• I have a kid

hjälp hon spyr av nan1

Hej har en liten prem tjej på 2 månader som föddes i vecka 29+4 . och hon har haft problem med MKT kräkningar, då hon var några veckor så föst prövades pre nan hyn ersättning, funkade inte så bra. sen prövade dom nutramigen, funkade inte heller,
    hon spydde massor, när vi fick börja fara hem så gav vi pre nan hyn, (((recept belagd)) men dom ville inte ge oss recept på det då hon blev utskriven från neo. så då började vi med nan 1, och hon spyr tjocka spyor av denna ersättning inte bara 1 gång hon spyr ner sig helatiden och hadde inte gått upp i vikt sisst på bvc vägde 3.kg samma som då vi blev utskrivna från neo. vad ska vi ge henne???? hon orkar inte eller vill inte amma heller. HJÄLP!!!!

• Svar på tråden hjälp hon spyr av nan1
  • ProPPens
    I have a kid skrev 2008-08-22 20:06:50 följande:
    Tindra02 OKEJ.. har du nått råd hur får man dom att kräka mindre om det nu går??? och hur fasen gör man föra att skydda sängkläder å i vagnen ?? har prövat dubbla handukar och palst påsar under funkar ej
    Jag har också ett kräkbarn, iof kräks hon inte kaskader men hon kräks ofta och ibland mycket. I vagnen har jag plastat underlägg (från IKEA). I sängen har vi bara handdukar när hon ligger i våran, i sin har hon plastat underlägg under och handdukar på kudden. Underläggen från IKEA är toppen för dom kan man tvätta! Jag klipper till dom i lagom storlek och använder där det behövs.
    Världens finaste Vendela är här!!! 7/7-08
  • I have a kid

ProPPens
    OKEJ SKA testa det, vad heter underläggen??

Tindra02 vi har prövat allt hon spyr så fort man petar i henne nästan, hons pyr under måltid efter måltid å lite då å då tjocka kräkningar som man knappt får bort från kläderna

• Tindra02

Usch sånt är så tråkigt...
    Man får ha  mycket ombyte då ju...
    Nä kan tyvärr inte hjälpa dig...
    Vår grabb kräkte bara efter men mycket istället...
    Hoppas det går över för henne...

• gbg74

Brukar hon rapa nånting?
    Vår son kräks om han inte rapar flera gånger när han äter, både under och efter målet.

Sen kanske det kan vara så att hon inte behöver så mycket mat som hon får? Det verkar ju som om hon har gått upp väldigt snabbt så hon kanske skulle nöja sig med mindre mat?

Hoppas att det lugnar ned sig med kräkningarna snart!

• Viggo och pyrets mamma

HAr tyvärr inget tips till dig men min pojk äe också kräksbarn även om han inte verkar kräkas så mycket som din, ni har inte diksuterat med BVC om babysemp ersättningen kankse får henne att spy mindre, det är nån liten skillnad mellan den och nan och det kan ju vara det som gör så att hon spyr lite mindre iaf. Men iaf, min svågers dotter kräktes också mycket och han sa att för dem så minskade det när hon började äta mer och mer fast föda alltså runt 6 mnd och det verkar som att det kommer göra det för oss också för Viggo får gröt på kvällen nu och den kräks han aldrig upp.

• I have a kid

gbg74

jo vi rapar henne.. men hon spyr mindre om vi inte gör det, ååå igår var så hemskt skulle kolla ca 1timme efter måltid om hon hadde bajjat i blöjan så jag kunde byta innnan vi skulle sova.

å hon spydde så som dom bara gör på film, guud det bara forsade ut från hennes mun halva våran soffa ((vi har en jätte lång stor soffa) var täckt i tjocka spyor hela jag, & golvet

det var riktigt läskigt kan spädisar ha magsjuka????

• Viggo och pyrets mamma

japp det kan de, det trodde de att viggo hade när han var 6 v, vi blev inlagda över natten för att han kräktes så mycket men det var när det var riktig värmebölja så han blev slö av det så han fick vätske drop ett par timmar under natten iom att vi kom in på kvällen, men du kan lätt kolla om ditt barn är uttorkat genom att kollafontanellen är den riktigt insjunken så är det läge att ringa åtminstone bvc om det är vardag, har de inte kollat om hon har reflux?? lite insjunken är dock fontanellen alltid.

