• Le petite moi

Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?

Min pappas kvinna dog igår och jag är så förtvivlad och ledsen så det går inte att beskriva i ord. Jag jobbar 18- 22 ikväll men har sagt att jag inte kommer att orka det, men pga att det inte finns vikarier så måste jag jobba.
    Jag fick veta att hon avlidit när jag var på jobbet igår, men jag härdade ändå ut och kämpade mig igenom hela dagen 08- 22 och fick gråta och släppa ut min sorg först efter jobbets slut. Nu vill jag bara packa väskan och resa hem till min familj. Det jag allra minst vill är att åka och jobba ikväll. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?
  • Ylle

beklagar sorgen.

man har rätt att ledig om en anhörig dör. kan inte exakta reglerna dock.

sjukskriv dig om chefen bråkar. du ska ju inte behöva stå och gråta på jobbet...

• Sniglar och Krut

Oj, jag har ingen aning om vad du har rätt till.
    Men det låter rent förjävligt om du inte skulle få ledigt för att åka till din pappa nu!
    Jag kommer inte med mycket hjälp som sagt, men kan du inte ringa FK och fråga?

Beklagar er sorg!

• Le petite moi

Ringa till FK? Facket? Jag är bara med i a- kassa
    Sniglar och Krut skrev 2008-09-02 14:44:18 följande:

Oj, jag har ingen aning om vad du har rätt till.Men det låter rent förjävligt om du inte skulle få ledigt för att åka till din pappa nu! Jag kommer inte med mycket hjälp som sagt, men kan du inte ringa FK och fråga?Beklagar er sorg!
  • hemliga jag

Jag vet inte vad reglerna säger, men jag tycker absolut att du BORDE ha rätt att inte jobba just nu. Och jag tycker du ska försöka ta dig hem till din pappa om du har minsta möjlighet/rättighet.

• Sniglar och Krut

Försäkringskassan. Ring och fråga dom tänkte jag.

Le petite moi skrev 2008-09-02 14:45:57 följande:
  • raspberryrevolution

man har rätt till en dag utan löneavdrag när släkting dör;

Släktkretsen
    Till egen familj och den närmaste släktkretsen bör i regel hänföras tjänstemannens make, föräldrar, far- och morföräldrar, fosterföräldrar, svärföräldrar, barn, barnbarn och syskon samt när det är fråga om begravning, bouppteckning eller arvskifte även farbror, faster, morbror, moster, syskonbarn, svärson, svärdotter, svåger och svägerska. För att lön skall utgå vid tjänstledighet för bouppteckning eller arvskifte krävs utöver sådant släktskap mellan tjänstemannen och den avlidne att tjänstemannen är dödsbodelägare.

Beklagar sorgen!

• Life is Peachy

beklagar sorgen.

man har som Ylle skriver rätt att ta ledigt med betalt ( i två dagar tror jag) om det är en anhörig men det gäller oftast (tyvärr) bara mamma, pappa mor och farföräldrar samt syskon. Äkta släktskap så att säga.

har varit i samma sits, då var det mormors gubbe som gick bort men eftersom att vi inte var släkt trots att han varit som en morfar för mig så hade jag egentligen ingen rätt att ta ledigt men hade en snäll chef som gav mig ledigt. (fast utan betalt)

Detta beror också på vilket fack du tillhör. jag hör till metall.

• challan82

jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det ska vara en mycket nära anhörig för att man skall få gå hemma....barn,sambo,man,pappa,mamma.

• Le petite moi

Jag har nyss börjat detta jobb. Pratat med dom på kontoret och dom beklagade inte ens sorgen. Kyligt tycker jag. Jag har inte skrivit på några papper/avtal ännu eftersom att jag började jobbet igår. Just nu känner jag att jag vill skita i allt, skita i detta jobb och jobba för någon annan som är mer förstående.

Svar på tråden Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?