• tinaw

Svår havandeskapsförgiftning, någon?

Tassar in i tråden för att återkomma lite senare. Jag har haft HF fyra gånger, första gången blev det eklampsi (kramper) och nu sist började jag svullna i vecka 13. :(

Kika gärna in i min blogg, prematurbloggen.wordpress.com

• tinaw
    Maadddox skrev 2008-09-05 08:00:01 följande:
    Om man får svar havandeskapförgiftning..kan det sluta med att man inte kan få fler barn då?
    Det beror på vilken typ av HF man får. Oftast kan man få fler barn, men med vissa akuta förlopp av tex HELLP etc kan de avråda från en ny graviditet. Ganska många som fått HF tidigt får det igen, men sällan lika allvarligt. De som fått HF sent brukar inte få det igen ens. Sen finns det ett litet fåtal kvinnor som får HF varje graviditet. En sån är jag.
  • tinaw

Dessie: HELLP betyder ungefär "blodsönderfall, höga leverenzym, låga koagulationsvärden". Dels märker man att det handlar om HELLP på att man ofta får väldigt ont i levern (buken eller ryggen och kanske uppmot axeln), det brukar gå rätt fort, men sen är det saker man gör blodprov för att kolla. Här finns rätt bra info: www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php och så finns ju hellp.org , bra sida!

Svar på tråden Svår havandeskapsförgiftning, någon?