Inlägg från: Le petite moi |Visa alla inlägg
  • Le petite moi

Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?

Min pappas kvinna dog igår och jag är så förtvivlad och ledsen så det går inte att beskriva i ord. Jag jobbar 18- 22 ikväll men har sagt att jag inte kommer att orka det, men pga att det inte finns vikarier så måste jag jobba.
    Jag fick veta att hon avlidit när jag var på jobbet igår, men jag härdade ändå ut och kämpade mig igenom hela dagen 08- 22 och fick gråta och släppa ut min sorg först efter jobbets slut. Nu vill jag bara packa väskan och resa hem till min familj. Det jag allra minst vill är att åka och jobba ikväll. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?
  • Le petite moi

Ringa till FK? Facket? Jag är bara med i a- kassa
    Sniglar och Krut skrev 2008-09-02 14:44:18 följande:

Oj, jag har ingen aning om vad du har rätt till.Men det låter rent förjävligt om du inte skulle få ledigt för att åka till din pappa nu! Jag kommer inte med mycket hjälp som sagt, men kan du inte ringa FK och fråga?Beklagar er sorg!
  • Le petite moi

Jag har nyss börjat detta jobb. Pratat med dom på kontoret och dom beklagade inte ens sorgen. Kyligt tycker jag. Jag har inte skrivit på några papper/avtal ännu eftersom att jag började jobbet igår. Just nu känner jag att jag vill skita i allt, skita i detta jobb och jobba för någon annan som är mer förstående.

• Le petite moi

Du skriver att man har rätt till en betald dag när en släkting dör? Måste man vara med i facket då? Jag är endast med i a-kassa. Varför har dom inte kunskap om en sån sak på en arbetsplats?

raspberryrevolution skrev 2008-09-02 14:48:01 följande:
    man har rätt till en dag utan löneavdrag när släkting dör; SläktkretsenTill egen familj och den närmaste släktkretsen bör i regel hänföras tjänstemannens make, föräldrar, far- och morföräldrar, fosterföräldrar, svärföräldrar, barn, barnbarn och syskon samt när det är fråga om begravning, bouppteckning eller arvskifte även farbror, faster, morbror, moster, syskonbarn, svärson, svärdotter, svåger och svägerska. För att lön skall utgå vid tjänstledighet för bouppteckning eller arvskifte krävs utöver sådant släktskap mellan tjänstemannen och den avlidne att tjänstemannen är dödsbodelägare.Beklagar sorgen!
  • Le petite moi

Men om jag inte kan vara ledig för att det inte finns vikarier att ta in då kan jag ju heller inte sjukskriva mig. Ibland måste man åka och jobba när man åär sjuk om det inte finns resurser

• Le petite moi

Jo det är kollektivanslutet

Hägris skrev 2008-09-02 14:59:35 följande:
    Jag undrar om man kan använda sig av vad som står i avtalet om man inte är med i facket, är ditt jobb kollektivanslutet?Du borde ju kunna sjukskriva dig annars? *beklagar sorgen*
  • Le petite moi

Nu har jag ringt och sjukskrivit mig. Fan va kyliga dom är. Dom blev skitsura. Det finns ingen annan att ta in sa dom, men är det egentligen mitt problem? Ingen stöttning har man fått, bara skit. Hon la på luren med ett surt - Hej då!
    Fan, vad människor kan vara känslokalla.

• Le petite moi

Hur kan jag på bästa sätt ta reda på uppgifter om det gällande kollektivavtalet på min arbetsplats?

• Le petite moi

Jag verkar veta mer om kollektivavtalet än dom på kontoret. Detta mailade jag nyss till dom:

Hej Helene!

Jag skulle vara mer än tacksam om ni...... (vill inte utge vilka dom är) kunde maila, eller
    per post skicka mig det gällande kollektivavtalet.
    Vid dödsfall (inom familjen) så gäller oftast kort ledighet utan löneavdrag där omfattningen av ledigheten/permissionen bestäms av arbetsledaren utifrån kollektivavtalet. Men det har ni säkert koll på.

mvh
    Maria Ökvist
    dom:

Svar på tråden Dödsfall i familjen men måste jobba ändå kan det vara rätt?