I have a kid skrev 2008-08-23 13:02:11 följande:
    gbg74 jo vi rapar henne.. men hon spyr mindre om vi inte gör det, ååå igår var så hemskt skulle kolla ca 1timme efter måltid om hon hadde bajjat i blöjan så jag kunde byta innnan vi skulle sova. å hon spydde så som dom bara gör på film, guud det bara forsade ut från hennes mun halva våran soffa ((vi har en jätte lång stor soffa) var täckt i tjocka spyor hela jag, & golvet det var riktigt läskigt kan spädisar ha magsjuka????
  • ProPPens
    I have a kid skrev 2008-08-23 01:46:17 följande:
    ProPPens OKEJ SKA testa det, vad heter underläggen?? Tindra02 vi har prövat allt hon spyr så fort man petar i henne nästan, hons pyr under måltid efter måltid å lite då å då tjocka kräkningar som man knappt får bort från kläderna
    Det heter krama madrasskydd. Här kan du kolla in det: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10024388
    Världens finaste Vendela är här!!! 7/7-08
  • I have a kid

TILL ER ALLA:

vi har nu kommit på av en slump varför freja spyr så mkt
    (( hon har alltid spytt efter måltid men väldigt lite ))

iaf så sa jag till min sambo nyss då jag just skulle börja mata freja att:

vad lite nan det blir blev ju bara 20 ml kvar efter att jag hällt 90 ml i henns flaska, å endå vispade jag 8 mått nan och hadde 210 ml vatten.

Då säger sambon: VAAAA ÄR DU GALEN
    jag: VADÅ DÅ?

sambon: MEN DU SKA JU HA 240 ML VATTEN FÖR 8 MÅTT NAN.

jag: VAAA MEN DU HADDE JU SKRIVIT UPP PÅ PAPPRET häll vatten till sissta sträcket på flaskan vilket är 210 ml och 8 mått nan.

samnbon:: NÄÄ DET HAR JAG INTE

jag: GÅ OCH KOLLA DÅ FÅR DU SE!!!

sambon går å kollar å OPPPS!!! han hadde skrivit fel,

vi är vana med färdig vispade nan 1 och jag är jätte dålig på ml så han hadde då skrivit upp till mig...

• I have a kid

ändring RÄTTA inlägget!!!!!
    I have a kid skrev 2008-08-23 15:26:46 följande:

TILL ER ALLA: vi har nu kommit på av en slump varför freja spyr så mkt(( hon har alltid spytt efter måltid men väldigt lite ))

iaf så sa jag till min sambo nyss då jag just skulle börja mata freja att:

vad lite nan det blir blev ju bara 20 ml kvar efter att jag hällt 90 ml i henns flaska, å endå vispade jag 8 mått nan och hadde 120 ml vatten.

Då säger sambon: VAAAA ÄR DU GALEN

jag: VADÅ DÅ?

sambon: MEN DU SKA JU HA 240 ML VATTEN FÖR 8 MÅTT NAN.

jag: VAAA MEN DU HADDE JU SKRIVIT UPP PÅ PAPPRET häll vatten till sissta sträcket på flaskan vilket är 120 ml och 8 mått nan.

samnbon:: NÄÄ DET HAR JAG INTE

jag: GÅ OCH KOLLA DÅ FÅR DU SE!!!

sambon går å kollar å OPPPS!!! han hadde skrivit fel,

vi är vana med färdig vispade nan 1 och jag är jätte dålig på ml så han hadde då skrivit upp till mig...

• Tindra02

Åååå ja där har du problemet...
    Gud vilken tur du sa det högt...
    Men hör av dig typp imorn så vill jag höra hur resten av dan gått och imonr, hade varit kul och se om det vbar det (vilket jag tror)...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, Bf 14 nov
  • Tindra02

Kanon
    Då kunde du läsa det, va fel där var

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, Bf 14 nov
  • gbg74

Hoppsan!
    Har det gått bättre nu med rätt dosering?

Svar på tråden hjälp hon spyr av nan1