dom?
  • Anonym

Tack!

lady76 skrev 2008-09-15 10:05:14 följande:
    Jsg hade ensam vårdnad + att biologiska pappan gav sitt samtycke.Såman måste nog få samtycke av pappan eller att speciella omständigheter om han nekar!Lycka till!
  • lady76

Mn beställer papper om adoption från tingsrätten där man bor.Samtidigt betalar man en handläggningsavgift till tingsrätten innan man sänder in papprena!Man får förklara i brevet varför man vill adoptera + att man skickar med papper från skattemyndigheten på folkbokföring på barnet och den som vill adoptera!

• linjes

DEt här fick jag till svar när jag idag mailade familjerätten..

Hej xxxxxx
    Jag skall försöka att informera lite angående din frågeställning.
    När det gäller styvbarnsadoption skall ni vända er till tingsrätten för
    att göra en ansökan.
    Om tingsrätten har färdigtryckta blanketter eller om de förväntar sig
    att man skriver på fri hand så att säga vet jag tyvärr inte, men det kan
    du få reda på om du ringer till Östersunds tingsrätt
    eller mailar ostersunds.tingsratt@dom.se.

Kravet för adoptionen är att den som adopterar har som syfte att
    fostra och försörja barnet som sitt eget barn. Det skall också kunna
    konstateras att den som vill adoptera och det barn som han vill adoptera
    har en god relation. Dessutom att den som vill adoptera har levt i ett
    stabilt förhållande med den biologiska föräldern/vårdnadshavaren och att
    förutsättningen för ett fortsatt stabilt förhållande är goda.

Den andre biologiske föräldern måste ge sitt medgivande till att en
    annan man får adoptera. Det kan endast ske undantag från denna regel om
    det kan konstateras att den andre föräldern haft lite eller inget
    intresse av kontakt med barnet.

I de flesta ärenden avseende styvadoption begär Tingsrätten att
    Socialnämnden yttrer sig om lämpligheten av att adoptionen genomförs.
    Vad som skall prövas är om adoptionen är förenligt med barnets bästa.

Om du har flera frågor får du gärna kontakta mig på telefon

Med vänlig hälsning
    xxxxxx

• Anonym
    Svar på #13
    Tack för att du delar med dig...
  • linjes
    Anonym skrev 2008-09-15 18:26:13 följande:
    Svar på #13Tack för att du delar med dig...
    Ja varför inte känns bra att veta att det finns fler i samma sits
  • dra

Hej alla!

Jag hoppas att någon kan svara mig. :)

Vi har just fått beslut från tingsrätten om att min man får adoptera sitt styvbarn, min son alltså. Men lady76 hade skrivit här att "Sedan fick vi hem ett papper att tingsrätten gett sitt samtycke,men stadsdelsnämnden måste godkänna också.Och sedan togs beslutet i nämnden under ett slutet sammanträde därdegodkände adoptionen.Hela processen tog ett halvår." 

I våra papper står det ingenting om stadsdelsnämnden...Betyder detta att tingsrättens beslut är det som gäller eller måste vi vänta på något annat?

Svar på tråden Finns det någon här som har genomgått en styvbarnsadoption??