Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Ni som fick första prematurt, hur gick det med andra??

Mitt första barn kom i v.30+4. Då hade jag legat inne på bb i 12 dagar för svår preeklamsi (hf). Jag snittades och efter ca 6 veckor på neo fick vi komma hem.
    Vid nästa graviditet skulle jag skriva in mig tidigt hos bm för att det skulle finnas tid till alla läkarbesök extra koller. Jag fick börja äta Trombyl i v. 16 tror jag att det var och skulle äta fram till 35+6. Jag var på några tillväxt-ul och flödeskoll. Jag har en liten missbildning i livmodern, en mellanvägg (septum) som gör livmodern mindre och den var läkarna lite orolig för, men det har gått bra, den verkade ha töjt sig i kapp med livmodern. Sen låg jag farligt nära gränsen till graviditetsdiabetes.
    När jag var i v.35+3 gick vattnet. jag blev inlaggd, de försökte stoppa det, fick bara gå upp på toa. Men det visade sig att jag hade en infektion och blev igångsatt. Hon kom i v.35+5. Vaginal förlossning. Blödde lite mer än vanligt. Var kvar på neo i ca 5 dagar för att sola och att lära sig att amma.

Strax efter jag fått tjejen råkade jag bli gravid igen, inte alls planerat. Kände att det verkligen inte var bra med tanke på alla mina graviditetskomplikationer sen visade det sig att jag väntade tvillingar. Så jag fock börja med Trombyl direkt, var i v.11 tror jag. Läkarna hade inte så gott säga om den graviditeten med tanke på mitt septum, de trodde barnen skulle kunna komma redan i v. 26-28 nångång. I v. 25 var tappen förkortad och påverkad, jag hade sammandragningar, jag blev inlagd på bb igen, sängläge. Bara upp på toa. Många ul, tillväxt, flödeskoller och mätningar av tappen. Tv2 växte inte som han skulle heller. Men jag vilade och vilade och ... Tog mig ända till v.35+4, då gick vattnet. Då var det inget prat om att stoppa. Vaginal förlossning. Tv2 fick lite hjälp med klocka. Var kvar på neo i ca 10 dagar för solning och lära sig att amma.
    Ett dygn till på tvillinggraviditeten och det hade blivit min längsta Jag har inte kommit till det där stadiet att man varkligen är trött på att vara gravid i någon av mina graviditeter så jag har aldrig fått uppleva de sista riktigt jobbiga veckorna när man bara vill att allt ska var över, det är något som jag saknar. (Gillar att vara gravid ) Men jag har fått ta det lungt och har haft det skönt på neo, inte den där stressen som det ibland kan bli på bb. Att man fort ska hem, amma till varje pris osv.
    Jag vill inte ha fler barn så jag känner mig lite snuvad på en del saker, jag har aldrig fått den där riktigt normala graviditeten, t.o.m. gå över tiden tex.

Svar på tråden Ni som fick första prematurt, hur gick det med andra??