Hej igen!
Vi diskuterade aldrig snitt, och det var inget jag ville heller. Jag har gått igenom flera vaginala förlossningar tidigare så just det skrämde mig inte. Då var jag mer rädd för att bli snittad.
Psykiskt mådde jag ok under graviditeten, oron började ju längre tiden gick. Jag pratade mycket om min oro med läkaren och sa att jag inte ville gå längre än till v.36+4, den dagen i graviditeten vår son dog. Men läkaren sa hela tiden att det är bra om barnet får stanna i magen så länge som möjligt för mognadens skull, men hon sa också att min psykiska hälsa vägte tungt, jag blev erbjuden att bli inlagd sista veckan innan igångsättning om jag hade känt mig tryggare med att vara på sjukhuset. Men jag stannade kvar hemma. Jag var på kontroll när jag var i v.36+4 och allt såg ok ut så då kände jag att jag skulle orka vänta hemma några dagar till. Jag hade ju hela tiden möjligheten att åka in om jag kände att det blev för mycket.
Jag blev inlagd för igångsättning på em, fick då ett vaginalt piller som skulle få livmodertappen att mogna. Fick mycket molvärk och sammandragningar av den, men öppnade mig ingentling. Fick sömntablett för att sova några timmar på natten och det gjorde nog susen för tidigt på morgonen hade jag regelbundna sd med 8-10 min intervall.
9.30 var jag öppen tre cm. och då tog de hål på fosterhinnorna, då körde det igång ordentligt. Klockan 13.59 föddes vår son, så förlossningen gick mycket lätt och smidigt.
De hade x-tra bevakning på mig och barnet under hela förlossningen, så jag kände mig lugn och trygg.